-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Opatrenie NBS č. 7/1996
O P A T R E N I E č. 7
Národnej banky Slovenska zo dňa 27. mája 1996,
ktorým sa ustanovujú náležitosti žiadosti o zriadenie zastúpenia
zahraničnej banky alebo obdobnej zahraničnej finančnej inštitúcie
a podmienky na jeho prevádzku
Národná banka Slovenska podľa § 39a ods. 6 zákona č. 21/1992 Zb. o
bankách v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.
z. (ďalej len „zákon“) ustanovuje:§ 1
Účel opatrenia
Účelom tohto opatrenia je ustanoviť náležitosti žiadosti o zriadenie
zastúpenia zahraničnej banky alebo obdobnej zahraničnej finančnej
inštitúcie (ďalej len „zastúpenie“) a podmienky na jeho
prevádzku.§ 2
Náležitosti žiadosti o registráciu zastúpenia
/1/ Žiadosť o registráciu zastúpenia predkladá Národnej banke Slovenska
zahraničná banka alebo obdobná zahraničná finančná inštitúcia, ktorá
zastúpenie zriaďuje (ďalej len „zahraničná banka“).
/2/ Žiadosť o registráciu zastúpenia musí obsahovať najmä
a) obchodné meno a sídlo zahraničnej banky,
b) spôsob a miesto úradnej registrácie zahraničnej banky (označenie
registrového súdu v krajine jej sídla, zaradenie v obchodnom registri
a pod.),
c) predmet činnosti zahraničnej banky ako vyplýva z úradného
povolenia vydaného príslušnou inštitúciou v krajine jej sídla,
d) základný dokument (napr. stanovy), ktorým sa zahraničná banka
riadi a termín prijatia tohto dokumentu príslušným orgánom
zahraničnej banky,
e) mená, priezviská a funkcie štatutárnych zástupcov zahraničnej
banky,
f) príslušný orgán zahraničnej banky, ktorý rozhodol o zriadení
zastúpenia v Slovenskej republike a dátum rozhodnutia,
g) meno, priezvisko, adresu osoby, ktorá bude zastupovať zahraničnú
banku pri zriaďovaní zastúpenia,
h) meno, priezvisko, adresu a pracovný životopis osoby, ktorá je
navrhovaná ako vedúci zastúpenia, jej kontaktnú adresu v Slovenskej
republike, číslo telefónu a číslo faxu, ak sú už v čase podania
žiadosti známe. Ak ide o osobu podľa písmena
g), žiadateľ uvedie len údaje, ktoré sa v písmene g) nevyžadujú,
i) dôvody na zriadenie zastúpenia a predpokladanú dobu jeho trvania,
j) predmet a rozsah činnosti, ktorú bude zastúpenie vykonávať,
k) adresu zastúpenia,
l) číslo telefónu a číslo faxu zastúpenia, ak sú už v čase podania
žiadosti známe; inak ich zastúpenie oznámi po jeho registrácii,
m) predpokladaný počet pracovníkov zastúpenia.
/3/ Prílohou žiadosti o registráciu zastúpenia musí byť najmä
a) výpis z úradnej registrácie zahraničnej banky (výpis z obchodného
alebo obdobného registra),
b) úradne overená kópia povolenia, na základe ktorého bola zahraničná
banka založená a vykonáva svoju činnosť,
c) písomné splnomocnenie pre osobu, ktorá bude zastupovať zahraničnú
banku pri zriadení zastúpenia, s úradne overeným podpisom
splnomocniteľov,
d) výpis z registra trestov osoby, ktorá je navrhovaná za vedúceho
zastúpenia; ak nejde o občana Slovenskej republiky aj potvrdenie o
jeho občianskej bezúhonnosti vydané v krajine sídla zahraničnej
banky,
e) posledná výročná správa zahraničnej banky.§ 3
Podmienky prevádzky zastúpenia
/1/ Zastúpenie v označení svojho sídla a v písomnom styku musí vždy vo
svojom názve uvádzať označenie „zastúpenie“.
/2/ Zastúpenie nepodniká a nezapisuje sa do obchodného registra.
/3/ Zastúpenie nesmie vykonávať žiadne finančné operácie zahraničnej
banky alebo inej právnickej alebo fyzickej osoby prostredníctvom účtov
zastúpenia. Na účtoch zastúpenia môžu byť uložené len finančné
prostriedky poukázané zahraničnou bankou, slúžiace na prevádzku
zastúpenia. Operácie s finančnými prostriedkami na účtoch zastúpenia
nesmú prevyšovať potreby, ktoré vyplývajú z predmetu činnosti zastúpenia.
