-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Ukazovateľ schopnosti splácať (DSTI)
Limit na ukazovateľ schopnosti splácať vytvára rezervu v príjmoch. Znižuje riziko, že úver zlyhá, najmä v kríze. Chráni dlžníka aj veriteľa.
Ukazovateľ schopnosti splácať je známy ako DSTI (z anglického Debt service-to-income ratio).
Limity
Splátky všetkých dlhov môžu tvoriť najviac 60 % príjmu domácnosti. Započítava sa aj rezerva na nárast úrokových sadzieb. Príjem domácnosti je znížený o životné minimum.
Výnimky
- 5 % úverov môže mať splátky medzi 60 % a 70 % príjmu
- Ďalších 5 % spotrebiteľských úverov do 5 rokov môže mať splátky medzi 60 % a 70 % príjmu
- Spotrebiteľské úvery na financovanie obnovy rodinného domu v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR môžu pri výpočte použiť splátku zníženú o 50 €
-
Ďalšie výnimky
- Vyššie uvedené výnimky sa kontrolujú za kalendárny polrok. V jednotlivých kalendárnych štvrťrokoch môžu dosiahnuť 7 % úverov
- Spotrebiteľské úvery pre málo zadlžené domácnosti (dlh nižší ako 1-ročný príjem) môžu mať DSTI 100 %
- Lízing pre málo zadlžené domácnosti (dlh nižší ako 1,5-ročný príjem) s akontáciou 20 % môže mať DSTI 100 %
Výpočet
Splátky | Splátka nového úveru Splátky existujúcich úverov (vrátane 3 % kreditných kariet a prečerpaní) Ostatné finančné záväzky |
Čistý príjem | Príjem po odvodoch a daniach (zdokladovaný a nezávisle overený) |
Životné minimum | Životné minimum na dlžníka, manžela/-ku a deti (podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime) |
V splátkach sa započítava aj rezerva na možný nárast úrokových sadzieb, tzv. úrokový šok.
-
Podrobnosti k výpočtu
- Rezerva na nárast úrokovej sadzby o 2 p. b. (najviac 6 %) pri splatnosti 30 rokov. Do výpočtu DSTI sa použije tá splátka, ktorá je vyššia – skutočná splátka alebo splátka po úrokovom šoku
- Počíta sa pre nové aj existujúce úvery so zostatkovou splatnosťou nad 8 rokov
- Pri fixácii úrokovej sadzby nad 10 rokov stačí testovať úrokovú sadzbu na nárast o 1 p. b.
- Pri úveroch s fixnou úrokovou sadzbou počas celej splatnosti sa úrokový šok nemusí počítať
- Zohľadňuje sa aj možné zníženie príjmu po dosiahnutí dôchodkového veku
Na dokladovanie a nezávislé overenie príjmu sa využíva najmä potvrdenie od zamestnávateľa, výpis z účtu, daňové priznanie, potvrdenie o sociálnych dávkach či priame overenie v Sociálnej poisťovni.
-
Príklad k výpočtu
Manželia s dvoma deťmi s celkovým čistým príjmom vo výške 2 000 € žiadajú o úver na bývanie pri úrokovej sadzbe 4,5 % a splatnosti 30 rokov.
Spoločný čistý príjem 2 000,00 € Životné minimum (do 30. júna 2025) 715,35 € Rozdiel medzi čistým príjmom a životným minimom 1 284,65 € Maximálna splátka (60 % tohto rozdielu) 770,79 € Splátka úveru môže byť najviac 770,79 €, a to aj po zahrnutí rezervy na nárast úrokovej sadzby na 6,0 % (nárast úrokovej sadzby o 2 p. b., najviac 6,0 %).
Maximálna výška úveru je 128 561,31 € pri skutočnej splátke 651,40 €.
Legislatíva
Legislatívny rámec určujú zákon o úveroch na bývanie a zákon o spotrebiteľských úveroch.
NBS ustanovila podrobnosti o výpočte a limitoch na DSTI opatrením o úveroch na bývanie a opatrením o spotrebiteľských úveroch.
Ďalšie informácie je možné nájsť v legislatíve finančnej stability.