-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Rozhovor s viceguvernérom Jánom Tóthom: O rok sa rast zrýchli
O výhľade ekonomiky hovorí viceguvernér Národnej banky Slovenska JÁN TÓTH.
Slovenská ekonomika v prvom kvartáli spomalila rast. Čo to znamená?
„Medzi štvrťrokmi sa rast zrýchlil, je však veľmi pomalý. Zamestnanosť klesla, čo sme čakali. K jej poklesu mohlo prispieť zníženie počtu pracujúcich na dohodu, ktorý by v ďalšom období roka nemal byť taký výrazný, a teda aj celková zamestnanosť by už mohla klesať pomalšie. „
Čím to je, že naša ekonomika má síce minimálny rast, kým napríklad Česko, Francúzsko a Taliansko sú v recesii?
„Z doterajších informácií odhadujeme, že k rastu slovenského HDP prispel aj v prvom štvrťroku 2013 najmä priemysel, v rámci ktorého sa stále prejavujú aj pozitívne efekty automobilového priemyslu. Rozdielny vývoj zrejme zaznamenáva aj súkromná spotreba, ktorá sa u nás po obdobiach medzikvartálnych poklesov mohla stabilizovať. „
Nemecko sa len tesne vyhlo recesii. Francúzi v nej už sú. Treba čakať, že aj u nás sa situácia zhorši?
„Pre nás nie je priaznivé, že rast v Nemecku, ale aj v Česku bol pod očakávaniami. Takisto nepomáha, že Francúzsko sa opätovne ocitlo v recesii. „
O rok sa má rast našej ekonomiky zrýchliť, má byť blízko troch percent. Prečo sa to predpokladá, keď eurozóna je v recesii?
„Predpokladom je najmä zlepšenie vonkajšieho dopytu v eurozóne. Otázne je, či príde už v druhom polroku, alebo až v závere roka. Dáta ohľadne najbližších mesiacov sú, žiaľ, rozporuplné. V budúcnosti bude znižovanie deficitu u nás pomalšie, a teda aj domáca časť ekonomiky bude menej tlmená. To by spolu pomohlo potiahnuť slovenskú ekonomiku niekde cez 2, 5 percenta, čo však stále nie je veľmi silný rast na zvýšenie zamestnanosti. „
***
Naša ekonomika by sa mohla dostať niekde cez 2, 5 percenta, čo stále nie je veľmi silný rast na zvýšenie zamestnanosti.