-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitických portfóliách NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom
- Správa o finančnej stabilite Správa o uhlíkovej stope NBS Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Stratégia dohľadu nad finančným trhom Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Štrukturálne výzvy 2025
Bez inovácií a inklúzie bude Slovensko upadať
Inovačný reštart je nevyhnutný pre konkurencie-
schopnosť a rast
- Ekonomické dobiehanie naďalej stagnuje
- V posledných rokoch bol rast HDP na obyvateľa mierne nad priemerom EÚ
- Ceny sa k úrovni EÚ približujú rýchlejšie než samotná ekonomika
Verejné financie sú stále najväčšou slabinou
- Konsolidácia mierne pomohla, ale je potrebné aby pokračovala
- Starnúca populácia a náklady na obranu budú pre verejné financie výzvou
- Tie treba čím skôr ozdraviť a vytvoriť si rezervu
Rastúca chudoba, chorobnosť a nerovnosti
- Od roku 2020 stúpa počet ľudí ohrozených chudobou a vylúčením.
- Najhoršia situácia je na východe Slovenska – rastie chudoba, materiálny nedostatok aj úmrtnosť dojčiat
- Zdravie Slovenska: zaostáva za EÚ, nerovné doma
Štrukturálne výzvy 2025
2.67 MBAk chceme zrýchliť, musíme prepnúť rýchlosť
Produktivita na Slovensku v posledných rokoch síce rástla, ale tempo nestačí. Ak sa chceme posunúť ďalej, potrebujeme zmeniť prístup. Lacná práca už nebude ťahúňom – budúcnosť je v nápadoch, vedomostiach a nových technológiách. Investície do ľudí, výskumu a škôl sú kľúčové. Lenže práve tu zaostávame – súkromné aj verejné investície klesajú a zahraničných investorov už nelákame tak ako kedysi.
Štátne financie potrebujú rezervu do horších čias
Hoci sa verejné financie trochu zlepšili, stále patria medzi najslabšie v EÚ. Populácia starne, výdavky na obranu rastú – a to všetko budeme musieť nejako zaplatiť. Preto je dôležité ozdraviť rozpočet, kým je čas, a vytvoriť si vankúš na horšie časy.
Rozdiely medzi regiónmi a ľuďmi rastú
Chudoba opäť rastie – najmä na východnom Slovensku. Najviac sú ohrozené rodiny s viacerými deťmi, samoživitelia a mladé ženy. Nejde len o nízke príjmy – rastie aj materiálna núdza. Ak sa tieto problémy neriešia, roztvárajú nožnice v celej spoločnosti.
Zdravie ľudí ovplyvňuje ich budúcnosť
Slovensko má jedny z najhorších čísel v Európe, pokiaľ ide o dojčenskú úmrtnosť či odvrátiteľné úmrtia. Ľudia s nižšími príjmami sa častejšie nedostanú k lekárovi – a to zvyšuje riziko vážnych chorôb. Základom zlepšenia je lepšia prevencia a silnejšia primárna starostlivosť.
Zelená transformácia sa spomaľuje
Slovensko produkuje menej emisií než iné krajiny, ale najmä preto, že máme inú štruktúru hospodárstva – nie pre premyslenú politiku. Ovzdušie ostáva znečistené a prechod na čistú ekonomiku je pomalý. Riešením je lepšie využiť peniaze z Plánu obnovy a Modernizačného fondu – tak, aby to zvládli aj domácnosti a regióny.
Čo ešte v správe nájdete?
Fragmentácia: Svet sa mení. Viac colných bariér a menej istoty v medzinárodnom obchode znamená riziko pre krajiny ako Slovensko, ktoré sú silne prepojené so svetom. Riešením sú reformy a rozpočtová disciplína.
Životná úroveň generácií: Mileniáli síce zarábajú viac ako ich rodičia, no ich postavenie v spoločnosti sa zhoršuje. Šance na zlepšenie sú nižšie, a stále pretrvávajú aj rodové nerovnosti.
Čo sú vlastne štrukturálne výzvy a prečo ich sledujeme?
Publikácia každoročne systematicky mapuje hlavné bariéry dlhodobého rastu Slovenska – od nízkej produktivity a inovácií až po starnutie populácie, zdravotný stav ľudí či kvalitu inštitúcií.
Národná banka Slovenska ju vydáva preto, že tieto faktory určujú, ako účinne sa menová politika prenáša do ekonomiky v podmienkach eurozóny a aký veľký manévrovací priestor má pri udržiavaní cenovej a finančnej stability. Identifikovaním a kvantifikovaním štrukturálnych prekážok NBS vyzdvihuje reformy, ktoré môžu posilniť rastový potenciál krajiny a zvýšiť odolnosť voči budúcim šokom.