-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
História
-
2021
1. apríl 2021
Protipandemické opatrenia znížili zisk NBS
Podporné protipandemické opatrenia sa podpísali pod znížený zisk NBS a Eurosystému.
- Úspory vykompenzovali vynútené jednorazové náklady, ktoré chránia infraštruktúru
- Zvýšené náklady na navýšenie všeobecnej rezervy na finančné riziká vplyvom pandémie
Pandémia neušetrila nič a nikoho. Jej bezprecedentné hospodárske a finančné dopady si vyžiadali zavedenie mimoriadnych podporných krokov tak zo strany NBS, ako aj zo strany Eurosystému.
Opatrenia, ktoré chránia ľudí a ekonomiku eurozóny pred úplnou paralýzou sa však zároveň výrazným spôsobom podpísali pod hospodársky výsledok centrálnych bánk krajín, vrátane Národnej banky Slovenska (NBS).
„Uplynulý rok bol o ochrane ľudských životov a podpore ekonomiky. V snahe odvrátiť katastrofálne škody sme prijali sériu opatrení, vďaka ktorým sa to aj podarilo. Sú s tým spojené nemalé náklady, čo je vidno aj na výsledku hospodárenia, no výška zisku ide tu a teraz bokom,“ guvernér NBS Peter Kažimír.
Opatrenia
- Pandemic Emergency Purchase Programme PEPP: dočasný núdzový pandemický program nákupu aktív v celkovej výške 1,85 biliónov eur, z toho podiel NBS je 6,7 mld eur
- Targeted long-term refinancing operations TLTROs: cielené dlhodobejšie refinančné operácie
- Regulačné uvoľnenia: (dočasné) odpustenie príspevkov a poplatkov pre subjekty finančného trhu vo výške 6,6 milióna eur, zníženie proticyklického vankúša, čo môžu banky použiť na úverovanie ekonomiky
Výsledok
- Zisk: 26 miliónov eur tvorený najmä z výsledku finančných činností, po navýšení všeobecnej rezervy na finančné riziká o 140 mil. eur z dôvodu pandémie COVID-19 (v roku 2019 bol zisk 212 miliónov eur)
- Pandémia COVID-19 „stála“ NBS 236 miliónov eur
- Výnosy: 119 miliónov eur z finančných činností a 10,2 milióna eur z príspevkov a poplatkov subjektov finančného trhu a prijaté poplatky za využívanie platobných systémov
- Projekt zážitkového finančného vzdelávania „5 peňazí“: výdavok vo výške 437 tisíc eur
Hospodársky výsledok v porovnaní s rokom 2019 klesol najmä pre:
- nižší výnos z prerozdelenia menového príjmu Eurosystému
- navýšenie všeobecnej rezervy na finančné riziká
V oboch prípadoch ide o dôsledok nárastu menovopolitických operácií, čo bola reakcia na nestabilitu trhov, ktorú spôsobilo rozšírenie pandémie COVID-19.
6. apríl 2021Informácie o udržateľnosti v sektore finančných služieb
10. marca 2021 nadobudlo účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady EÚ (2019/2088 z 27.11.2019) o zverejňovaní informácií o udržateľnosti v sektore finančných služieb („nariadenie SFDR“)[1]. To bolo prijaté v súvislosti s novým globálnym rámcom udržateľného rozvoja: Agendou 2030 pre udržateľný rozvoj.
Týmto nariadením sa stanovujú harmonizované pravidlá pre účastníkov finančného trhu pre zvýšenie transparentnosti v súvislosti so začlenením ESG[2] rizík, ktoréohrozujú udržateľnosť, do ich postupov. A aby zároveň poskytovali informácie o udržateľnosti vo svete finančných produktov.
V súlade s nariadením SFDR sa okrem iného vyžaduje, aby účastníci finančného trhu v predzmluvných informáciách a na svojich webových sídlach zverejňovali informácie o vplyve investičných rozhodnutí na udržateľnosť. V prípade finančných produktov s environmentálnymi alebo sociálnymi vlastnosťami nariadenie SFDR stanovuje pravidlá, ktoré majú účastníci finančného trhu pri týchto produktoch dodržiavať. Prístup k informáciám o udržateľnosti pomôže klientom sprehľadniť politiku finančných inštitúcii a umožní porovnávanie ponuky produktov na trhu z hľadiska ESG kritérií.
(príklady: spoločnosť „A“ informuje o tom, že v rámci investičného portfólia investuje do zelených technológií a podporuje environmentálne prospešné projekty. Spoločnosť „B“ informuje o tom, že používa menej papiera a redukuje počet služobných ciest a viac stretnutí organizuje online).
Národná banka Slovenska informuje odbornú a laickú verejnosť, že vykonáva dohľad nad dodržiavaním požiadaviek stanovených nariadením SFDR a bude postupovať v súlade so stanoviskom[3] , ktoré vydal Spoločný výbor troch európskych orgánov dohľadu (EBA, ESMA, EIOPA). Ktoré bude zároveň v súlade s návrhmi vykonávacích predpisov k nariadeniu SFDR – Regulačných technických štandardov (RTS)[4], ktoré obsahujú vzory predzmluvných informácií a pravidelných správ o investičných produktoch.
-
2020
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
2014
-
2013
-
2012
-
2011
-
2010
-
2009
-
2008
-
2007
-
2006
-
2005
-
2004
-
2003
-
2002
-
2001
-
2000
-
1999
-
1998
-
1997
-
1996
-
1995
-
1994
-
1993