-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Všeobecné obchodné podmienky
VŠEOBECNÉ OBCHODNÉ PODMIENKY,
ktorými sa určujú zásady vedenia účtov klientov v bankách
a zásady vykonávania platobného styku a zúčtovania na týchto účtoch
zo dňa 7. decembra 1993
Čl. I
Predmet a rozsah úpravy
Všeobecné obchodné podmienky, ktorými sa určujú zásady vedenia účtov
klientov v bankách, vykonávanie platobného styku a zúčtovanie na týchto
účtoch (ďalej len „podmienky“), upravujú podmienky vedenia
účtov, platobný styk a zúčtovanie vykonávané pre klientov
bankami1) na území Slovenskej republiky.
P R V Á Č A S Ť
Zriaďovanie, vedenie a zrušenie účtov
Čl. II
1) Banky zriaďujú fyzickým a právnickým osobám (ďalej len
„klient“) účty na základe zmluvy o
účte2). Zmluva o účte má písomnú formu. Jej
súčasťou sú podmienky.
2) V zmluve o účte dohodne banka s klientom najmä:
a) deň, ku ktorému sa účet zriaďuje a deň od ktorého je klient
oprávnený disponovať s peňažnými prostriedkami na účte,
b) menu, v ktorej je účet vedený,
c) spôsob disponovania peňažnými prostriedkami na účte vrátane
platobných prostriedkov, ktoré je klient oprávnený používať,
d) prípady, kedy banka vykonáva bezhotovostné prevody z účtu klienta
bez jeho príkazu,
e) lehoty predkladania príkazov klientom a lehoty zúčtovania príkazu
bankou,
f) podmienky a spôsob úročenia peňažných prostriedkov na účte,
g) podmienky odovzdávania správ o zúčtovaní,
h) výšku cien za peňažné služby, príp. spôsob ich určenia a spôsob
platenia,
i) podmienky zrušenia účtu.
3) Banka môže určiť časť obsahu zmluvy o účte odkazom na tieto
podmienky.3)
- 1) Zákon č. 21/1992 Zb. o bankách.
- 2) § 708 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník. § 787
Občianskeho zákonníka.
3) § 273 ods. 1 Obchodného zákonníka.
Čl. III
1) Banka pri zriadení účtu požaduje doklady osvedčujúce vznik právnickej
osoby alebo totožnosť fyzickej osoby, podpisový vzor osôb oprávnených
disponovať s peňažnými prostriedkami na účte, prípadne ďalšie doklady. Z
podpisového vzoru musí byť jasný spôsob, akým sa tieto osoby podpisujú.
2) Ak zriaďuje banka účet osobe, ktorá spravuje splatené vklady pred
vznikom obchodnej spoločnosti, aby umožnila splnenie podmienky pre vznik
obchodnej spoločnosti, požaduje od klienta ako doklad spoločenskú, alebo
zakladateľskú zmluvu4), resp. zakladateľskú
listinu.
3) Klient oznamuje banke bez odkladu písomne zmeny údajov jej odovzdaných
pri zriadení účtu (najmä zmenu názvu, vrátane sídla alebo bydliska, zmenu
štatutárneho orgánu, osôb oprávnených disponovať s peňažnými
prostriedkami na účte).
4) Banka je oprávnená vykonávať na účte zmeny podľa ods. 3 iba na základe
písomnej dispozície klienta, s ktorým uzavrela zmluvu o účte.
Čl. IV
1) Pri zriaďovaní účtu oznámi banka písomne klientovi bankové spojenie
(čl. XVI ods. 2) a názov účtu s údajom, ku ktorému dňu sa účet zriaďuje.
2) Banka oznamuje bankové spojenie klienta bez jeho súhlasu iba v
prípadoch určených zákonom5).
3) Klient súhlasí s tým, že banka za účelom správneho zúčtovania platieb
oznamuje jeho bankové spojenie bankám a orgánom spojov.
Čl. V
1) Banka zruší účet, ak uplynie doba na ktorú bol zriadený, alebo na
základe písomnej výpovede banky alebo klienta. Banka i klient sú povinní
pred zrušením účtu vyrovnať vzájomné pohľadávky a záväzky. Klient súhlasí s
tým, že banka si pred zrušením účtu započíta všetky svoje splatné
pohľadávky voči klientovi 6).
- 4) Napr. § 60, 165 a 168 Obchodného zákonníka.
