en en

Slovenské školy prvýkrát na úrovni štandardu OECD. Deti vedia premýšľať, keď im to dovolíme, ukazuje program FinQ

Slovenské školy sa vôbec prvýkrát dostali na úroveň priemeru krajín OECD. Spoločným menovateľom je program finančného vzdelávania FinQ, ktorý mení spôsob, akým školy vyučujú. Žiakov učí kritickému mysleniu a zručnostiam potrebným pre 21. storočie. Ide o veľký úspech, pretože Slovensko ako celok za OECD priemerom v testovaniach PISA zaostáva.

FinQ je program finančného vzdelávania pre základné a stredné školy, no nejde o samostatný predmet, ale je súčasťou výučby na bežných predmetoch ako matematika, slovenčina, cudzie jazyky, dejepis, fyzika ale dokonca aj telocvik. Najnovšie dáta vyplývajúce z testovania FinQ potvrdzujú, že už päť rokov fungujúci program pomáha žiakom nielen vo finančnej oblasti, ale rozvíja u nich zručnosti, ktoré sa zohľadňujú aj v hodnotení kvality škôl.

Každoročné testovania ukazujú, že už po 2 rokoch implementácie FinQ  majú slovenskí žiaci veľký potenciál rozvoja ich systémového myslenia, schopnosti kriticky pristupovať k informáciám a rozhodovať sa v zmysle prosociálneho cítenia. Učitelia FinQ sa stávajú motivujúcim faktorom v procese výchovy a vzdelávania svojich žiakov a žiaci sa stávajú samostatnými z pohľadu rozvoja ich myslenia a rozhodovania v rôznorodých životných situáciách.

„Úspech a jedinečnosť programu FinQ stojí na presných dátach. Každý rok meriame úroveň rozvoja myslenia u tisícok žiakov, aby sme zistili, ako rozumejú informáciám,  ako ich využívajú pri riešení reálnych problémov a ako si dokážu zvoliť správnu stratégiu ich riešenia. Dáta z merania FinQ nám jednoznačne ukázali, že program pomáha žiakom nielen v oblasti finančnej kultúry, ale celkovo rozvíja ich funkčnú gramotnosť a dáva im šancu byť úspešnejšími.“
Štefan Máj, predseda správnej rady FinQ Centra

Výsledky žiakov FinQ sú natoľko povzbudivé, že ovplyvnili celkové výsledky ich škôl a testovanie FinQ za rok 2024 ukázalo, že už aj na Slovensku máme školy, ktoré dosahujú úroveň vzdelávania vo vyspelom zahraničí. Tie najlepšie sa môžu pochváliť tým, že ako prvé dosiahli úroveň štandardu krajín OECD, ktorá hovorí o tom, že ich žiaci dokážu samostatne analyzovať problém, rozhodovať sa a riešiť ho. Úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu sa významne zvýšila najmä v stredných FinQ školách.

Medzi tými najúspešnejšími školami sú napríklad Gymnázium na Metodovej ulici v  Bratislave, Gymnázium Michala Miloslava Hodžu v Liptovskom Mikuláši, Súkromná základná škola Senec, Základná škola kpt. J. Nálepku v Stupave, ZŠ Andreja Sládkoviča v Sliači, Stredná odborná škola elektrotechnická v Piešťanoch či Základná škola Staničná Košice. Všetky majú spoločné práve to, že sú zapojené v programe finančného vzdelávania FinQ minimálne 2 roky.

Všetky tieto školy pochopili, že je dôležité učiť žiakov tie zručnosti, ktoré ich vedú k spolupráci, k práci v tímoch, k spoločnému uvažovaniu nad problémom a hľadaniu riešení. Je dôležité učiť ich organizovať si prácu, vedieť pracovať so zdrojmi a to vo všetkých predmetoch. Už po dvoch rokoch používania FinQ programu sa ukazuje, že žiaci sa vďaka riešeniu reálnych situácií zlepšujú nielen v čítaní s porozumením, argumentovaní, vyjadrovaní svojho názoru, ale aj v prepájaní súvislostí a nazeraní na hodnotový systém.

