-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
VIS NATURAE
Samostatná výstava „VIS NATURAE“ v galérii NBS koncom roka 2022 a počas prvých mesiacov roku 2023 je inštaláciou diel mladej, no čoraz viac etablovanej autorky Lucie Oleňovej. Výstava je prierezovou ukážkou jej poslednej dvojročnej tvorby, ktorá vznikla počas pobytov na umeleckých rezidenciách uprostred národných parkov a prírodných rezervácií. Medzi vystavenými obrazmi nájdete diela zo štyroch tematických okruhov: Banská Štiavnica, Slovenský kras, Sandberg a Vysoké Tatry. Spolu však vytvárajú kompaktný celok plný intenzívneho pozorovania prírody.
Lucia Oleňová sa v tvorbe dlhodobo zameriava na zobrazovanie prírody v národných parkoch. Zachytáva predovšetkým chránené územia nedotknuté ľudskou činnosťou, ako aj ohrozené druhy rastlín a ich prirodzené prostredie – pôvodné biotopy. V maľbe dokonale odráža svoj vzťah ku krajine, v ktorej žije, prípadne sa momentálne nachádza, pričom dbá aj na čoraz dôležitejšie posolstvo týkajúce sa problematiky ochrany životného prostredia a ekologických aspektov.
Predtým ako začne vytvárať dielo na plátne, robí intenzívny prieskum terénu, ktorý sa chystá zobraziť/zachytiť. Základný koncept a kompozíciu obrazov vytvára vždy priamo na mieste, kde práve maľuje. Vytvorila si tak akýsi pravidelný rituál, bez ktorého si už tvorivý proces nevie predstaviť. V plenéri využíva „rýchlejšiu“ techniku akvarelu a kresbu na papier, s ktorou dokáže výborne vystihnúť charakter miesta. V ateliéri pracuje s akrylom a olejom na plátne, ktoré si vyžadujú dlhší čas na schnutie. V cykle Banská Štiavnica sa Lucia zamerala na povestný vrch vulkanického pôvodu – Sitno, ktorý si apriopriačným spôsobom parafrázovala z cyklu Gwerkových Sitnianskych krajín, pulzujúcich mystikou panteizmu. Podobne ako významný slovenský medzivojnový modernista, Edmund Gwerk, ktorý počas piatich rokov (1921 – 1925) prebýval na samote pod Sitnom a kontempláciou v tichu a osamotení sa snažil zachytiť pôvab a zároveň surovosť tejto nezameniteľnej prírodnej entity, tak sa aj Lucia po sto rokoch na tých istých miestach pokúsila zachytiť túto ikonickú krajinu. Prírodné zemité/pastelové odtiene olejových farieb v pastóznych vrstvách, inde iba v riedkom, stekajúcom pigmentovom nánose, sú zrazu osvetlené brilantným farebným tónom, ktorý ožiari ako posledný lúč zapadajúceho slnka tmavý horizont hrebeňa vrchov. Formálny prejav v autorkiných dielach osciluje v širokom diapazóne od pitoreskných krajinárskych akvarelov, cez štylizované maľby krajiny v lineárnom duchu, až po abstraktné veľkoplošné textúry s pravidelne opakujúcou sa štruktúrou.
Selekcia diel v kurátorskom koncepte Andreja Jaroša: