-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Ciele finančnej stability
Finančný sektor plní niektoré základné funkcie v ekonomike (napr. platobný styk, finančné sprostredkovanie, prenos rizík, správa infraštruktúry finančného trhu a pod.). Ich správne vykonávanie podporuje ekonomický rast, kým ich nesprávne vykonávanie môže viesť k vytváraniu nestability a nerovnováh v ekonomike a prehlbovať ekonomický pokles.
Základným a strategickým cieľom makroprudenciálnej politiky je prispievať k udržiavaniu stability finančného systému ako celku, aby bol systém schopný plniť svoje funkcie aj v čase krízy. Súčasťou toho je najmä posilňovanie odolnosti finančného systému a znižovanie systémového rizika, a tým zabezpečenie udržateľného príspevku finančného systému k ekonomickému rastu. Odporúčanie ESRB delí tento hlavný cieľ na vybrané podciele:
- Zmierňovanie a prevencia nadmerného úverového rastu – počas nadmerného úverového rastu sa kumuluje riziko, ktoré finančné inštitúcie podhodnocujú
- Zmierňovanie a prevencia nadmerného nesúladu splatnosti v bilancii bánk a nízkej trhovej likvidity – zdravá štruktúra financovania na základe stabilných zdrojov od klientov je jednou zo základných podmienok stabilného finančného systému
- Limitovanie rizika priamej a nepriamej koncentrácie – v prípade koncentrácie voči konkrétnej skupine aktív stúpa citlivosť finančného sektora na vývoj daných aktív
- Limitovanie systémového vplyvu nevhodne nastavených zámerov s cieľom znížiť morálny hazard – najmä existencia systémovo významných inštitúcií, ktoré vyžadujú verejné prostriedky na záchranu v prípade ich zlyhania
- Posilnenie odolnosti finančnej infraštruktúry – riziko šírenia nákazy prostredníctvom prepojení vo finančnom systéme
Úlohou makroprudenciálnej politiky je identifikovať, monitorovať, posudzovať a zmierňovať systémové riziká pre finančný systém. Realizácia makroprudenciálnej politiky pozostáva z dvoch hlavných etáp, a to z analýzy systémových rizík a samotného výkonu politiky, ktorým je zmierňovanie rizík.