-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
en
en
Pre hľadanie
stlačte Enter
Oznamovanie protispoločenskej činnosti
Zverejnenie informácií podľa § 22 ods. 5 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
- Oznámenie o protispoločenskej činnosti (ďalej len „oznámenie“) prijíma v NBS zodpovedná osoba, ktorou je odbor interného auditu, a to:
- v listinnej podobe
- do podateľne NBS adresované zodpovednej osobe a označené slovami „Obmedzený prístup“,
- poštou na adresu Národná banka Slovenska, odbor interného auditu, Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava a označené slovami „Obmedzený prístup“,
- v elektronickej podobe na e-mailovú adresu monitor@nbs.sk, ktorá je dostupná 24 hodín denne.
- v listinnej podobe
- Zodpovedná osoba potvrdí prijatie oznámenia, a to v listinnej alebo elektronickej podobe v závislosti od spôsobu doručenia oznámenia, do siedmich dní od jeho prijatia. NBS oznámi výsledok preverenia oznámenia a opatrenia na odstránenie nedostatkov, ak sa prijali na základe preverenia oznámenia, oznamovateľovi do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo, ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia, a to v listinnej alebo elektronickej podobe, v závislosti od spôsobu doručenia oznámenia.
- Zodpovedná osoba pri preverovaní oznámenia vychádza z obsahu oznámenia bez ohľadu na osobu oznamovateľa a dotknutej osoby a je oprávnená vyžadovať od oznamovateľa spoluprácu pri preverovaní oznámenia. Každý zamestnanec NBS je povinný zdržať sa akéhokoľvek konania, ktoré by bránilo podaniu, či prevereniu oznámenia. Zodpovedná osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby; to platí rovnako pre každého zamestnanca NBS, ktorý sa o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby dozvie. Oznámenie nesmie preverovať dotknutá osoba, ani jej podriadený zamestnanec. Z preverovania oznámenia je vylúčený aj zamestnanec NBS, ktorý sa zúčastnil na činnosti, ktorá je predmetom oznámenia.
- Oznamovateľom sa rozumie fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia alebo zamestnávateľovi; za oznamovateľa sa považuje aj fyzická osoba, ktorá v dobrej viere
- urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu,
- urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov,
- urobila oznámenie anonymne a jej totožnosť bola odhalená,
- zverejnila informácie o protispoločenskej činnosti, ktoré sa dozvedela počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol alebo počas trvania pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu alebo po skončení pracovnoprávneho alebo iného obdobného vzťahu z dôvodu, že
- urobila oznámenie prostredníctvom vnútorného systému preverovania oznámení a nebola oboznámená s výsledkom preverenia podľa § 10 ods. 8, alebo neboli prijaté vhodné opatrenia podľa § 10 ods. 8 a následne urobila takéto oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia,
- urobila oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia,
- je dôvodná obava, že protispoločenská činnosť môže predstavovať bezprostredné alebo zjavné ohrozenie verejného záujmu, alebo
- je dôvodná obava, že v prípade urobenia oznámenia orgánu príslušnému na prijatie oznámenia by jej hrozil postih alebo vzhľadom na konkrétne okolnosti prípadu hrozí, že orgány na prijatie oznámenia nezabezpečia nestranné a nezávislé preverenie skutočností uvedených v oznámení.
- Nikto nesmie hroziť odvetným opatrením alebo postihovať odvetným opatrením oznamovateľa alebo osoby podľa § 1 ods. 4 písm. a) až e) zákona o ochrane oznamovateľov; tieto osoby sa nemôžu vzdať práva na ochranu pred postihom odvetným opatrením.
- Poradenstvo a konzultácie v súvislosti s oznamovaním protispoločenskej činnosti poskytuje Úrad na ochranu oznamovateľov, ktorý poskytuje možnosť poradiť sa vo veciach týkajúcich sa oznamovania protispoločenskej činnosti a o možnostiach ochrany oznamovateľa.
Kontakt: Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti, Námestie slobody 29, 811 06 Bratislava
Web: www.oznamovatelia.sk - Na účely vedenia evidencie oznámení a preverovania oznámení je NBS oprávnená spracúvať osobné údaje najmä v rozsahu:
- titul, meno, priezvisko, adresa pobytu oznamovateľa,
- údaje o dotknutej osobe,
- údaje o osobách, ktoré boli prizvané na preverovanie oznámenia,
- údaje o osobách, ktoré sa na preverovaní oznámenia zúčastnili.
S cieľom dodržať zásady spracúvania osobných údajov a zaistiť ich bezpečnosť sú v NBS prijaté technické a organizačné opatrenia.