en en

Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok

I. cena a realizácia
Karol Ličko

Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok
Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok

II. cena
Mgr. art. Roman Lugár

Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok
Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok

III. cena
Mgr. art. Martin Sabol

Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok
Bankovky a mince, Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok

Národná banka Slovenska vyhlásila v júni 2024 verejnú anonymnú súťaž na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Pamiatková rezervácia Kežmarok.

Do súťaže bolo predložených sedem výtvarných návrhov od siedmich autorov. Komisia na posudzovanie výtvarných návrhov pamätných euromincí a zberateľských euromincí ich hodnotila v septembri 2024. Jej odbornou poradkyňou v procese hodnotenia bola Ing. arch. Ľubica Pinčíková (bývalá zamestnankyňa Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, t. č. na dôchodku).

Prvú cenu a realizáciu získal Karol Ličko. Autor využíva na averze čelný pohľad na panorámu mestskej rezervácie (relatívne z diaľky), pričom dominantnú časť mincovej plochy zaberá silueta tatranských masívov. Celkový vizuálny dojem navodzuje zážitok plastického pretlmočenia podľa historického grafického vyobrazenia. Reverz opakuje kompozičné usporiadanie motívov a písma podľa schémy použitej na averze. Pod dominantným nápisom KEŽMAROK v hornej časti mincového poľa prebieha najvýraznejší reliéfny horizontálny pás, v ktorom autor sústredil pozornosť na dôležité sakrálne stavby mesta, ku ktorým pričlenil aj ukážku historickej civilnej architektúry.

Druhú cenu získal Mgr. art. Roman Lugár. Vyobrazeniu averzu dominuje panoráma tatranských štítov, ktorých zakončenie smerom nadol vyriešil autor jemne zmäkčenou horizontálou. Dolnú tretinu plochy zaberá výsek historickej architektúry mesta. Súčasťou zobrazenia je aj časť fortifikačnej architektúry, ktorá spoluvytvára siluetu pamiatkovej rezervácie. Kompozičné členenie reverzu opakuje v zrkadlovom natočení rozdelenie celého mincového poľa na dva samostatné kompozičné celky. V hornej časti defilujú v hustom zákryte fragmenty veží a zakončenia historických stavieb zo všetkých štýlových fáz vyskytujúcich sa v mestskej rezervácii. Dolnú časť mincového poľa zaberá pohľad na systém opevnenia mestského hradu, ktorý vnáša do výjavu zaujímavú dynamiku. Oproti frontálnemu zobrazeniu v hornej tretine mincového poľa používa výrazné kompozičné skratky, ktoré sprostredkúvajú priestorový zážitok.

Tretiu cenu udelila komisia Mgr. art. Martinovi Sabolovi. Na averze figurujú tri rôzne výseky historických veží mestskej architektúry. Tento „skladobný“ princíp využíva autor aj na reverze, kde ako dominantu v prvom pláne ponúka bočný pohľad na objekt Nového evanjelického kostola. Za ním umiestňuje časť hradného areálu s naznačením fortifikačného systému. V odstupe medzi týmito dvoma objektami vo voľnom priestore je umiestnený historický mestský znak. V hornej tretine je v náznaku štylizovaná silueta tatranských štítov.

Plánovaný termín emisie striebornej zberateľskej euromince je v júni 2025.