Rastúca inflácia a jej hlavybôľ spôsobený chýbajúcimi čipmi a súčiastkami
DNA auta vyrobeného na Slovensku je v skutočnosti celosvetové. Komponenty sú novodobí cestovatelia. Pandémia ich pohyb značne skomplikovala alebo zastavila a zároveň sa toto „cestovanie“ do cieľovej destinácie značne predražilo. A tu je náš spoločný problém a odpoveď, prečo centrálni bankári pozorne sledujú, čo sa deje a venujú veľa energie analyzovaniu, čo bude ďalej. Inflácia, inak povedané, aký dopad to bude mať na budúci rast cien.
Veľké globálne firmy desaťročia presúvali výrobu do krajín s lacnejšou pracovnou silou, s dynamicky rastúcimi ekonomikami a výhodným regionálnym umiestením. Bez toho by dnes množstvo elektroniky, oblečenia či áut stálo viac.
Lietadlá, tankery a nákladné lode denno-denne presúvali tovary, komodity a súčiastky po celom svete … a potom prišla pandémia. Popretŕhala dodávateľsko – odberateľské siete ako krehkú pavučinu a bude chvíľu trvať, kým sa tieto siete obnovia. Budúci rok sa javí ako dobrý kandidát.
To však nič nemení na rýchlorastúcich cenách energií, tovarov a služieb. Zvaľovať to všetko na zničenú pavučinu by však nebolo fér. Dôležitým spoluhráčom je veľmi svižné a silné ekonomické oživenie spojené s veľkou chuťou ľudí nakupovať, cestovať a potrebou firiem vyrábať a dobiehať zameškané.
Výsledkom je inflácia, akú sme to nevideli aj viac ako 10 rokov, v niektorých častiach sveta aj dobrých 30 rokov.
Slovo inflácia sa dostáva na titulné stránky novín, na obrazovky a vedú sa o nej živé diskusie na sociálnych sieťach. Medzi otázkami rezonujú nasledovné: Čo urobia centrálne banky? Zakročia? Ak áno, kedy, ak nie, tak prečo?
Niektoré už reagovali zvýšením úrokových sadzieb, iné pozorne sledujú aktuálne dianie. Medzi nimi sme aj my, v Európskej centrálnej banke.
Prečo? Súčasný nárast inflácie vnímame do veľkej miery ako prechodný jav s tým, že v budúcom roku príde inflačné ochladenie a rast sa spomalí. Čo však neznamená, že ceny začnú klesať. Našou prvoradou úlohou je dozerať na zdravý a stabilný rast cien na horizonte viacerých rokov. Reagovať na mesačné výkyvy nie je našim poslaním.
Čo nás však trápi a zaujíma je to, čo bude ďalej … Ak by sa začala presúvať výroba komponentov, resp. jej časť, do krajín bližšie k finálnej továrni, no kde je drahšie – tzv. onshoring, môže to mať vplyv na výslednú cenu.
Neznámych je však viac. Jedna z najzásadnejších – klimatické zmeny. Nedávne prívalové dažde v kanadskej Britskej Kolumbii odrezali prístav vo Vancouveri od sveta a ochromili námornú, vlakovú a cestnú dopravu. Klimatické zmeny tu sú a ich vplyv bude čoraz citeľnejší a my potrebujeme urobiť všetko preto, aby sme sa vedeli čo najlepšie adaptovať … vrátane pochopenia vplyvov na infláciu.
Príspevok guvernéra Petra Kažimíra odznel na konferencii Rakúskej národnej banky a Európskej investičnej banky vo Viedni „Recalibrating tomorrow’s global value chains – prospects for CESEE“
https://www.oenb.at/en/Media/20211119.html
Chcete vedieť o ďalšom blogu?
Mailing list: v prípade záujmu o zasielanie notifikácií o ďalších blogoch sa prihláste do mailing listu NBS.