-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
-
1. 2. 1994
Prvé opatrenia bankového dohľadu
NBS zrušila opatrenia o obozretnom podnikaní bánk vydané ŠBČS a vydáva vlastné opatrenia o primeranosti, úverovej angažovanosti, pravidlách likvidity a regulácii menových pozícií komerčných bánk.
Tieto opatrenia boli oproti predchádzajúcim opatreniam ŠBČS prísnejšie, zahrňujú aj sledovanie obozretnosti podnikania pobočiek zahraničných bánk a ich zmyslom je smerovanie k ozdraveniu bankového sektora.
Kapitálová primeranosť (celkový kapitál v pomere k rizikovým aktívam) bola v bankách rozdielna a z hľadiska jej dosiahnutia boli v bankovom sektore dve skupiny bánk. Pozitívnym javom bol rast tohto ukazovateľa v bankách prvej skupiny a dosiahnutie stanovenej výšky vo všetkých bankách. Kapitálová primeranosť tejto skupiny sa pohybovala (podľa predbežných údajov) od 6,92 % do 8,70 %. Druhú skupinu tvorili banky, ktoré niekoľkonásobne prekračovali hodnotu kapitálovej primeranosti. Jej hodnota sa pohybovala od 9,16 % do 160,62 %. Členenie do skupín zohľadňovalo veľkosť banky a dĺžku jej činnosti.
Účelom opatrenia o úverovej angažovanosti bolo v čo najväčšej miere obmedziť riziko straty, ktorému bola banka vystavená, keď jej dlžník nebol schopný splácať záväzky. Limit pre čistú úverovú angažovanosť voči jednému dlžníkovi, alebo jednej ekonomicky spätej skupine dlžníkov bol stanovený pre nebankových klientov vo výške 40 % a u bankových klientov 80 % kapitálu banky. Pri hodnotení úverovej angažovanosti voči bankovým klientom päť bánk prekračovalo limit úverovej angažovanosti formou úložiek voľných finančných prostriedkov v iných bankách.
Problematickou oblasťou v obozretnom podnikaní bánk zostávala likvidita. Banky naďalej používali na krytie svojich potrieb, i dlhodobejších, prevažne krátkodobé zdroje. Situáciu v likvidite bánk komplikovala aj plynulosť spätného toku peňazí do bánk (splátky úverov), sťažená nedodržiavaním splátkových plánov klientov,ktorým boli úvery poskytnuté administratívnym rozpisom, bez zohľadnenia ich budúceho finančného postavenia v trhových podmienkach.