- 5) Napr. § 38 ods. 3 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách. § 7 ods. 5
zákona č. 618/1992 Zb. Colný zákon.
6) § 361 Obchodného zákonníka.
2) Banka naloží so zostatkom účtu podľa písomnej dispozície klienta. Ak
neurčí klient do účinnosti výpovede ako má byť so zostatkom účtu
naložené, eviduje banka zostatok účtu do jeho
premlčania7) a neúročí ho.
3) Zrušenie účtu s údajom, ku ktorému dňu je účet zrušený, oznamuje banka
klientovi písomne.
Bezhotovostný platobný styk
Čl. VI
Klient vykonáva bezhotovostné platby prevodom peňažných prostriedkov z
účtu na účet prostredníctvom:
a) jednorázového alebo trvalého príkazu na zúčtovanie; príkaz na
zúčtovanie vyhotovuje platiteľ (majiteľ účtu alebo osoba oprávnená
disponovať s peňažnými prostriedkami na účte) formou príkazu na
úhradu, alebo príjemca (osoba, ktorá nie je majiteľom účtu, ani
osobou oprávnenou disponovať s peňažnými prostriedkami na účte)
formou príkazu na inkaso v prípadoch uvedených v čl.VII. ods. 2 a v
čl. IX. ods.2,
b) šeku na zúčtovanie (čl.XXXI ods. 1, písm. a/),
c) bankovej platobnej karty (čl.XLVII).
Čl. VII
1) Jednorazovým príkazom na úhradu sa vykonávajú úhrady akýchkoľvek
platieb.
2) Jednorazovým príkazom na inkaso sa vykonávajú výbery súm:
a) u ktorých je tento spôsob platenia ustanovený právnými
predpismi8),
b) u ktorých bol tento spôsob platenia dohodnutý medzi klientom
(platiteľom) a jeho bankou.
Čl. VIII
K zúčtovaniu platieb uskutočnených prostredníctvom šekov a bankových
platobných kariet vyhotovuje príjemca platby jednorazový príkaz na
inkaso. K zúčtovaniu platieb uskutočnených prostredníctvom zmeniek sa
vyhotovuje jednorazový príkaz na úhradu alebo na inkaso.
Slovenskej republiky č. 32/1993 Z.z., ktorou sa vykonáva zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia ČSFR č. 206/1990 Zb. o
štátnom vyrovnávacom príspevku v znení neskorších predpisov.
Čl. IX
1) Trvalými príkazmi na úhradu sa vykonávajú:
a) opakujúce sa platby pre rovnakého príjemcu splatné v určitom
termíne,
b) pravidelné prevody v určitej výške alebo nad stanovený limit
zostatkov na účte, alebo celého jeho zostatku.
2) Platby uvedené v ods. 1 písm a) môžu byť vykonávané i trvalým príkazom
na inkaso, ak bol tento spôsob platenia dohodnutý medzi platiteľom a jeho
bankou.
3) Trvalý príkaz na úhradu alebo na inkaso môže klient predložiť iba
písomnou formou dohodnutou s bankou.
Hotovostný platobný styk
Čl. X
Klient môže vykonávať platby v hotovosti prostredníctvom banky:
a) zložením hotovosti na prevod peňažných prostriedkov v prospech
účtu príjemcu pokladničným dokladom banky,
b) zložením hotovosti na výplatu sumy v hotovosti pokladničným
dokladom banky,
c) poukázaním peňažných prostriedkov zo svojho účtu na výplatu sumy v
hotovosti pokladničným dokladom banky,
d) šekom vystaveným na výplatu sumy v hotovosti (čl.XXXI ods. 1 písm.
b),
e) výberom hotovosti pokladničným dokladom banky,
f) bankovou platobnou kartou (čl. XLVII).
Čl. XI
1) Klient skladá hotovosť v prospech svojho účtu, prípadne v prospech
účtu iného príjemcu za podmienok určených bankou, ktorá vedie jeho účet.
2) Ako súčasť tržieb skladaných v hotovosti môžu byť predkladané banke
jednorazové príkazy na inkaso platieb prijatých od klientov
prostredníctvom šekov na zúčtovanie a bankových platobných kariet.
Čl. XII
1) Klient vyberá hotovosť zo svojho účtu spravidla v banke, ktorá vedie
jeho účet, prípadne v inej banke za podmienok určených zmluvou medzi
bankami. Banka je povinná informovať klienta, ktorého účet vedie, v
ktorých bankách si môže vyberať hotovosť.
