-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Opatrenie NBS č. 1/1996
O P A T R E N I E č. 1
Národnej banky Slovenska
zo dňa 21. decembra 1995,
ktorým sa ustanovuje minimálna výška likvidných prostriedkov
Národná banka Slovenska podľa § 15 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v
znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.z.
ustanovuje:§ 1
Vymedzenie minimálnej výšky likvidných prostriedkov
/1/ Minimálna výška likvidných prostriedkov
a) bánk1/ a pobočiek zahraničných
bánk2/ je 1. 9 % zo záväzkov splatných na
požiadanie voči všetkým osobám s výnimkou bánk, pobočiek zahraničných
bánk a stavebných sporiteľní3/ /ďalej len
„banky“/, 2. 3 % z terminovaných záväzkov voči všetkým
osobám s výnimkou bánk,
b) stavebných sporiteľní je 1 % zo záväzkov splatných na požiadanie a
z terminovaných záväzkov voči všetkým osobám s výnimkou bánk.
/2/ Záväzkami podľa odseku 1 sa na potreby tohto opatrenia rozumejú
záväzky v slovenských korunách, aj záväzky znejúce na cudziu menu.§ 2
Povinné minimálne rezervy
/1/ Likvidné prostriedky podľa § 1 ods. 1 sú banky povinné mať uložené na
účtoch peňažných rezerv vedených v Národnej banke Slovenska v slovenských
korunách ako povinné minimálne rezervy.4/
/2/ Povinné minimálne rezervy sa neúročia.1/ § 1 ods. 1 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení zákonaNárodnej rady Slovenskej republiky č.58/1996 Z.z.2/ § 1 ods. 5 zákona č. 21/1992 Zb v znení zákona Národnej radySlovenskej republiky č. 58/1996 Z.z.3/ § 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. ostavebnom sporení4/ § 20 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. oNárodnej banke Slovenska.§ 3
/1/ Banka, ktorá nezačala vykonávať bankovú činnosť na základe povolenia
pôsobiť ako banka udeleného pred 1. marcom 1996 alebo banka, ktorej bolo
udelené povolenie na založenie banky po 1. marci
19965/, je povinná tvoriť povinné minimálne
rezervy prvým dňom tretieho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom
nadobudlo právoplatnosť povolenie na výkon bankových
činností.6/
/2/ Banka, ktorá vznikla zlúčením, splynutím, rozdelením bánk alebo
odkúpením banky inou bankou, tvorí povinné minimálne rezervy dňom
zlúčenia, splynutia, rozdelenia alebo odkúpenia.
/3/ Banka, v ktorej Národná banka Slovenska zaviedla nútenú
správu7/, netvorí povinné minimálne rezervy.§ 4
Spôsob výpočtu povinných minimálnych rezerv
/1/ Pri výpočte stanovených povinných minimálnych rezerv sa vychádza z
priemerného stavu záväzkov za 3 dekádne obdobia, uvádzaných v príslušnom
výkaze bankovej štatistiky V (NBS) 6-36 Dekádny prehľad aktív a pasív
(ďalej len „výkaz“). Pre výpočet povinných minimálnych rezerv
na mesiac N sa použijú dekádne výkazy k 20. a poslednému dňu mesiaca N-2
a k 10. dňu mesiaca N-1.8/5/ § 4 a 5 zákona č. 21/1992 Zb. v znení zákona Národnej radySlovenskej republiky č. 58/1996 Z.z.6/ § 4a a § 5a zákona č. 21/1992 Zb. v znení zákona Národnej radySlovenskej republiky č. 58/1996Z.z.7/ § 27 a nasl. zákona č. 21/1992 Zb. v znení zákona Národnej radySlovenskej republiky č. 58/1996Z.z.8/ Napr. výpočet stanovených povinných minimálnych rezerv na mesiacdecember sa vykoná z priemerného stavu údajov dekádneho výkazu k 20.októbru, 31. októbru, 10. novembru.
/2/ Základňa pre výpočet stanovených povinných minimálnych rezerv z
výkazu je
a/ percento podľa § 1 ods. 1 zo záväzkov splatných na požiadanie, a
to z riadku
č. 63 – neterminované vklady ústredných orgánov Slovenskej
republiky,
č. 70 – neterminované vklady miestnych orgánov,
č. 75 – vklady klientov celkom, znížené o sumy uvedené
v riadku č. 77 – terminované vklady podnikateľskej
sféry
v riadku č. 79 – terminované vklady obyvateľstva
v riadku č. 81 – terminované vklady ostatné,
č. 96 – devízové neterminované vklady.
