-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Opatrenie NBS č. 3/2000
3
OPATRENIE
Národnej banky Slovenska
zo 14. februára 2000,
o pravidlách likvidity bánk a pobočiek zahraničných bánk
Národná banka Slovenska podľa § 15 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v
znení neskorších predpisov po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej
republiky a podľa § 19 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska ustanovuje§ 1
Účel opatrenia
Účelom tohto opatrenia je ustanoviť pravidlá likvidity bánk a pobočiek
zahraničných bánk a pravidlá ich bezpečnej prevádzky súvisiace s
likviditou.§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
Na účely tohto opatrenia sa rozumie
a) likviditou schopnosť premieňať aktíva na peňažné prostriedky na účel
riadneho a včasného plnenia platobných záväzkov,
b) aktívami aktíva podľa osobitného predpisu1),
práva žiadať o poskytnutie peňažných prostriedkov, akcepty predložených
zmeniek, ak sa týmto spôsobom poskytuje úver, budúce pohľadávky z
termínových obchodov a pohľadávky z finančného prenájmu,
c) pasívami pasíva podľa osobitného predpisu1),
záväzky poskytnúť peňažné prostriedky, akcepty vystavených zmeniek, ak
sa týmto spôsobom prijíma úver, budúce záväzky z termínových obchodov,
otvorené alebo potvrdené akreditívy, záväzky z finančného prenájmu,
záväzky zo záruk na peňažné plnenia, ktoré bude pravdepodobne nutné
plniť a záväzok, ktorý vznikne, ak banka predčasne vyberie peňažné
prostriedky uložené na účte s možnosťou predčasného výberu v inej
banke,
d) termínovým obchodom pohľadávky a záväzky zo zmlúv, ktorých plnenie
zmluvnými stranami je odložené do budúcnosti,
e) rýchlolikvidnými aktívami zlato, obchodné pohľadávky a
eskontovateľné zmenky, ak sa s nimi obchoduje na medzibankovom trhu,
cenné papiere, ktoré sú prijímané na medzibankovom peňažnom trhu alebo
ústrednou bankou ako zabezpečenie úverových alebo im podobných
obchodov, najmä štátne pokladničné poukážky a dlhopisy a pokladničné
poukážky a dlhopisy ústrednej banky, a cenné papiere ktoré sú emitované
a kótované na burze cenných papierov v členskom štáte Organizácie pre
hospodársku spoluprácu a rozvoj, okrem Českej republiky, Poľskej
republiky, Maďarskej republiky, Spojených štátov Mexických,
Juhokórejskej republiky a Tureckej republiky;1) Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č.
65/355/1996, ktorým sa ustanovuje účtová osnova a postupy účtovania pre
banky (oznámenie č. 348/1996 Z. z.) v znení neskorších
predpisov.
f) mesačnou likviditou pomer súčtu peňažných prostriedkov v hotovosti,
pohľadávok splatných na požiadanie, rýchlolikvidných aktív, aktív
splatných do jedného mesiaca a pohľadávok zo zmlúv o zriadení
vkladového účtu s možnosťou predčasného výberu v inej banke, k súčtu
pasív splatných na požiadanie a splatných do jedného mesiaca,
g) vlastnými zdrojmi súčet zostatkov účtov účtových skupín 55, 56,
okrem účtu 562, 5711) a účtu „Hospodársky
výsledok v schvaľovacom konaní“, ak je to strata,
h) stálymi aktívami súčet zostatkov účtov účtovej skupiny 41 okrem účtu
415 a jemu zodpovedajúcej časti účtu 419, zostatkov účtov účtových
skupín 43 a 44, zostatku účtu 453 zníženého o jemu zodpovedajúcu časť
zostatku účtu 458 a zostatkov účtov účtovej skupiny 47,
i) nelikvidnými aktívami 1. pohľadávky, ktorých omeškanie je dlhšie ako
30 dní, 2. akcie, dočasné listy, podielové listy a družstevné
podielnícke listy, ktoré nie sú rýchlospeňažiteľnými aktívami podľa
písmena e) ani stálymi aktívami podľa písmena h),
j) rezervami zostatok rezerv tvorených na ťarchu nákladov podľa
osobitného predpisu2), zistený ku dňu poslednej
účtovnej závierky a znížený o výnosy zo zrušenia rezerv za bežné
účtovné obdobie,
k) omeškaním pohľadávky
1. splatnej jednorazovo, počet dní, ktoré uplynuli odo dňa
splatnosti, vrátane tohto dňa,
2. splatnej v splátkach, súčet počtu dní, ktoré uplynuli odo dňa
splatnosti, vrátane tohto dňa, každej splatnej ale nezaplatenej
splátky po deň splatnosti nasledujúcej splátky; ak ku dňu zisťovania
omeškania po dni splatnosti splatnej ale nezaplatenej splátky
nenasleduje ďalšia splátka, súčet dní po deň zisťovania omeškania
vrátane; ak istina a úroky sú splatné osobitne, a časový úsek medzi
splatnosťou istiny a splatnosťou úroku neprevyšuje 29 kalendárnych
dní, považujú sa na účely tohto opatrenia tieto splátky za jedinú
splátku, omeškanie sa počíta odo dňa splatnosti splátky, ktorá má
väčšiu menovitú hodnotu; ak niektorá splátka bola zaplatená len
čiastočne, počet dní po deň splatnosti nasledujúcej splátky sa
vynásobí pomerom jej nezaplatenej časti k splátke celkom.§ 3
Pravidlá likvidity
(1) Mesačná likvidita banky alebo pobočky zahraničnej banky nesmie byť
menšia ako 0,9.