2) Na dokladoch banky určených na vyberanie hotovosti uvedených v čl. X
písm.e) musí byť uvedený podpis oprávnenej osoby podľa podpisového vzoru
a u právnickej osoby i jej označenie. Ak sa banka nedohodne v zmluve o
účte s klientom inak, je klient povinný pri vyberaní hotovosti preukázať
svoju totožnosť. Klient je vždy povinný potvrdiť príjem sumy svojim
podpisom na doklade. Banka je povinná požadovať preukázanie totožnosti
klienta pri každom obchode, ktorého hodnota prevyšuje sumu určenú v
osobitnom právnom predpise9).
Vykonávanie platobného styku a zúčtovania na účtoch
Čl. XIII
Banka odpisuje peňažné prostriedky z účtu na základe príkazu klienta. Bez
príkazu klienta je banka oprávnená odpísať peňažné prostriedky z jeho
účtu:
a) v prípadoch stanovených v čl. V ods. 1, čl.VII ods. II, čl. IX
ods. 2, čl. XXVIII ods.1,
b) na základe právoplatného a vykonateľného rozhodnutia príslušného
orgánu10),
c) na úhradu cien a skutočných výdavkov za poskytnuté peňažné služby
(čl.XXIII), na úhradu splatných debetných úrokov, alebo v ďalších
prípadoch, keď je na to vopred splnomocnená písomnou zmluvou s
klientom, ktorého účet vedie.
Čl. XIV
Banka je povinná zabezpečiť, aby bola suma z účtu klienta odpísaná iba
v súlade s čl. XIII.
Čl. XV
1) Klient predkladá príkazy na zúčtovanie (čl. VI písm. a/) banke, ktorá
vedie jeho účet. Banka, ktorá vedie účet klienta, prevezme od neho
vykonateľný príkaz na inkaso bez overovania oprávnenosti jeho použitia;
oprávnenosť použitia príkazu na inkaso overuje banka platiteľa.
- 9) § 37 zákona č. 21/1992 Zb.
- 10) § 303 a násl. Občianskeho súdneho poriadku. § 78 zákona č.
71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
2) Klient predkladá banke príkazy na zúčtovanie formou:
a) technických nosičov dát odovzdávaných fyzicky na kompatibilnom
médiu alebo diaľkovým prenosom dát, a to na základe vopred
uzatvorenej písomnej zmluvy s bankou, ktorej súčasťou je formát a
štruktúra odovzdávaných dát,
b) písomných príkazov.
Čl. XVI
1) Klient uvádza na príkazoch na zúčtovanie tieto povinné náležitosti:
a) bankové spojenie platiteľa,
b) bankové spojenie príjemcu,
c) sumu,
d) označenie meny, (pokiaľ nie je označená, predpokladá sa, že ide o
platbu v slovenských korunách),
e) konštantný symbol (charakter platby),
f) podpis (kód); u právnickej osoby aj označenie príkazcu,
g) dátum vystavenia.
2) Bankovým spojením sa rozumie číslo účtu a identifikačný kód banky.
Banka je povinná oboznámiť klientov, ktorých účty vedie, so svojím
identifikačným kódom a na požiadanie i s identifikačnými kódmi ostatných
bánk.
3) Klient môže uvádzať na príkazoch na zúčtovanie:
a) dátum splatnosti (dátum, kedy majú byť peňažné prostriedky
odpísané z účtu),
b) variabilný symbol (správu pre príjemcu platby),
c) špecifický symbol (zúčtovací údaj, napr. u platieb klientov
Slovenskej štátnej sporiteľne číslo sporožirového účtu), ak sa
dohodne na jeho uvádzaní s bankou.
Tieto údaje je banka platiteľa (príjemcu) povinná obstarať a uvádzať v
správe o zúčtovaní.
4) Klient môže po dohode s bankou uvádzať na príkazoch na zúčtovanie
doplňujúci údaj, prípadne ďalšie údaje.
5) Konštantné symboly sa uvádzajú na príkazoch na zúčtovanie v súlade s
prílohou č.2 týchto podmienok. Variabilný symbol a špecifický symbol sú
vždy číselné údaje a obsahujú najviac 10 znakov.
