-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Opatrenie NBS č. 4/1994
O P A T R E N I E č 4
Národnej banky Slovenska z 31. januára 1994
o pravidlách likvidity bánk
Národná banka Slovenska podľa § l5 zákona č.21/l992 Zb.,o bankách a §
19 zákona NR SR č.566/l992 Zb., o Národnej banke Slovenska, ustanovuje:
Účel opatrenia
§ 1
/1/ Bankový dohľad má oprávnený záujem na primeranom riadení likvidity v
komerčných bánkách, pretože dlhodobá nelikvidnosť môže spôsobiť ich
zlyhanie.
/2/ Účelom tohto opatrenia je zabezpečiť likviditu bánk, t.j. schopnosť
bánk plniť si v plnom rozsahu a bezodkladne v ustanovenej lehote svoje
platobné záväzky.
§ 2
/1/ Jedným zo základných spôsobov riadenia likvidity banky je
projektovanie zvyšovania /prílivu/ a znižovania /odlivu/ peňažných
prostriedkov /ďalej len „peňažný tok“/ v budúcnosti.
/2/ Projektovanie peňažných tokov vychádza z dvoch základných
predpokladov a to:
a) z existencie vhodného informačného systému, založeného v prevažnej
miere na účtovníctve;
b) neodkladného zaúčtovania všetkých účtových operácií a záväzkov.
§ 3
/1/ Banka v rámci svojho informačného systému bude členiť aktíva, pasíva
a podsúvahové záväzky najmä podľa týchto (v niektorých prípadoch aj
prekrývajúcich sa) kritérií:
a) doby splatnosti aktív, pasív a podsúvahových položiek s pevnou
lehotou splatnosti;
b) očakávaného vývoja pasív s pevnou lehotou splatnosti s prihliadnutím
na pravdepodobnosť výskytu zmien v rozsahu, v akom vkladatelia obnovia
svoje vklady po skončení doby splatnosti;
c) skúsenosti zo správania sa skupiny majiteľov účtov neterminovaných
vkladov a vkladov s výpovednou lehotou za zmluvne určených podmienok;
d) stupňa likvidnosti aktív meraného podľa možnosti:
da) použiť ich ako voľné prostriedky na možné krytie vonkajších
platieb;
db) ich rýchlej premeny na peňažné prostriedky v Národnej banke
Slovenska (ďalej len „NBS“);
dc) ich rýchlej predajnosti na organizovanom finančnom trhu, ktorého
dostatočná veľkosť umožní predaj požadovaného objemu aktív za cenu
blížiacu sa ich trhovej cene, prípadne za cenu vyššiu alebo rovnajúcu
sa ich účtovnej hodnote;
dd) predaja, rýchlej premeny alebo zníženia hodnoty aktív súčasne so
znížením príslušných pasív (požiadavky na rezervy);
e) povahy a stupňa záväznosti podsúvahových záväzkov vydaných alebo
prijatých bankou1);
f) druhu meny, v ktorej sú aktíva, pasíva a podsúvahové položky
vyjadrené, so zvláštnym ohľadom triedenia na slovenskú korunu, voľne
vymeniteľné a voľne nevymeniteľné cudzie meny;
g) štátov, v ktorých sú aktíva, pasíva a podsúvahové záväzky účtovne
vedené, najmä u bánk, ktoré majú pobočky v zahraničí;
h) rozlíšenia majiteľa účtu podľa štátu, geografickej oblasti, v ktorej
má majiteľ sídlo a nástrojov prostredníctvom, ktorých záväzok zmluvne
vznikol.
/2/ Banky, ktoré majú jednu alebo viac pobočiek v zahraničí alebo
kontrolujú inú banku, prispôsobia týmto skutočnostiam svoj informačný
systém a politiku likvidity.
