-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
NOVIS Insurance Company, NOVIS Versicherungsgesellschaft, NOVIS Compagnia di Assicurazioni, NOVIS Poisťovňa a.s.
Národná banka Slovenska, orgán dohľadu nad poisťovníctvom podľa ustanovenia § 79 ods. 1 až 3 zákona č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o poisťovníctve“), útvar dohľadu nad finančným trhom, úsek obozretného dohľadu, príslušný na konanie a rozhodovanie v prvom stupni podľa ustanovenia § 1 ods. 2, § 1 ods. 3 písm. a) v spojení s ustanovením § 5 ods. 1 a 2, § 16 ods. 1 a 2 a § 29 ods. 1 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dohľade“) u k l a d á podľa ustanovenia § 139 ods. 1 písm. e) zákona o poisťovníctve obchodnej spoločnosti NOVIS Insurance Company, NOVIS Versicherungsgesellschaft, NOVIS Compagnia di Assicurazioni, NOVIS Poisťovňa a.s., IČO: 47 251 301, so sídlom Námestie Ľudovíta Štúra 2, 811 02 Bratislava, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, Oddiel: Sa, Vložka číslo: 5851/B (ďalej aj „poisťovňa NOVIS“ alebo „účastník konania“) pokutu 50 000 eur (slovom: päťdesiat tisíc) za porušenie 1. ustanovenia § 44 ods. 1 zákona o poisťovníctve tým, že v období od 13.2.2019 do 16.5.2019 nezaviedla poisťovňa NOVIS postupy pre zabezpečenie vhodnosti údajov použitých pri výpočte technických rezerv prijatím a následným aplikovaním interného predpisu, ktorý by zahŕňal vymedzenie kritérií kvality údajov a posúdenie kvality údajov vrátane špecifických kvalitatívnych a kvantitatívnych noriem pre rôzne súbory údajov, používanie a stanovovanie predpokladov pri zbere, spracovaní a využívaní údajov a proces aktualizácie údajov vrátane frekvencie aktualizácií a okolností, ktoré spúšťajú dodatočné aktualizácie, v dôsledku čoho nemožno považovať údaje použité pri výpočte technických rezerv za vhodné podľa článku 19 ods. 3 písm. e) delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2015/35 z 10.10.2014, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/138/ES o začatí a vykonávaní poistenia a zaistenia (Solventnosť II) (ďalej len „delegované nariadenie“). 2. ustanovenia § 44 ods. 1 zákona o poisťovníctve v spojení s článkom 19 ods. 4 písm. b) a d) delegovaného nariadenia tým, že v období od 13.2.2019 do 16.5.2019 v prípade získavania údajov z externého zdroja, poisťovňa NOVIS nepoznala predpoklady a metódy použité na spracovanie týchto údajov a nebola schopná preukázať, že v predpokladoch a metódach použitých na spracovanie týchto údajov sa odzrkadľujú charakteristiky portfólia poistných záväzkov poisťovne NOVIS. 3. ustanovenia § 38 ods. 7 zákona o poisťovníctve v spojení s článkom 32 delegovaného nariadenia tým, že v období od 1.1.2019 do 16.5.2019 poisťovňa NOVIS realisticky nezohľadňovala hodnotu finančných garancií v uzatvorených poistných zmluvách. 4. článku 22 ods. 1 písm. a), c) a d) delegovaného nariadenia tým, že v období od 13.2.2019 do 16.5.2019 predpoklad stornovanosti použitý pri výpočte technických rezerv nebol realistický, pretože poisťovňa NOVIS nevedela vysvetliť a zdôvodniť neistotu zahrnutú v tomto predpoklade, pretože predpoklad stornovanosti nebol založený na charakteristikách portfólia poistných záväzkov poisťovne NOVIS a pretože poisťovňa NOVIS nepoužívala predpoklady stornovanosti na výpočet technických rezerv dlhodobo konzistentne a v rámci homogénnych rizikových skupín. 5. článku 22 ods. 1 písm. a) delegovaného nariadenia tým, že v období od 13.2.2019 do 16.5.2019 predpoklad škodovosti použitý pri výpočte technických rezerv nebol realistický, pretože poisťovňa NOVIS nevedela vysvetliť a zdôvodniť neistotu zahrnutú v tomto predpoklade. 6. článku 22 ods. 1 písm. a) delegovaného nariadenia tým, že v období od 13.2.2019 do 16.5.2019 predpoklad nákladovosti použitý pri výpočte technických rezerv nebol realistický, pretože poisťovňa NOVIS nevedela vysvetliť a zdôvodniť neistotu zahrnutú v tomto predpoklade. 