Čl. XVII
1) Písomné príkazy na zúčtovanie predkladá klient na univerzálnych
tlačivách, ktorých vzory sú uvedené v prílohe č. 3 alebo na tlačivách
určených bankou. Písomné príkazy môžu byť vyhotovené formou počítačovej
zostavy, musia však obsahovať všetky predpísané náležitosti. (čl. XVI
ods. 1).
2) Príkazy musia byť podpísané podľa podpisových vzorov. Pri príkazoch na
zúčtovanie, odovzdávaných na technických nosičoch dát alebo diaľkovým
prenosom dát, môže byť podpis nahradený kódom, určeným v dohode s bankou.
Čl. XVIII
1) Banka na požiadanie klienta dohodnutým spôsobom potvrdí prevzatie
príkazu na zúčtovanie.
2) Klient je oprávnený požiadať banku o potvrdenie kópie vykonaného
príkazu na zúčtovanie; banka je povinná mu túto službu poskytnúť, ak ide
o zaplatenie poplatku pre účely začatia konania príslušného orgánu.
Čl. XIX
1) Príkazy na zúčtovanie, ktoré neobsahujú náležitosti podľa čl. XVI ods.
1 alebo nespĺňajú dohodnuté podmienky, nemusí banka prijať na zúčtovanie
a môže ich s odôvodnením vrátiť klientovi ako nevykonateľné.
2) Ak banke predloží na vykonanie súd alebo príslušný správny orgán
rozhodnutie o nariadení výkonu rozhodnutia prikázaním pohľadávky z účtu v
banke 10), ktoré neobsahuje bankové spojenie platiteľa a bankové spojenie
alebo presné označenie vrátane sídla alebo bydliska príjemcu platby a
banke sa nepodarí zistiť tieto údaje z vlastnej evidencie, oznámi banka
súdu, resp. príslušnému správnemu orgánu, že rozhodnutie nemôže bez
týchto údajov vykonať.
3) Ak dostane banka od súdu alebo od príslušného správneho orgánu
právoplatné rozhodnutie o nariadení výkonu rozhodnutia prikázaním
pohľadávky z účtu v banke, odpíše peňažné prostriedky z účtu klienta.
Banka zablokuje peňažné prostriedky na účte klienta do výšky vykonateľnej
pohľadávky a jeho príslušenstva, ak dostane príslušné rozhodnutie pred
nadobudnutím právoplatnosti.
4) Banka nie je povinná vykonávať čiastočné úhrady platieb okrem prípadov
určených osobitným zákonom11).
Čl. XX
1) Banka zúčtováva vykonateľné príkazy na zúčtovanie do výšky voľných
peňažných prostriedkov na účte, prípadne dohodnutého debetného zostatku
účtu, a to v deň určený klientom (splatnosť). Príkazy, na ktorých
zúčtovanie nie je na účte dostatok peňažných prostriedkov, je banka
oprávnená vracať klientovi.
2) Banka nie je povinná vykonávať na účte konverziu medzi rôznymi menami.
Čl. XXI
1) Banka je povinná odpísať peňažné prostriedky z účtu klienta v ním
určenom dni splatnosti, ak bol príkaz na zúčtovanie predložený aspoň dva
pracovné dni pred splatnosťou, ak nie je dohodnutá iná doba. Ak klient
lehotu na predloženie príkazu na zúčtovanie nedodržal, alebo ak nie je
deň splatnosti určený, je banka povinná odpísať peňažné prostriedky z
účtu klienta najneskôr druhý pracovný deň po dni prevzatia príkazu na
zúčtovanie alebo v inej dohodnutej lehote.
2) Banka je povinná pripísať peňažné prostriedky na účet klienta
najneskôr nasledujúci deň po dni, kedy dostala peňažné prostriedky a
potrebné podklady k ich zúčtovaniu od banky platiteľa.
3) Odpísanie peňažných prostriedkov z účtu klienta a pripísanie peňažných
prostriedkov na účet klienta sa považuje za zúčtovanie dát platobného
styku v účtovníctve banky podľa osobitného
predpisu12).
4) Odpísanie peňažných prostriedkov z účtu a ich pripísanie na účet sa z
hľadiska počítania času považuje za samostatné zúčtovanie.
5) Ak uvedie klient na príkaze na zúčtovanie ako deň splatnosti deň
pracovného pokoja alebo voľna, zúčtuje banka vykonateľný príkaz
nasledujúci pracovný deň.
- 11) § 308 Občianskeho súdneho poriadku.