(2) Pomer súčtu stálych aktív a nelikvidných aktív k vlastným zdrojom a
rezervám banky nesmie byť väčší ako 1.2) § 24 ods. 1 zákona č. 563/1991 Zb. oúčtovníctve§ 5 zákona č. 368/1999 Z. z. o rezervách a opravnýchpoložkách na zistenie základu dane z príjmov.
(3) Banka môže poskytovať úvery3) osobám s
osobitným vzťahom4) k nej a poskytovať za ne
záruky alebo iným spôsobom zabezpečovať záväzky týchto osôb voči tretím
osobám, ktoré nie sú úplne zabezpečené podľa osobitného
predpisu5), len ak dosahuje kapitálovú
primeranosť väčšiu ako 8 % a len do výšky, v akej jej kapitál a rezervy
prevyšujú 8 % z upravenej hodnoty rizikovo vážených aktív6).§ 4
Pravidlá bezpečnej prevádzky súvisiace s likviditou
Na účely bezpečnej prevádzky banka alebo pobočka zahraničnej banky
a) udržiava informačnú sústavu s ohľadom na stupeň zložitosti svojho
podnikania na takej úrovni, aby bola schopná včas poskytovať všetky
informácie potrebné pre riadenie likvidity,
b) v rámci riadenia likvidity postupuje tak, aby nedochádzalo k
výraznému nesúladu medzi aktívami a pasívami z hľadiska lehôt alebo
termínov splatnosti pohľadávok a záväzkov vyplývajúcich z obchodných
záväzkových vzťahov,
c) určí vedúceho zamestnanca, zodpovedného za riadenie likvidity,
d) zaúčtuje každý účtovný prípad bezodkladne po jeho uskutočnení.Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 5
Banka, ktorá podniká prostredníctvom svojej pobočky v zahraničí a orgán
bankového dohľadu tohto štátu ustanovil pravidlá likvidity pre pobočky
zahraničných bánk tak, že sleduje ich likviditu mesačne, meria likviditu
pobočky tak ako je orgánom bankového dohľadu tohto štátu ustanovené.
Aktíva a pasíva vykázané ako splatné do jedného mesiaca zahŕňa do pomeru
mesačnej likvidity zisťovanej za banku ako celok.§ 6
Do 30. decembra 2000 sa za rezervy podľa § 2 písm. j) považujú rezervy
tvorené podľa § 5 a 8 zákona č. 610/1992 Zb. o rezervách pre zistenie
základu dane z príjmov.§ 7
Zrušuje sa opatrenie Národnej banky Slovenska z 31. januára 1994 č. 4 o
pravidlách likvidity bánk (oznámenie č. 29/1994 Z. z.) v znení opatrenia
Národnej banky Slovenska z 21. apríla 1995 č. 4 (oznámenie č. 110/1995 Z.
z.) a v znení opatrenia Národnej banky Slovenska z 23. júna 1997 č. 7
(oznámenie č. 221/1997 Z. z.).3) §1 ods. 2 písm. b) zákona č. 21/1992 Zb. obankách.4) § 19 zákona č. 21/1992 Zb. v znení neskoršíchpredpisov.5) § 2 písm. l) a § 6 ods. 3 opatrenia Národnej bankySlovenska č. 2/ 2000 o kapitálovej primeranosti bánk.6) § 2 písm. e) a m) opatrenia Národnej banky Slovenska č.2/2000.§ 8
Účinnosť
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 31. marca 2000.
Marián Jusko v. r.
guvernér
Vydávajúci útvar: | odbor dohliadok na mieste |
Vypracoval: | Ing. Ľubomír Kučera, tel. č.: 07/5953 3420 |