7. článku 34 ods. 5 v spojení s článkom 34 ods. 4 delegovaného nariadenia tým, že v období od 1.1.2016 do 16.5.2019 poisťovňa NOVIS nesprávne oceňovala finančné garancie, pretože nepoužívala metódu výpočtu, ktorá by zohľadňovala závislosť od očakávaných výsledkov budúceho vývoja, ako aj od toho, ako by sa skutočné výsledky v rámci určitých scenárov mohli odkloniť od očakávaných výsledkov. 8. článku 18 ods. 3 písm. a) delegovaného nariadenia v spojení s článkom 55 ods. 3 delegovaného nariadenia tým, že poisťovňa NOVIS v období od 1.1.2016 do 16.5.2019 v prípade záväzkov z poistných zmlúv, ktoré nastanú po dátume, kedy má poisťovňa NOVIS jednostranné právo ukončiť zmluvu alebo jej časť, nepristúpila k odčleneniu záväzkov zo životného poistenia a záväzkov z neživotného poistenia a na záväzky z úrazového poistenia neaplikovala kratší koniec zmluvy. 9. článku 28 delegovaného nariadenia tým, že v období od 1.1.2016 do 16.5.2019 poisťovňa NOVIS zahrnula do prognózy peňažných tokov použitej pri výpočte najlepšieho odhadu aj výnos z majetku. 10. článku 10 ods. 1 delegovaného nariadenia tým, že v období od 1. 1. 2016 do 16. 5. 2019 sa metóda akumulovanej straty používaná poisťovňou NOVIS pri oceňovaní záväzkov vyplývajúcich zo zaistných zmlúv neriadila hierarchiou oceňovania stanovenou v článku 10 ods. 7 delegovaného nariadenia, pretože poisťovňa NOVIS nepoužila metódu oceňovania podľa článku 10 ods. 7 písm. b) delegovaného nariadenia. 11. ustanovenia § 29 ods. 1 písm. b) a f) zákona o poisťovníctve tým, že v období od 1.10.2018 do 16.5.2019 poisťovňa NOVIS nezabezpečila efektívny výkon aktuárskej funkcie, pretože v žiadnom z interných predpisov nestanovila povinnosť aktuárskej funkcii stanovovať primerané metódy, modely a predpoklady na výpočet technických rezerv a povinnosť kontrolovať výpočet technických rezerv v súlade s ustanovením § 44 ods. 1 a 2 zákona o poisťovníctve. 12. článku 264 článku delegovaného nariadenia tým, že poisťovňa NOVIS nevykonala za rok 2017 validáciu technických rezerv. 13. článku 272 odsek 8 delegovaného nariadenia tým, že poisťovňa NOVIS v Správe aktuárskej funkcie za rok 2017 riadne nezdokumentovala úlohy, ktoré sa mali vykonať v rámci poistno-matematickej funkcie, pretože neobsahovala prehľad kontrol vzťahujúcich sa na všetky údaje používané pri výpočte technických rezerv a vysvetlenie, prečo sú tieto údaje považované za primerané, presné, spoľahlivé a úplné; metodiku odvodenia a zdôvodnenie použitých predpokladov, najmä čo sa týka odvodenia nákladov na jednu poistnú zmluvu a mier storna pre krajiny s nedostatočnou vlastnou skúsenosťou v zmysle článkov 22 až 26 delegovaného nariadenia; modelovanie záväzkov vyplývajúcich zo zaistných zmlúv podľa ustanovenia § 29 ods. 1 písm. b) zákona o poisťovníctve; primerané posúdenie vhodnosti metódy na výpočet rizikovej marže, najmä z pohľadu odhadu budúcich kapitálových požiadaviek používaných na výpočet rizikovej marže v zmysle článku 272 ods. 1 písm. a) delegovaného nariadenia; posúdenie dostatočnosti budúceho zaslúženého poistného, vplyv inflácie, právneho rizika, zmien v zložení portfólia a antiselekcie v zmysle článku 272 ods. 6 delegovaného nariadenia; závery týkajúce sa očakávaného krytia v prípade stresových scenárov vo vzťahu ku koncepcii upisovania a výpočet pohľadávok vyplývajúcich zo zaistných zmlúv v zmysle článku 272 ods. 7 písm. c) delegovaného nariadenia a zároveň Správa aktuárskej funkcie za rok 2017 neobsahovala identifikáciu nedostatkov pri výkone poistno-matematickej funkcie. Poisťovňa NOVIS je povinná zaplatiť uloženú pokutu do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia, na účet Úradu vládneho auditu číslo SK25 8180 0000 0070 0055 0741 vedený v Štátnej pokladnici, VS: 47251301, KS: 0558.