-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Opatrenie NBS č. 7/1997
O P A T R E N I E č. 7
Národnej banky Slovenska z 23. júna 1997,
ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 31.
januára 1994 č. 4 o pravidlách likvidity bánk v znení opatrenia Národnej
banky Slovenska z 21. apríla 1995 č. 4
Národná banka Slovenska podľa § 15 a § 24 ods. 2 zákona č. 21/1992 Zb.
o bankách v znení neskorších predpisov a § 19 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska
ustanovuje:Čl. I
Opatrenie Národnej banky Slovenska z 31. januára 1994 č.4 o pravidlách
likvidity bánk v znení opatrenia Národnej banky Slovenska z 21. apríla
1995 č. 4 sa mení a dopĺňa takto:
1. § 1 vrátane nadpisu znie:„§ 1
Účel opatrenia
Účelom tohto opatrenia je ustanoviť spôsob merania likvidity bánk a
pobočiek zahraničných bánk (ďalej len „banka“) a pravidlá ich
bezpečnej prevádzky súvisiace s likviditou.“.
2. § 2 vrátane nadpisu znie:„§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
Na účely tohto opatrenia sa rozumie
a) likviditou schopnosť bánk premieňať svoje aktíva na peňažné
prostriedky na účel riadneho a včasného plnenia svojich platobných
záväzkov,
b) aktívami obchodný majetok1) bánk, nároky na
poskytnutie peňažných prostriedkov a práva na budúce nároky na dodanie
peňažných prostriedkov,
c) pasívami záväzky bánk vyplývajúce z právnych vzťahov podľa osobitných
predpisov2), záväzky na poskytnutie peňažných
prostriedkov, záväzky na budúce záväzky dodať peňažné prostriedky a
záväzky zo záruk na peňažné plnenia, ktoré bude pravdepodobne nutné
plniť,
d) speňažiteľnými aktívami
1. štátne pokladničné poukážky a štátne dlhopisy vydané Slovenskou
republikou a pokladničné poukážky vydané Národnou bankou Slovenska,
2. cenné papiere kótované na burze cenných
papierov3) podľa schváleného burzového
poriadku4), alebo prijaté na verejné
obchodovanie za obdobných podmienok obdobným organizátorom verejného
trhu v zahraničí.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1, 2, 3, 4 znejú:“ 1) § 6 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.2) Napríklad zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v zneníneskorších predpisov, zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v zneníneskorších predpisov, zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v zneníneskorších predpisov.3) Zákon č. 214/1992 Zb. o burze cenných papierov v znení zákonaNárodnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z.z.4) § 21 ods. 2 zákona č. 214/1992 Zb. o burze cennýchpapierov.“.
3. Nad § 3 sa dopĺňa nadpis, ktorý znie: „Pravidlá bezpečnej
prevádzky“.
4. V § 3 ods. 1 písmeno e) znie:
„e) povahy a stupňa záväznosti podsúvahových záväzkov vydaných alebo
prijatých bankou; stupňom záväznosti sa rozumie právna záväznosť
zmluvných strán, z ktorej vyplýva možnosť alebo nemožnosť odstúpiť od
zmluvy,“.
5. § 4 sa vypúšťa.
6. § 5 znie:„§ 5
/1/ Banka je povinná
a) udržiavať informačný systém na úrovni zodpovedajúcej účelu riadenia
likvidity a to aj s ohľadom na stupeň zložitosti jej podnikania,
b) vykonávať svoju činnosť tak, aby pomer súčtu speňažiteľných aktív,
peňažných prostriedkov v hotovosti, aktív splatných do jedného mesiaca
a súčtu pasív splatných do jedného mesiaca, bol: 1. do 30. septembra
1997 rovný alebo väčší ako 70 %, 2. do 31. decembra 1997 rovný alebo
väčší ako 85 %, 3. do 31. marca 1998 rovný alebo väčší ako 100 %.
c) v rámci svojej politiky likvidity postupovať tak, aby nedochádzalo k
výraznému nesúladu medzi jej aktívami a pasívami z hľadiska lehôt alebo
termínov splatnosti pohľadávok a záväzkov vyplývajúcich z jej
obchodných záväzkových vzťahov,
d) určiť vedúceho zamestnanca, ktorý zodpovedá za 1. navrhovanie a
výkon politiky likvidity vzhľadom na existujúci stav likvidity, 2.
sledovanie vývoja a návrhy každodenných rozhodnutí v tejto oblasti, 3.
udržiavanie prehľadu o riadení likvidity so zameraním na zisťovanie
neopodstatnene veľkých rezerv hotovosti alebo iných vysokolikvidných
aktív, ktoré spôsobujú banke zvýšené náklady,
e) oznámiť meno vedúceho zamestnanca uvedeného v písmene d) útvaru
bankového dohľadu Národnej banky Slovenska,
f) zaúčtovať každý účtovný prípad bezodkladne po jeho vzniku.
/2/ Politiku likvidity banky schvaľuje dozorná rada.“.
7. V § 6 odsek 1 znie:
„/1/ Banka je povinná predkladať útvaru bankového dohľadu Národnej
banky Slovenska hlásenie o likvidite mesačne.“.
8. V § 6 ods. 3 sa číslo „30“ nahrádza číslom „25“
a slovo „štvrťroka“ sa nahrádza slovom „mesiaca“.
9. V § 6 odsek 4 znie:
„/4/ Hlásenie za december predchádzajúceho kalendárneho roka, ktoré
je spracované na základe predbežných údajov sa predkladá do 35
kalendárnych dní po uplynutí predchádzajúceho kalendárneho roka.“.
10. V § 6 ods. 5 sa slová „10. marca“ nahrádzajú slovami
„20. apríla“.
11. § 7 znie:„§ 7
/1/ Hlásenie musí byť podpísané dvomi osobami, oprávnenými konať v mene
banky a zodpovednými za riadenie banky ako celku. V prípade pobočky
zahraničnej banky musí byť hlásenie podpísané oprávnenou osobou konať v
mene tejto pobočky a zodpovednou za riadenie pobočky bez obmedzenia.
/2/ Banka predloží útvaru bankového dohľadu Národnej banky Slovenska
správu podľa osobitného predpisu5) najneskôr do
20. mája roka nasledujúcom po roku, ktorého sa správa týka.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5 znie:„5) § 22 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.z.“.
12. § 9 sa vypúšťa.
13. Príloha opatrenia Národnej banky Slovenska z 31. januára 1994 č. 4
o pravidlách likvidity bánk v znení opatrenia Národnej banky Slovenska
z 21. apríla 1995 č. 4 sa nahrádza prílohou tohto opatrenia.Čl. II
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 31. augusta 1997.
Prílohy len vo Vestníku NBS
Vladimír Masár, v.r.
guvernér
Vydávajúci útvar: odbor dohliadok na mieste
Vypracovali: Ing. Ľubomír Kučera, tel. 513 2787
Ing. Martin Mačuga, tel. 513 2786