§ 4
Za účelom zabezpečenia likvidity uplatní banka vo svojej činnosti
významné ochranné opatrenia zamerané predovšetkým na:
a) zvýšenie spoľahlivosti stabilných zdrojov financovania z hľadiska
dohodnutých zmluvných podmienok alebo lehoty splatnosti,
b) rozloženie zdrojov financovania z hľadiska splatnosti a klientely,
c) prijatie organizačných opatrení na efektívne riadenie likvidity
(vymedzenie zodpovednosti určitého pracovníka banky za riadenie,
zavedenie účinnej kontroly stavu likvidity a vnútorného audítu banky,
začlenenie špecifickej problematiky spojenej s existenciou pobočiek
banky v zahraničí a dcérskych spoločností, atď.),
d) stupeň zapojenia banky do rozvoja peňažného trhu, rozvoja dlžobných
cenných papierov s krátkou lehotou splatnosti a obchodovania s nimi na
trhu,
e) pravidelné jednoznačné formulovanie svojej obchodnej politiky
súčasne s plánovaním jej financovania tak, aby nedošlo k nedostatku
zdrojov pre jej rozvojové plány a obmedzila sa štrukturálna
nevyváženosť aktív a pasív, vyplývajúca z rozdielnych lehôt splatnosti,
f) pravidelné zostavovanie plánu pre prípady mimoriadnych okolností,
ohrozujúcich likviditu banky, ktorý obsahuje tomu zodpovedajúce hlavné
smery, činnosti a opatrenia banky.
1) Stupňom záväznosti sa rozumie právna záväznosť zmluvných strán, z
ktorej vyplýva možnosť, alebo nemožnosť odstúpiť od zmluvy.
Organizačné požiadavky
§ 5
/1/ Banky by mali udržiavať informačný systém na úrovni zodpovedajúcej
účelu riadenia likvidity a to aj s ohľadom na stupeň komplexnosti ich
podnikania.
/2/ Banky musia zaúčtovať všetky účtovné prípady v deň, v ktorom boli
uskutočnené.
/3/ Banky musia pravidelne formulovať svoju obchodnú stratégiu v
kombinácii so stratégiou vytvárania zdrojov tak, aby sa:
– predišlo napätosti plánov, ktoré by banka nebola schopná pokryť
príslušnými fondami2),
– obmedzil štrukturálny nesúlad medzi aktívami a pasívami, ktorý je
charakterizovaný rozličným zmluvným i nezmluvným profilom lehôt
splatnosti3).
/4/ Banky musia pravidelne zostavovať plán pre prípad výskytu
nepredvídaných okolností, ktorý zahrňuje postup nevyhnutný na
zabezpečenie likvidity banky pri rozličných scenároch a to od normálneho
chodu banky až po prípad, že by sa banka dostala do nelikvidity.
/5/ Banky musia určiť vedúceho pracovníka, ktorý je zodpovedný za:
– navrhovanie a implementáciu politiky likvidity vzhľadom na
existujúci stav likvidity banky,
– monitorovanie vývoja a návrhy každodenných rozhodnutí v tejto
oblasti,
-udržiavanie prehľadu o riadení likvidity so zameraním na zisťovanie
neopodstatnene veľkých rezerv hotovosti alebo iných vysokolikvidných
aktív, ktoré spôsobujú banke zvýšené náklady.
Meno tohto pracovníka oznámi banka bankovému dohľadu NBS.
/6/ Politiku likvidity banky musí schváliť príslušný výkonný orgán banky.
/7/ Politiku likvidity pravidelne vyhodnocuje príslušný kontrolný orgán
banky.
/8/ Banky zorganizujú pravidelný a spoľahlivý tok informácií, ktoré sú
predkladané príslušným výkonným a kontrolným orgánom a poskytujú reálny
obraz o situácii v likvidite a o primeranej a správnej implementácii
politiky likvidity.
/9/ Systém riadenia likvidity podlieha pravidelnej kontrole útvaru
vnútornej kontroly banky.
- 2) V rozsahu súvahy.
- 3) Zmenšenie štrukturálneho nesúladu si vyžaduje zmeny v obchodnej
stratégii počas dlhšieho obdobia.