„FinQ využívame už 3. školský rok a tento fakt nás, samozrejme, veľmi potešil. Nevstupovali sme do programu s takouto ambíciou, pretože v našej škole pracujeme veľmi cielene na budovaní tých životných zručností, ktoré sú dôležité pre21. storočie.“
Iveta Barková, riaditeľka Súkromnej základnej školy Kysucká 14 v Senci
„Verím, že to dodá kolegom sebaistotu, že vzdelávacie štandardy, hlavne obsahové, nie sú to najdôležitejšie a že vzdelávací program je naozaj o viere, že takto je to pre žiakov najlepšie. Teší ma to a vyjadrujem úctu a uznanie kolegom, ktorí sa musia „sebapreroďovať“ do takého vzdelávania, na ktoré ich nikto nepripravoval. Síce nevideli, ale uverili a to nie je automatické.“
Jozef Škorupa, riaditeľ Gymnázia M. M. Hodžu v Liptovskom Mikuláši
Kritický druhý stupeň

Program FinQ aktuálne využíva vyše 3500 vyškolených učiteľov z 333 škôl, v ktorých študuje viac ako 121-tisíc detí. Školám pomáha odbúrať už prekonaný prístup učenia memorovaním, ktorý sa dlhodobo podpisuje nad zlými výsledkami detí v oblastiach, kde je potrebné kritické uvažovanie. Najviac sa to prejavuje na 2. stupni ZŠ, kde testovanie FinQ potvrdilo, že práve títo žiaci vykazujú najslabšie výsledky, čo znamená, že sú v myslení nesamostatní a závislí od pomoci. Toto potvrdzujú aj zistenia Štátnej školskej inšpekcie. Výsledkom dlhodobého kvalitatívneho zanedbávania vzdelávania žiakov na druhom stupni základných škôl je tak demotivácia žiakov k učeniu sa. Riešením sa ukazuje inovatívny prístup, ktorý prináša FinQ.

„Najnižšiu mieru rozvoja vykazujú v oblasti Matematika a práca s informáciami, v ktorej dosiahli výsledok nižší dokonca o viac ako celú jednu úroveň pod očakávaným priemerom. Aj preto sa FinQ zameria na druhý stupeň ako na prioritu – v ďalších rokoch tu posilní podporu, výskum a očakáva sa, že od roku 2025 sa výsledky začnú zlepšovať.“
Darina De Jaegher, hlavná expertka EDUAWEN EUROPE, odborný partner FinQ Centra, n.o.

Žiaci FinQ dokážu v relatívne krátkom čase dosiahnuť úroveň funkčnej gramotnosti priemeru žiakov krajín OECD a EÚ. 

„Žiaci, ktorých učitelia používajú pravidelne a správne program FinQ na vyučovaní sa v priemere dokážu posunúť až o jednu celú úroveň. To znamená, že žiak sa za dva roky v programe FinQ naučil nielen porozumeniu základných pojmov, ale dokáže dnes vysvetliť základné princípy investovania, ovláda nástrahy manipulácie pri výbere produktu (napríklad bicykla), chápe, že vzdelanie je hodnota a dokáže uvažovať o jednoduchých problémoch každodenného finančného plánovania, dokáže určiť prečo problém vznikol a ako odstrániť efektívne jeho následky.“
Darina De Jaegher, hlavná expertka EDUAWEN EUROPE, odborný partner FinQ Centra, n.o.
Deti zo znevýhodneného prostredia napredujú výraznejšie

Z výsledkov testovania FinQ, do ktorého sa zapojilo takmer 29-tisíc žiakov a študentov tiež vyplýva, že deti zo znevýhodneného prostredia napredujú výraznejšie a v prípade, že zaostávali, rýchlo sa vedia dotiahnuť na úroveň spolužiakov. Úlohy sú navrhnuté tak, aby ich dieťa zvládlo samostatne aj bez výraznej pomoci rodiča a postupne samo dokázalo objavovať rôzne riešenia každodenných situácií. Deti sa tak učia z vlastnej skúsenosti, prepájajú nové poznatky s tým, čo už vedia, a zároveň získavajú sebavedomie.

