-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
- Dohľad nad finančným trhom
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
-
Legislatíva
- Úplné znenia zákonov patriacich do kompetencie NBS a zákony súvisiace s aktuálnou situáciou Úplné znenia iných všeobecne záväzných právnych predpisov patriacich do kompetencie NBS a rozhodnutí NBS Vybrané právne predpisy súvisiace so zavedením meny euro
- Vestník NBS Zoznam platných právnych predpisov vydaných NBS Materiály NBS v pripomienkovom konaní
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
- Publikácie
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kontakty
Platobné nástroje
SEPA úhrady, SEPA inkasá a spoločný rámec pre platobné karty
Projekt SEPA, stanovuje spoločné pravidlá, spoločné postupy a spoločné štandardy pre dva platobné nástroje – úhrady a inkasá a zároveň definuje spoločný rámec pre platobné karty. Pod stanoveným spoločným rámcom je potrebné chápať konkrétne spoločné požiadavky na karty, platobné terminály a bankomaty. Základnou požiadavkou spoločného rámca je, aby boli platobné karty všeobecne akceptované a použiteľné za rovnakých podmienok vo všetkých krajinách SEPA.
Úhradou sa rozumie platobná služba, pri ktorej platobný príkaz predkladá svojmu poskytovateľovi platobných služieb platiteľ a suma uvedená na platobnom príkaze sa odpíše z platobného účtu platiteľa a pripíše na platobný účet príjemcu na základe pokynu daného platiteľom. Implementácia SEPA úhrad mala minimálny dopad na obyvateľov (fyzické osoby). V zásade išlo iba o postupné „preorientovanie sa“ z používania existujúceho čísla účtu na používanie čísla účtu vo formáte IBAN.
Inkasom sa rozumie platobná služba, pri ktorej platobný príkaz predkladá príjemca svojmu poskytovateľovi platobných služieb na základe predchádzajúceho súhlasu, ktorý bol daný platiteľom. Inkaso sa využíva predovšetkým pri platbách za energie, telekomunikačné služby a pod. V prípade inkás sa zmeny dotkli najmä príjemcov platieb. Okrem prechodu na IBAN sa jednalo o nasledovné zmeny:
- možnosť cezhraničného inkasovania, t.j. poskytovatelia platobných služieb v SR umožňujú používateľom platobných služieb inkasovať aj cezhranične (v prípade príjemcov platieb) resp. zrealizujú aj inkaso, ktoré je zaslané z inej krajiny EÚ v rámci SEPA priestoru. Uvedené je podmienené splnením podmienok, ktoré sú stanovené v obchodných podmienkach poskytovateľov platobných služieb,
- komunikácia v XML formáte správ s poskytovateľom platobných služieb v prípade zasielania platieb v súbore,
- nevyhnutnosť požiadať o pridelenie CID a jeho následné používanie pri iniciácii inkasnej platby.