Hlásenia
§ 6
/1/ Banka je povinná predkladať bankovému dohľadu NBS hlásenie o
likvidite štvrťročne4). V budúcnosti sa bude od
bánk požadovať predkladanie týchto hlásení s mesačnou periodicitou, ktoré
budú dokumentovať likvidnosť banky za existujúcich podmienok, vrátane
určitého obmedzeného počtu scenárov banky v nepriaznivej situácii.
/2/ Hlásenia sa zostavujú na formulároch a podľa pokynov uvedených v
Prílohe.
/3/ Hlásenia sa predkladajú najneskôr do 30 kalendárnych dní po uplynutí
posledného dňa vykazovaného štvrťroka.
/4/ Hlásenie za posledný štvrťrok uplynulého roka, ktoré je spracované na
základe predbežných údajov sa predkladajú podľa ods. 3.
/5/ Hlásenie za uplynulý kalendárny rok spracované na základe
definitívnych údajov sa predkladajú najneskôr do 10. marca nasledujúceho
roka.
§ 7
/1/ Hlásenie musí byť podpísané dvoma osobami, oprávnenými konať v mene
banky a zodpovednými za riadenie banky ako celku. V prípade pobočky
zahraničnej banky musí byť hlásenie podpísané dvomi osobami oprávnenými
konať v mene tejto pobočky a zodpovedných za riadenie pobočky bez
obmedzenia.
/2/ Útvar vnútornej kontroly banky overuje úplnosť a správnosť údajov
obsiahnutých v hlásení.
/3/ Banka požiada audítora určeného podľa osobitných
predpisov5) , aby overil a vypracoval správu o
tom:
a) či systém na vypracovanie hlásení je vybudovaný tak, že je zárukou
verného zobrazovania skutočnej likvidity banky,
b) či údaje v hláseniach o likvidite sú správne.
/4/ Audítorská správa musí obsahovať aj vyhlásenie na jej uverejnenie.
/5/ Banka predloží bankovému dohľadu NBS správu podľa odseku 3 za
uplynulý kalendárny rok najneskôr do 20. apríla nasledujúceho roka.
4) Podľa § 24 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách
5) Podľa § 22 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 8
Oznámenie podľa § 5 odseku 5 doručia bankovému dohľadu NBS banky
fungujúce v čase vydania tohto opatrenia najneskôr do 30 dní od jeho
uverejnenia a novozaložené banky do 30 dní po začatí svojej činnosti.
§ 9
Toto opatrenie sa vzťahuje aj na pobočky zahraničných bánk na území
Slovenskej republiky.
§ 10
Zrušuje sa Opatrenie Štátnej banky česko-slovenskej č.9 zo 16.marca
1992 o pravidlách likvidity bánk v znení Opatrenia Štátnej banky
česko-slovenskej č.27 zo dňa 4. augusta 1992.
§ 11
Toto opatrenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
guvernér
vypracoval: odbor dohliadací, Doc. Ing. František Kobyda, CSc., tel: 362
160
Príloha
P O K Y N Y
na zostavenie hlásenia
„Prehľad skutočnej /zostatkovej/ splatnosti aktív a
pasív“
1. Hlásenie sa zostavuje v menovom členení, t.j. sumár za Sk celkom,
sumár za voľne vymeniteľné meny celkom, sumár za ostatné meny celkom a
celkový sumár za všetky meny. Každý sumár treba jasne vyznačiť v ľavej
časti záhlavia hlásenia podľa kategórií (A,B,C,D) prečiarknutím
nevhodných kategórií.
2. Jednotlivé riadky hlásenia presne nadväzujú na výkaz Bil l-l2 podľa
stĺpca „b“. Na riadkoch 29 a 36 „ostatné“ sa uvedú
údaje vzniknuté odpočítaním od celkových aktív, resp. položiek pasív,
ktoré sú zahrnuté v predchádzajúcich riadkoch.
