-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
en
en
Pre hľadanie
stlačte Enter
Sprievodca právnymi predpismi
Právne predpisy EÚ
Členenie podľa druhu právneho aktu
- Nariadenie: Nariadenie je všeobecne záväzný právny akt, ktorý je priamo uplatniteľný vo svojej celistvosti v celej EÚ. Tento právny akt je prijímaný Európskym parlamentom a Radou na základe riadneho, resp. mimoriadneho legislatívneho postupu.
- Delegované a vykonávacie nariadenia: Ide o všeobecne záväzné právne akty, ktoré sú priamo uplatniteľné vo svojej celistvosti v celej EÚ. Delegované a vykonávacie nariadenia sú prijímané Európskou komisiou ako nelegislatívne akty na základe splnomocnenia z legislatívneho aktu (t.j. nariadení a smerníc). Kým delegované nariadenie dopĺňa legislatívne akty a vo svojej podstate je podobné samotnému nariadeniu či smernici, vykonávacie nariadenie sa zaoberá skôr procedurálnymi náležitosťami, t.j. definuje spôsob implementácie pravidiel, ktoré už existujú v základných legislatívnych aktoch. Do tejto druhej skupiny sa radia aj regulačné a vykonávacie technické predpisy, ktoré sú navrhované Európskymi orgánmi dohľadu (EBA, EIOPA, ESMA, ESRB) a sú prijímané Európskou komisiou vo forme vykonávacích nariadení.
- Smernica: Smernica je záväzná pre každý členský štát, ktorému je určená. Smernicou sa stanovujú ciele, ktoré majú dosiahnuť členské štáty EÚ, pričom sa voľba foriem a metód ponecháva na ich vnútroštátne orgány. Členské štáty EÚ majú povinnosť transpozície smerníc do národnej legislatívy.
- Rozhodnutie: Rozhodnutie je právny akt záväzný v celom rozsahu, ale iba pre toho, komu je adresovaný (napr. členskému štátu alebo spoločnosti).
- Odporúčanie: Odporúčanie nie je právne záväzné. Odporúčanie umožňuje inštitúciám vyjadriť svoj postoj k určitej otázke a navrhnúť opatrenia bez toho, aby uložili právne povinnosti tým, ktorým je určené.
- Stanovisko: Stanovisko nie je právne záväzné. Predstavuje pre inštitúcie EÚ nástroj na vyjadrovanie nezáväzných postojov – t. j. bez právnych následkov pre jeho adresátov. Stanoviská môžu vydávať všetky inštitúcie EÚ, pričom stanoviská Výboru regiónov a Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru k pripravovaným právnym predpisom odrážajú osobitné regionálne, ekonomické alebo sociálne postoje.
Členenie podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej „ZFEU“)
- Právne akty podľa čl. 288 ZFEU (v teórii práva nazývané aj ako sekundárne právo EÚ): Patria sem normatívne právne akty vymenované v čl. 288 ZFEU, konkrétne nariadenia, smernice, rozhodnutia, odporúčania a stanoviská. Pri legislatívnych aktoch (t.j. nariadeniach a smerniciach) je zabezpečená participácia Európskeho parlamentu a Rady na legislatívnom procese, kde pri riadnom legislatívnom procese sú dané právne akty navrhované Európskou komisiou a prijímané spoločne Európskym parlamentom a Radou.
- Právne akty podľa č. 290 a čl. 291 ZFEU (v teórii práva nazývané aj ako terciálne právo EÚ): ZFEU ich definuje aj ako nelegislatívne akty. Kým čl. 290 ZFEU definuje spôsob prijímania delegovaných právnych aktov, čl. 291 ZFEU rozoberá implementačné nariadenia. V oboch prípadoch, legislatívny akt (t.j. nariadenie či smernica) prenesie na Európsku komisiu právomoc prijímať všeobecne záväzné nelegislatívne akty, ktorými sa dopĺňajú alebo menia určité nepodstatné prvky legislatívneho aktu.
Poznámka: Teória práva rozoznáva aj primárne právo EÚ, kam radíme zakladajúce zmluvy vrátane príloh a protokolov ako aj zmluvy o pristúpení jednotlivých členských štátov EÚ. Týmito zmluvami členské štáty EÚ preniesli určitú časť svojej suverenity na EÚ a umožnili tým používanie európskeho právneho poriadku popri vnútroštátnom právnom poriadku. Krajiny zároveň uznali prednosť európskeho práva pred vnútroštátnym právom.