-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Ratingové agentúry
Ratingové agentúry prešli v októbri 2009, kedy Európsky parlament schválil nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach „Regulation of the European Parliament and of the Council on credit rating agencies“ (ďalej iba „nariadenie“), zásadnou regulačnou zmenou. Doteraz veľmi slabo regulovaný sektor ratingových agentúr a poskytovateľov úverových ratingov sa prijatím tohto nariadenia stal harmonizovanou súčasťou regulačných balíkov návrhov na riešenie finančnej krízy z roku 2007-2008, ktoré tvoria návrhy týkajúce sa dokumentu Solventnosť II, smernice o kapitálových požiadavkách, ako aj účtovníctva a systémov ochrany vkladov a mnohých iných. Nové pravidlá sú koncipované tak, aby sa zabezpečila vysoká kvalita úverových ratingov a aby sa do týchto ratingov nepremietali konflikty záujmov, ktoré sa s vykonávaním ratingu bezprostredne spájajú.
V predmetnom nariadení sa ustanovili podmienky udeľovania ratingov, ktoré sú potrebné na znovu získanie dôvery trhu a na zvýšenie ochrany investorov. Zaviedli sa v ňom postupy registrácie ratingových agentúr, ktoré spočiatku vykonávali národné orgány dohľadu, no neskôr táto právomoc prešla výlučne na Európsky orgán pre trh s cennými papiermi (ESMA). ESMA je v súčasnosti podľa predmetných ustanovení nariadenia taktiež jediným orgánom oprávneným vykonávať nad ratingovými agentúrami dohľad. Výnimku z tohto pravidla tvorí ustanovenie článku 25a nariadenia, ktoré prenecháva dohľadovú právomoc nad niektorými ustanoveniami o používaní ratingov národným orgánom dohľadu, v podmienkach Slovenskej republiky Národnej banke Slovenska.
V súvislosti s kontrolou dodržiavania ustanovení Nariadenia európskeho parlamentu a rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach (CRA),NBS upozorňuje na povinnosti pri použití viac ako jednej ratingovej agentúry vyplývajúce pre emitentov z článku 8d) Nariadenia o CRA, ktorý hovorí, že pokiaľ majú emitent alebo spriaznená tretia strana v úmysle poveriť aspoň dve ratingové agentúry vydaním úverového ratingu tej istej emisie alebo subjektu, emitent alebo spriaznená tretia strana zvážia poverenie aspoň jednej ratingovej agentúry, ktorá nemá väčší celkový trhový podiel než 10 % a ktorú môže emitent alebo spriaznená tretia strana vyhodnotiť ako schopnú ohodnotiť príslušnú emisiu alebo subjekt za predpokladu, že na základe zoznamu registrovaných CRA, publikovaného na stránkach ESMA spolu s ich trhovým podielom, je na hodnotenie osobitnej emisie alebo subjektu k dispozícii ratingová agentúra. Pokiaľ emitent alebo spriaznená tretia strana odôvodnene nepoverí aspoň jednu ratingovú agentúru, ktorá nemá viac než 10 % celkový podiel na trhu, musí to zaznamenať.
NBS upozorňuje aj na:
povinnosti emitenta pri výbere ratingových agentúr v súlade s článkom 8c nariadenia o CRA v prípade, že uplatní dvojitý úverový rating sekuritizačných nástrojov. Uvedené povinnosti má podľa článku 25a nariadenia o CRA dohliadať príslušný národný orgán, ktorým je v Slovenskej republike NBS.