„Vo FinQ nám záleží na tom, aby každé dieťa zažilo úspech – bez ohľadu na to, z akého prostredia pochádza. Žiakov  testujeme nie kvôli známkam, ale kvôli tomu, aby naši učitelia vedeli, ktoré učebné materiály žiakom najviac pomôžu v rozvíjaní ich individuálnych schopností. Na základe týchto údajov vedia učitelia zvoliť vhodné učebné nástroje a pomôcť žiakom napredovať – krok za krokom.“
Jana Kovaľová, riaditeľka FinQ Centra
Podpora FinQ

Za programom FinQ stoja dve silné inštitúcie – Nadácia Slovenskej sporiteľne a Nadácia Národnej banky Slovenska, ktoré spoločne založili FinQ Centrum, aby zastrešilo, metodicky rozvíjalo a šírilo program do škôl po celom Slovensku. FinQ má zároveň podporu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR ako inovatívny program na rozvoj funkčnej gramotnosti žiačok a žiakov. Partnermi FinQ Centra sú tiež Nadácia poisťovne KOOPERATIVA ERSTE Stiftung.

„FinQ je kľúčovým programom na rozvoj funkčnej gramotnosti a finančného vzdelávania, ktorý má potenciál zmeniť spôsob učenia na Slovensku. Školy ho chcú, deti a rodičia si ho pýtajú a výsledky ukazujú, že FinQ funguje. V školskom roku 2025/2026 chceme s FinQ osloviť ešte viac škôl a učiteľov naprieč Slovenskom. Zručnosti rozvíjané programom FinQ ocení každý budúci zamestnávateľ absolventov škôl.“
Jana Kováčová, správkyňa Nadácie Národnej banky Slovenska

Zoznam škôl, ktoré ako celok s  výsledkami dosahujú úroveň štandardu OECD:

KrajŠkola
Základné školy
BASúkromná ZŠ, Kysucká 14, Senec
BAZŠ kpt. J. Nálepku, Školská 2, Stupava
BBZŠ A. Sládkoviča, Pionierska 348, Sliač
KEZŠ, Staničná 13, Košice
Gymnáziá
BAGymnázium, Metodova 2, Bratislava
ZAGymnázium Michala Miloslava Hodžu, M. M. Hodžu 860/9, Liptovský Mikuláš
Stredné školy
TTSPŠ elektrotechnická, Brezová 2, Piešťany

Viac informácií nájdete na:


FinQ Centrum, n.o., vzniklo ako spoločná iniciatíva Nadácie Národnej banky Slovenska a Nadácie Slovenskej sporiteľne s cieľom zvýšiť kvalitu finančného vzdelávania a rozvoja finančnej kultúry na školách. Hlavným pilierom je inovatívny vzdelávací program FinQ, ktorý prináša komplexné metodické a podporné materiály pre pedagógov a žiakov základných a stredných škôl. Program FinQ zahŕňa rozvoj kultúry poznávania, komunikácie a sociálnej interakcie, osobnostného rozvoja a kultúry celoživotného vzdelávania v kontexte finančného vzdelávania. FinQ Centrum podporuje vzdelávanie, výskum, vývoj, ako aj spoluprácu s ďalšími subjektami s podobnými verejnoprospešnými


Národná banka Slovenska
oddelenie komunikácie
Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava
Kontakt: press@nbs.sk

Šírenie je dovolené len s uvedením zdroja.