-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
- Dohľad nad finančným trhom
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
-
Legislatíva
- Úplné znenia zákonov patriacich do kompetencie NBS a zákony súvisiace s aktuálnou situáciou Úplné znenia iných všeobecne záväzných právnych predpisov patriacich do kompetencie NBS a rozhodnutí NBS Vybrané právne predpisy súvisiace so zavedením meny euro
- Vestník NBS Zoznam platných právnych predpisov vydaných NBS Materiály NBS v pripomienkovom konaní
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
- Publikácie
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kontakty
Legislatíva
Legislatívny rámec pre projekt SEPA bol daný prijatím Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č.260/2012, ktorým sa ustanovujú technické a obchodné požiadavky na úhrady a inkasá v eurách a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie ES 924/2009. Uvedeným nariadením zo dňa 14. marca 2012 bol stanovený konečný termín prechodu na SEPA úhrady a SEPA inkasá, a to 1. február 2014.
Legislatívnu oporu projektu SEPA vytvára aj Smernica o platobných službách (tzv. Payment Services Directive), ktorá bola transponovaná do legislatívy jednotlivých členských krajín EÚ. V rámci SR bola predmetná smernica transponovaná predovšetkým do Zákona č. 492/2009 Z.z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov zo 4. novembra 2009.
Implementácia SEPA platobných nástrojov v SR sa riadila Implementačným plánom pre zavedenie SEPA v SR (verzia 4.0)
Opatrenia NBS:
Opatrenie č. 8/2009, ktorým sa ustanovuje štruktúra bankového spojenia, štruktúra medzinárodného bankového čísla účtu a podrobnosti o vydávaní prevodníka identifikačných kódov
Opatrenie č. 6/2013 o identifikátore príjemcu inkasa a registri identifikátorov príjemcov inkás
Kľúčové požiadavky prechodu na SEPA v zmysle nariadenia 260/2012
Každá krajina migrujúca na SEPA musela zabezpečiť migráciu na SEPA platobné nástroje v súlade s nariadením 260/2012. Išlo predovšetkým o dodržanie nasledovných harmonizovaných požiadaviek:
- rovnaké pravidlá a štandardy pre retailové platby v mene euro
Nariadenie stanovuje spoločné pravidlá, štandardy a technické požiadavky pre všetky úhrady a inkasá denominované v mene euro v rámci EÚ. - používanie čísla účtu vo formáte IBAN
V tzv. medzibankovej komunikácii, teda medzi poskytovateľmi platobných služieb je IBAN používaný v prípade všetkých platobných transakcií, teda ako domácich (v rámci SR), tak aj cezhraničných. - ISO 20022XML štandard správy
V rámci SEPA je komunikácia medzi poskytovateľmi platobných služieb založená na štandarde ISO20022.