-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
- Dohľad nad finančným trhom
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
-
Legislatíva
- Úplné znenia zákonov patriacich do kompetencie NBS a zákony súvisiace s aktuálnou situáciou Úplné znenia iných všeobecne záväzných právnych predpisov patriacich do kompetencie NBS a rozhodnutí NBS Vybrané právne predpisy súvisiace so zavedením meny euro
- Vestník NBS Zoznam platných právnych predpisov vydaných NBS Materiály NBS v pripomienkovom konaní
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
- Publikácie
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kontakty
Dohľad AML/CFT v NBS
Národná banka Slovenska vykonáva dohľad v súlade so zákonom č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom.
NBS ako orgán dohľadu pri výkone dohľadu v oblasti AML/CFT používa nástroje v súlade s platnou legislatívou vyplývajúcou zo sektorových zákonov, zákona o dohľade nad finančným trhom a zákona o AML v kombinácii s nástrojmi pre výkon dohľadu – ako sú procedúry, usmernenia, manuály, ale aj protokoly o dohľade, vydané odporúčania, sankcie a pod.
NBS zisťuje mieru porozumenia rizikám ML/TF zo strany dohliadaných subjektov samotným dohľadom, ktorý môže byť dohľad na mieste a dohľad na diaľku.
V zmysle odporúčania EBA zahŕňa dohľad nižšie vymenované typy dohľadových aktivít, pričom periodicita je stanovená v závislosti od rizikového profilu dohliadaného subjektu:
- Komplexný dohľad AML/CFT na mieste a na diaľku (full scope);
- Cielený dohľad AML/CFT na mieste a na diaľku (targeted);
- Účelový AML/CFT dohľad na mieste a na diaľku na základe podnetu (ad-hoc);
- Tematický dohľad AML/CFT na mieste a na diaľku (thematic);
- Dosledovací dohľad AML/CFT na mieste a na diaľku (follow-up).
Za všetky sektory finančného trhu pri uplatňovaní modelu dohľadu založeného na hodnotení rizík uplatňuje nasledovný rámcový postup
- NBS najprv identifikuje rizikové faktory ovplyvňujúce riziká legalizácie príjmov z trestnej činnosti a financovania terorizmu, ktorým sú dohliadané subjekty vystavené. Súhrn jednotlivých rizikových faktorov vychádza najmä z nasledujúcich zdrojov informácií:
NHR, nadnárodné hodnotenie rizík na úrovni EÚ,
dohľad na diaľku dohliadaných subjektov,
dohľady na mieste v dohliadaných subjektoch,
údaje z obchodného registra,
štatistické údaje z trhu,
účtovné závierky a iné výkazy dohliadaných subjektov,
informácie od iných inštitúcií (napr. FIU),
iné (napr. podnety a sťažnosti tretích osôb na dohliadané subjekty).
- NBS následne zohľadňuje pri zaradení dohliadaných subjektov do jednotlivých kategórií rizík najmä tieto rizikové faktory:
- veľkosť dohliadaného subjektu (podiel na trhu, podiel produktov životného poistenia na celkovej produkcii, podiel produktov investičného životného poistenia na celkovej produkcii),
- vlastnícka štruktúra dohliadaného subjektu (či je dohliadaný subjekt medzinárodná, zahraničná alebo domáca inštitúcia, materská spoločnosť, dcérska spoločnosť, pobočka alebo iný typ organizačnej zložky),
- povesť a bezúhonnosť vrcholového manažmentu,
- geografická oblasť obchodnej činnosti (predovšetkým ak je vykonávaná vo vysokorizikových tretích krajinách),
- celková hodnota/veľkosť produktov (vrátane uvedenia produktov, kde môžu klienti používať hotovosť, objem cezhraničných obchodov),
- použitie distribučných kanálov (interná sieť, samostatný finančný agent, viazaný finančný agent),
- efektívnosť útvaru Compliance a činnosti vnútorného auditu v dohliadanom subjekte (vrátane účinnosti sledovania a ohlasovania neobvyklých obchodných operácií (NOO),
- bezúhonnosť zamestnancov dohliadaného subjektu a vedomosti zamestnancov o opatreniach v oblasti AML/CFT (preverovanie zamestnancov, školenia v oblasti AML/CFT),
- profil klientskej základne (rizikové kategórie klientov, druhy starostlivosti, štatistiky obchodov klientov a iné),
- iné rizikové faktory (napr. dĺžka výkonu obchodnej činnosti, likvidita a solventnosť).