Upozornenie na zneužitie mena NBS
Aktualizácia 4.2.2025
Národná banka Slovenska zaznamenala novú vlnu telefonátov súkromným osobám. V nich tentokrát žena s východoslovanským prízvukom tvrdí, že je zamestnankyňa NBS, od ľudí žiada rôzne údaje so zámienkou nahliadnutia do ich bankového účtu v komerčnej banke, prípadne žiada údaje za účelom súhlasu so zrušením účtu či inými operáciami s účtom.
Ide o podvodné konanie. Národná banka nikdy netelefonuje ľuďom – klientom komerčných bánk, neponúka úvery, vedenie účtu ani iné, komerčné produkty. Ak vám niekto zavolá z telefónneho čísla, ktoré sa tvári napríklad ako ústredňa NBS, nikomu neposkytujte svoje údaje a hovor ihneď ukončite.
Národná banka Slovenska opakovane zaznamenala podvodné konanie subjektov, ktoré sa vydávajú za zamestnancov Národnej banky Slovenska. Telefonicky kontaktujú ľudí s informáciou, že si cudzia osoba v ich mene zriadila viacero finančných produktov (napr. otvorila bežné účty) alebo zablokovala či zrušila už existujúce finančné produkty. Následne sa snažia získať citlivé osobné údaje, prípadne získať prístup k bežnému účtu klienta.
Ide o podvodné konanie. Je nebezpečné, pretože volajúci navodzuje stav ohrozenia finančných prostriedkov a vydáva sa za zamestnanca Národnej banky Slovenska. Táto osoba aktuálne vystupuje pod menom „Peter Martin“, môže sa však v čase meniť. Navyše, už pri prvotnom kontakte podvodníci disponujú niektorými informáciami o oslovených ľuďoch, čím sa snažia zvýšiť svoju dôveryhodnosť. Kontaktovanie sa uskutočňuje telefonicky, môže sa však objaviť aj kontaktovanie cez sociálne siete, emailom, či správami prostredníctvom rôznych aplikácií.
Pozor, ide o podvodné konanie, pri ktorom súčasne došlo aj k zneužitiu mena Národnej banky Slovenska.
Národná banka Slovenska nekontaktuje žiadnych klientov za spomínaným účelom a nepožaduje od nich osobné údaje.
Ak vás budú kontaktovať, odporúčame obmedziť komunikáciu s predmetnými osobami a nikomu neposkytovať ďalšie citlivé informácie v tejto veci a ani im nezasielať kópie dokladov totožnosti. Vami poskytnuté informácie môžu byť zneužité.
Ak ste im už poskytli informácie alebo kópie dokladov totožnosti, je vhodné to nahlásiť Policajnému zboru Slovenskej republiky. Ak ste poskytli čísla vašich platobných kariet, prípadne vaše prihlasovacie údaje do Internetového bankovníctva a pod., je vhodné kontaktovať príslušnú banku alebo platobnú inštitúciu. Národná banka Slovenska dlhodobo upozorňuje klientov na podvodné konanie subjektov, ktoré sa pod rôznymi zámienkami pokúšajú vylákať od klientov citlivé informácie alebo peniaze v podobe zaplatenia rôznych fiktívnych poplatkov, príp. iných nákladov. Viac informácií o upozornení NBS nájdete na našej internetovej stránke:
Na zneužívanie mena Národnej banky Slovenska, aj iných centrálnych bánk či európskych inštitúcií, sme upozorňovali v rámci celoeurópskej informačnej kampane:
Národná banka Slovenska
oddelenie komunikácie
Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava
Kontakt: press@nbs.sk
Šírenie je dovolené len s uvedením zdroja.