-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
- Dohľad nad finančným trhom
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
-
Legislatíva
- Úplné znenia zákonov patriacich do kompetencie NBS a zákony súvisiace s aktuálnou situáciou Úplné znenia iných všeobecne záväzných právnych predpisov patriacich do kompetencie NBS a rozhodnutí NBS Vybrané právne predpisy súvisiace so zavedením meny euro
- Vestník NBS Zoznam platných právnych predpisov vydaných NBS Materiály NBS v pripomienkovom konaní
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
- Publikácie
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kontakty
Strieborná zberateľská minca v hodnote 10 eur
Plavba prvého parníka na Dunaji v Bratislave – 200. výročie
Devätnáste storočie, storočie pary, prinieslo rozvoj paroplavby aj v rakúskej monarchii. Už v roku 1817 sa na Dunaji objavil prvý parník Carolina, ktorý vo Viedni skonštruoval Antal Bernhard/Anton Bernard (1779 – 1830). Drevený kolesový parník meral 15 metrov, bol široký 3,5 m a mal výšku boku 2,3 m. Parný stroj mal výkon 24 konských síl a proti prúdu dokázal vliecť 45 ton nákladu. Skúšku parníka na dlhšiu vzdialenosť uskutočnili 2. septembra 1818 plavbou z Viedne do Bratislavy, ktorá trvala tri hodiny. Parník zakotvil v prístavisku oproti Korunovačnému pahorku (dnes Námestie Ľudovíta Štúra). Na druhý deň zvedavcom podľa novín Pressburger Zeitung predviedol niekoľko obratov po prúde a proti prúdu a pokračoval do Pešti. Na historickú prvú plavbu proti prúdu vyplával z Pešti 16. septembra 1818. Plavil sa len počas dňa a do Komárna priplával 26. septembra 1818.

Lícna strana:
Na líci mince je zobrazená technická schéma parného stroja parolode Carolina, ktorá sa v roku 1818 ako prvý parník plavila po Dunaji v Bratislave. V ľavej časti mincového poľa je štátny znak Slovenskej republiky. Nad ním je názov štátu SLOVENSKO. V spodnej časti mincového poľa je letopočet 2018. Značka Mincovne Kremnica MK a štylizované iniciálky autora výtvarného návrhu mince akad. soch. Zbyňka Fojtů ZF sú v pravej hornej časti mincového poľa.

Rubová strana:
Na rube mince je z nadhľadu zobrazený parník Carolina s dobovou vedutou Bratislavy v pozadí. Označenie nominálnej hodnoty mince 10 EURO je v opise v spodnej časti mincového poľa. Nápis PRVÝ PARNÍK V BRATISLAVE je v opise v hornej časti mincového poľa. Rok uskutočnenia prvej plavby parníka na Dunaji v Bratislave 1818 je pri ľavom okraji mince.
Údaje o minci
Autor: | akad. soch. Zbyněk Fojtů |
Materiál: | Ag 900, Cu 100 |
Hmotnosť: | 18 g |
Priemer: | 34 mm |
Hrana: | nápis: „ – VIEDEŇ – BRATISLAVA – BUDAPEŠŤ“ |
Výrobca: | Mincovňa Kremnica |
Rytec: | Dalibor Schmidt |
Náklad: | v bežnom vyhotovení 2 750 ks v proof vyhotovení 5 650 ks |
Emisia: | 22. 5. 2018 |