Koniec leta v NBS v znamení troch výstav
– V átriu prehliadka tvorby špičkových umeleckých sklárov Patrika Illa a Aleksandry Stencel
– V Galérii NBS autorská výstava grafík a malieb Jakuba Kľúčika
– Pred átriom svetoznáma Moravianska Venuša
Átrium NBS
Autorská výstava umeleckého tandemu Patrik Illo + Aleksandra Stencel s názvom „Illúzia/Illusion“ je ukážkou dlhodobej partnerskej spolupráce dvoch protagonistov, ktorí patria medzi svetovú špičku v segmente umeleckého skla.
Selekciu diel zastrešuje živel vody, pretavený do výslednej podoby číreho skla s iluzionistickým efektom pohybu. Prezentované objekty sa pohybujú na hrane úžitkového umenia a voľnej umeleckej tvorby. Poetická tvorba Patrika Illa je bravúrne pretavená do „zamrznutej“ krehkej sklenenej podoby. Selekciu jeho diel vhodne doplnenú o akési sklenené masky – odtlačky tvárí od Aleksandry Stencel – vzájomne prepája nespútaná živelnosť vody. Elementu, ktorý je pri ideálnych fyzikálnych podmienkach v tekutom stave a zároveň v neustálom pohybe, no pri mínusových teplotách mrzne a získava statickú, iluzórne sklenenú formu ľadu. Takáto takmer dokonalá sklenená ilúzia vystavených diel je ešte viac zvýraznená použitím číreho, olovnatého skla.
Kurátorom oboch výstav je Andrej Jaroš.
doc. Mgr. art. Patrik Illo (*1973) absolvoval sklárske výtvarníctvo na VŠVU. Pracoval ako dizajnér pre špičkové sklárne na Slovensku, v Čechách a Poľsku. Podstatná časť jeho dizajnérskej tvorby sa realizuje v sklárni Rona, kde pôsobí od roku 2008 ako externý hlavný dizajnér. Súčasne je vedúcim ateliéru SKLO na VŠVU v Bratislave. Získal niekoľko dizajnérskych ocenení a jeho diela boli prezentované na výstavách na Slovensku a v zahraničí. Je držiteľom Krištáľového krídla a finalistom ceny Oskára Čepana (2007).Žije a tvorí v Bratislave a v Považskej Bystrici.
Mgr sztuki Aleksandra Stencel (*1986) je poľská dizajnérka žijúca v Bratislave. Je absolventkou priemyselného dizajnu na Akadémii výtvarných umení v Krakove. Venuje sa priemyselnému aj autorskému dizajnu. Od roku 2013 spolupracovala so sklárskou spoločnosťouRona. V tom istom roku získala cenu Najlepšia kolekcia na výstave Bratislava Design Week. Spoločne s Patrikom Illom vytvárajú originálne autorské riešenia pod značkou ILLOLA.
Galéria NBS
Jakub Kľúčik – Kľúčové momenty
Autorská sólo výstava predstavuje rozsiahlejšiu tvorbu Jakuba Kľúčika, absolventa VŠVU v Bratislave. Výstava je kurátorskou selekciou diel z autorovej umeleckej tvorby, ktorá vznikla počas posledných dvoch dekád a predstavuje ho nielen ako grafika, ale aj ako maliara. Medzi vystavenými dielami nájdeme také, ktoré Kľúčik ešte nikdy verejne nevystavoval, a preto sú jedinečné. Zároveň však poukazujú na dôležité udalosti v autorovom živote. Aj preto má výstava názov ‚Kľúčové momenty‘.
Jakub Kľúčik (*1985) vyštudoval Školu umeleckého priemyslu Josefa Vydru v Bratislave a Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, ateliér grafiky a ilustrácie u profesora Dušana Kállaya. Tvorí bohato prepracované diela vyznačujúce sa detailnosťou prechádzajúcou k veľkovýpravným, naratívnym scénam. Nevyhýba sa ani podobným, no predsa úplne odlišným témam vymyslených surreálnych tvorov, ktoré sa vyskytujú aj v tvorbe jeho otca Petra Kľúčika. Žije a tvorí v Bratislave.
Pred átriom
Klenot doby kamennej – Moravianska Venuša
K najvýraznejším archeologickým nálezom z územia Slovenska patrí antropomorfná plastika ženy zo staršej doby kamennej nájdená v Moravanoch nad Váhom, okr. Piešťany. Ide o vrcholný výtvor svetového paleolitického umenia. Soška vysoká 7,6 cm je vyrezaná z mamutieho kla bieložltej farby. Doba jej vzniku je odhadovaná približne pred 22 860 rokmi v čase mladého paleolitu a gravettienskej kultúry poslednej doby ľadovej.
Našiel ju na poli pravdepodobne v roku 1930 roľník Štefan Hulman-Petrech. Cez vojnu ju za smiešnu cenu predal sudetskému továrnikovi Bernhardtovi Germannovi z okolia Trutnova. Potom sa zložitými cestami dostala k L. F. Zotzovi povojnovému profesorovi na univerzite v bavorskom Erlangene, ktorý počas počas 2. svetovej vojny vykonával v Moravanoch nad Váhom rozsiahle archeologické výskumy. Bol tiež vyslancom spolku Ahnenerbe, ktorého čestným predsedom bol ríšsky vodca SS a čestný doktor archeológie Heinrich Himmler. Po vojne vlastníctvo venuše zatajoval.
Vďaka extrémnemu nasadeniu a doslova detektívnemu pátraniu dr. Juraja Bártu z Archeologického ústavu SAV L. F. Zotz v roku 1966 priznal jej vlastníctvo a prisľúbil vrátenie na Slovensko. Zotz v roku 1967 zomrel, no jeho asistentka neskôr profesorka Gisela Freundová v máji 1967 skvostný nález slávnostne odovzdala v priestoroch Nitrianskeho hradu vtedajšiemu riaditeľovi Archeologického ústavu SAV Antonovi Točíkovi. Teraz si ju v priestoroch NBS môžu pozrieť návštevníci budovy.
Moraviansku Venušu vystavujeme vďaka spoločnej iniciatíve Archeologického ústavu SAV a Národnej banky Slovenska. Sme veľmi radi, že po Venuši si návštevníci ústredia NBS budú môcť pozrieť ďalšie vzácne artefakty: antickú slonovinovú pixidu z Čiernych Kľačian, zvony z čias Veľkej Moravy z Bojnej, zlaté poklady z doby bronzovej zo Spišského Štvrtku či staromaďarský kniežací hrob zo Zemplína.
Národná banka Slovenska
oddelenie komunikácie
Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava
Kontakt: press@nbs.sk
Šírenie je dovolené len s uvedením zdroja.