( R. 63 + r.70 + r.75 – r.77 – r.79 – r.81 + r.96 )
b/ percento podľa § 1 ods. 1 z terminovaných záväzkov, a to z riadku
č. 64 – terminované vklady ústredných orgánov Slovenskej
republiky,
č. 71 – terminované vklady miestnych orgánov,
č. 77 – terminované vklady podnikateľskej sféry,
č. 79 – terminované vklady obyvateľstva,
č. 81 – ostatné terminované vklady,
č. 85 – emitované zmenky,
č. 86 – emitované cenné papiere,
č. 97 – devízové terminované vklady,
( R. 64 + r.71 + r.77 + r.79 + r. 81 + r.85 + r.86 +
r.97).
/3/ Ak banka nepredloží niektorý z výkazov za jedno dekádne obdobie
uvedené v odseku 1 druhá veta, základňou pre výpočet povinných
minimálnych rezerv je priemer údajov z dvoch predložených výkazov podľa
odseku 1 zvýšený o 20%. Ak banka nepredloží výkazy za dve dekádne
obdobia, základňou pre výpočet povinných minimálnych rezerv sú údaje z
predloženého výkazu zvýšené o 40 %.
/4/ Ak banka nepredloží niektorý z výkazov z dôvodu zrušenia povinnosti
jeho predloženia za príslušné dekádne obdobie, alebo výkaz nie je k
dispozícii z dôvodu zmeny termínu na jeho predloženie, základňa pre
výpočet povinných minimálnych rezerv sa nezvyšuje.
/5/ Výška povinných minimálych rezerv na príslušný mesiac sa vypočítava
vopred osobitne pre každú banku. Stanovené povinné minimálne rezervy
banky odsúhlasujú s Národnou bankou Slovenska pred začatím príslušného
mesiaca, ktorého sa povinné minimálne rezervy týkajú.§ 5
Spôsob hodnotenia povinných minimálnych rezerv
/1/ Dodržanie mesačne stanovených povinných minimálnych rezerv sa
vyhodnocuje dvakrát mesačne, a to
a/ za obdobie od 1. dňa mesiaca do 15. dňa mesiaca vrátane,
b/ za obdobie od 16. dňa mesiaca do posledného dňa mesiaca vrátane,
(ďalej len „hodnotené obdobie“).
/2/ Základom pre hodnotenie je priemer denných korunových zostatkov
príslušnej banky za hodnotené obdobie na účtoch peňažných rezerv v
Národnej banke Slovenska. /3/ Povinné minimálne rezervy sú splnené, ak
priemer jednotlivých denných zostatkov na účtoch peňažných rezerv banky v
Národnej banke Slovenska za hodnotené obdobie v mesiaci (ďalej len
„skutočný priemerný stav povinných minimálnych rezerv“)
dosiahne aspoň výšku povinných minimálnych rezerv stanovených na
príslušný mesiac.§ 6
Neplnenie a sankcie za neplnenie povinných minimálnychrezerv
/1/ K neplneniu stanovenej výšky povinných minimálnych rezerv dochádza
vtedy, ak skutočný priemerný stav povinných minimálnych rezerv banky za
hodnotené obdobie je nižší ako stanovená výška povinných minimálnych
rezerv.
/2/ Rozdiel medzi stanoveným a skutočným priemerom za hodnotené obdobie
zaťaží Národná banka Slovenska úrokom vo výške trojnásobku diskontnej
úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska platnej na začiatku hodnoteného
obdobia, kedy došlo k neplneniu stanovenej výšky povinných minimálnych
rezerv. Úrok sa zúčtuje do 15 dní po ukončení hodnoteného obdobia
inkasným príkazom Národnej banky Slovenska na ťarchu účtu príslušnej
banky. Pokiaľ banka nešpecifikuje príslušný účet do 5 dní po ukončení
obdobia, v ktorom povinné minimálne rezervy nesplnila, splatenie úrokov
vykoná Národná banka Slovenska na ťarchu účtu platobného styku banky v
Bankovom zúčtovacom centre Slovenska, a.s.§ 7
Zrušuje sa opatrenie Štátnej banky česko-slovenskej zo 17. septembra 1992
publikované v čiastke 97/1992Zb.§ 8
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. marca 1996.
Vladimír Masár, v.r.
guvernér
Vydávajúci odbor: Odbor bankových obchodov
Vypracoval: Ing. Jozef Jankovics, tel.: 513 2752