3. Medzi jednotlivými riadkami hlásenia platia pre všetky stĺpce tieto
väzby:
– r. 40 = r. 24
– r. 40 = r. 41 až 43
– r. 44 = r. 25
– r. 44 = r. 45 až 49
– r. 52 + 58 + 64 = r. 32 + 33
– r. 52 = r. 53 až 57
– r. 58 = r. 59 až 63
– r. 64 = r. 65 až 69
– rozpis v oddiele III. sa týka iba vkladov bánk a klientov uvedených
na r. 32 a 33 a nie napr. vkladových certifikátov uvedených na r. 34.
4. Pokladničné hodnoty na r.22 sa vykazujú v dvoch stĺpcoch a to:
pokladnica v stĺpci 1 a zlato, drahé kovy a ostatné pokladničné hodnoty v
stĺpci 9
5. Povinné minimálne rezervy sa vykazujú na r.23 v stĺ. 9 a zostatok
hodnoty účtov u NBS sa rozpíše podľa doby splatnosti.
6. Za „neterminované vklady“ na r. 64 / ako aj členenie na r.
65 až 69/ sa považujú vklady „a vista“, t.j. bežné účty,
sporožírové účty, vkladné knižky bez výpovede a iné.
7. Kumulatívna netto súvahová pozícia na r.38 sa vypočíta súčtom hodnôt
zo všetkých predchádzajúcich stĺpcov vrátane vyplňovaného stĺpca
uvedených na r.37. Napríklad – kumulatívna netto súvahová pozícia v stĺ.
4 sa vypočíta ako súčet hodnôt na r. 37 v stĺ. 1 až 4.
8. Za „pridružené banky“ na r. 53,59 a 65 sa považujú banky, v
zmysle definície uvedenej v Postupoch účtovania čl. 1, ods.19 účtovej
osnovy. Kontrolou nad bankou sa rozumie vlastníctvo rozhodujúceho podielu
akcií alebo právomoc voliť štatutárny orgán vykazujúcej banky alebo iným
spôsobom presadzovať rozhodujúci vplyv na jej konanie v zmysle zákona
č.21/1992 Zb.,o bankách.
9. Za „nepridružené banky“ na r. 54,60 a 66 sa považujú všetky
ostatné banky.
10. Do kategórie „podniky a inštitúcie“ na r. 56,62 a 68 patria
štátne podniky, družstvá, podnikatelia súkromného sektoru, poisťovne a
neziskové organizácie.
11. V jednotlivých stĺpcoch sa vykazujú účtové hodnoty (po odpočítaní
oprávok a opravných položiek) podľa skutočnej (zostatkovej) splatnosti
vrátane posledného dňa sledovaného obdobia.
12. Bežné účty a netermínované vklady sa zahrňujú do stĺpca 1, t.j. s
dobou splatnosti kratšou ako l týždeň. Výnimku z tohto pravidla môže
dočasne povoliť bankový dohľad na základe odôvodnenej žiadosti banky.
13. Bežné účty debetné tzv. zmluvný kontokorent sa vykazujú v
jednotlivých stĺpcoch podľa skutočnej doby splatnosti, v ostatných
prípadoch debetného zostatku sa hodnota uvedie v stĺpci 9 –
nešpecifikované.
14. Pokiaľ členenie z hľadiska skutočnej /zostatkovej/ splatnosti nedáva
zmysel alebo nie je sledované, uvedie sa táto hodnota do stĺpca 9 –
nešpecifikované.
15. Do stĺpca 9 – nešpecifikované sa uvedie tiež stav na účte 233 – Úvery
nezaplatené ku dňu splatnosti.
16. Časové členenie sumárnych položiek z odd. I v jednotlivých stĺpcoch,
ktoré sú rozpisované v odd. II a III, musí byť totožné.
17. V stĺpci 10 sa uvádzajú všetky neštandardné aktíva, ako sú definované
v Zásadách pre tvorbu opravných položiek a rezerv k rizikovým aktívam
bank.