Pri platbách z devízových účtov zastúpenia tuzemcom musí byť účel platby
označený platobnými titulmi podľa osobitného
predpisu.1)
/4/ Vedúci zastúpenia môže robiť právne úkony za zahraničnú banku len v
pracovnoprávnych záležitostiach ostatných zamestnancov zastúpenia.
Ostatní zamestnanci zastúpenia nesmú robiť právne úkony za zahraničnú
banku. Vedúci a ostatní zamestnanci zastúpenia nesmú za odplatu pre
zastúpenie zastupovať zahraničnú banku pri akýchkoľvek jej bankových
obchodoch alebo iných službách.
/5/ Zastúpenie nesmie mať priestory, ktoré by vzhľadom a zariadením mohli
vzbudzovať dojem, že ide o zahraničnú banku, o jej pobočku alebo o inú
finančnú inštitúciu.1 Opatrenie Národnej banky Slovenska č. 9 zo dňa 24. novembra 1995ktorým sa ustanovujú podmienky na usmerňovanie platobnej bilancieSlovenskej republiky.
/6/ Zastúpenie je povinné do 30 dní od jeho registrácie oznámiť Národnej
banke Slovenska, v ktorých bankách alebo pobočkách zahraničných bánk na
území Slovenskej republiky má vedené účty a názvy a čísla týchto účtov.
/7/ Zahraničná banka je povinná vopred oznámiť Národnej banke Slovenska
zmenu vedúceho zastúpenia, zmenu umiestnenia (sídla) a zatvorenie
zastúpenia. Pri zmene vedúceho zastúpenia je povinná predložiť pracovný
životopis a výpis z registra trestov alebo potvrdenie o občianskej
bezúhonnosti nového vedúceho zastúpenia.
/8/ Okrem údajov uvedených v odsekoch 6 a 7 je zastúpenie povinné v
lehote do 30 dní oznámiť Národnej banke Slovenska každú zmenu, ktorá
nastala v skutočnostiach tvoriacich podklad pre jeho registráciu.Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 4
/1/ Žiadosť a všetky prílohy uvedené v § 2 tohto opatrenia, okrem
výročnej správy, sa podávajú Národnej banke Slovenska v slovenskom jazyku
alebo spolu s úradným prekladom do slovenského jazyka. Ak sa prílohy
predkladajú ako kópie, musia byť úradne overené.
/2/ Žiadosť zahraničnej banky o registráciu zastúpenia a písomné
splnomocnenie podľa § 2 ods. 3 písm. d) tohto opatrenia podpisujú dvaja
členovia štatutárneho orgánu zahraničnej banky.
/3/ Národná banka Slovenska môže v odôvodnených prípadoch upustiť od
požadovania niektorých náležitostí a príloh uvedených v § 2 ods. 2 a 3 a
§ 4 ods. 1 tohto opatrenia.
/4/ Zastúpenie sa považuje za zrušené dňom právoplatnosti rozhodnutia
Národnej banky Slovenska o zrušení registrácie, vydaného podľa § 39a ods.
7 zákona alebo zrušením registrácie, ak dôjde k zatvoreniu zastúpenia.§ 5
/1/ Zastúpenia registrované alebo evidované podľa doterajších
predpisov2), ktoré spĺňajú podmienky uvedené v §
39a zákona, sa považujú za zastúpenia registrované podľa § 39a zákona.2 § 44 zákona č. 22/1992 Zb. o Štátnej banke česko-slovenskej. § 32zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnejbanke Slovenska v znení neskorších predpisov.
/2/ Zastúpenia registrované alebo evidované podľa doterajších predpisov,
2 ktoré nespĺňajú podmienky uvedené v § 39a zákona, sú povinné do 60 dní
od nadobudnutia účinnosti tohto opatrenia zosúladiť svoje právne pomery s
ustanovením § 39a zákona3) alebo v tejto lehote
ukončiť svoju činnosť.
/3/ Zastúpenia uvedené v odseku 2 sú povinné do 30 dní od nadobudnutia
účinnosti tohto opatrenia oznámiť Národnej banke Slovenska, v ktorých
bankách alebo pobočkách zahraničných bánk na území Slovenskej republiky
majú vedené účty a názvy a čísla týchto účtov. V takejto lehote sú
povinné oznámiť aj zmenu uvedených skutočností.§ 6
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. júla 1996.
Vladimír Masár, v.r.
guvernér3 § 45e zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení zákona č. 118/1996Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.