- 12)§ 18 ods. 2 vyhlášky č. 51/1992 Zb. o platobnom styku a
zúčtovaní medzi bankami.
Čl. XXII
Úročenie účtov
1) Zostatok účtu úročí banka klientovi v súlade so zmluvou o účte.
Úročenie na účte klienta začína dňom zúčtovania peňažných prostriedkov na
jeho účet a končí dňom predchádzajúcim dňu ich výberu alebo prevodu.
Banka pripisuje v prospech účtu úroky v mene, v ktorej je účet vedený.
2) Banka s klientom dohodne dĺžku úrokovacieho obdobia. O zúčtovaní úroku
za dohodnuté úrokovacie obdobie informuje banka klienta v správe o
zúčtovaní (čl. XXV).
3) Pri úročení sa spravidla počíta mesiac za 30 dní a rok za 360 dní.
Ceny za služby v platobnom styku
Čl. XXIII
1) Banka účtuje klientovi podľa svojho sadzobníka, ktorý je povinná
zverejniť spôsobom určeným zákonom13), ceny a
skutočné výdavky za poskytnuté služby v platobnom styku (ďalej len
„cena“).
2) Banka určí vo svojom sadzobníku výšku cien pevnou alebo percentuálnou
sadzbou; ďalej určí, v ktorých prípadoch vyberá sumy vynaložené za
peňažné služby zahraničných bánk a ďalšie skutočné výdavky, pokiaľ nie sú
zahrnuté do ceny.
3) Banka určí ceny tak, aby zvýhodnila bezhotovostnú formu platenia a
hospodárne spôsoby odovzdávania dát platobného styku.
4) Za služby v platobnom styku v sadzobníku neuvedené sa ceny určia
dohodou s klientom.
Čl. XXIV
1) Banka dohodne s klientom spôsob a dobu platenia cien. Banka môže
dohodnúť s klientom platenie cien formou paušálu.
- 13) § 11 zákona č. 21/1992 Zb.. Zákon č. 526/1990 Zb., o
cenách.
2) Banka je povinná vydať klientovi na požiadanie doklad o zaplatení
ceny, pokiaľ tento údaj nie je zrejmý z dokladu o poskytnutej službe v
platobnom styku.
Správy o zúčtovaní a chyby v zúčtovaní
Čl. XXV
1) Banka informuje klienta v dohodnutných lehotách o stave peňažných
prostriedkov na účte a o vykonaní platieb správou o zúčtovaní. Správu o
stave peňažných prostriedkov na účte vyhotovuje banka pre klienta aspoň
raz ročne písomnou formou, správu o vykonávaní platieb vyhotovuje formou
dohodnutou s klientom.
2) Správa o zúčtovaní obsahuje najmä:
a) označenie klienta,
b) dátum vykonania platby,
c) identifikáciu jednotlivých položiek,
d) začiatočný a konečný zostatok účtu.
Čl. XXVI
1) Po doručení správy o zúčtovaní skontroluje klient náväznosť
zúčtovania, správnosť stavu peňažných prostriedkov na účte, správnosť
vykonania platieb a bez odkladu oznámi banke chyby v zúčtovaní, prípadne
nezúčtovanie vykonateľných príkazov.
2) Správnosť zostatku účtu k poslednému dňu v roku potvrdzuje klient
banke v dobe 14 kalendárnych dní po doručení správy o zúčtovaní, alebo v
tej istej dobe uplatňuje námietky v banke. Ak nedostane banka od klienta
v uvedenej dobe potvrdenie správnosti zostatku ani námietky, považuje pre
účely inventarizácie zostatok účtu za schválený klientom. Tým nie je
dotknuté právo klienta uplatniť následne požiadavku na odstránenie chýb v
zúčtovaní podľa ods. 3.
3) Klient je povinný oznamovať chyby v zúčtovaní a uplatňovať požiadavku
na ich odstránenie v banke, ktorá vedie jeho účet, do šiestich mesiacov
od vzniku chyby alebo v dlhšej lehote dohodnutej medzi bankou a klientom.
Táto banka prešetrí požiadavku klienta a odstráni chyby, ktoré sama
spôsobila. V prípade, že chybné zúčtovanie bolo zavinené inou bankou,
požiada túto banku o opravu chybného zúčtovania. Banky si pri
odstraňovaní chýb v zúčtovaní poskytujú vzájomnú súčinnosť.
4) Ak nesplní klient povinnosť oznámiť banke chyby v zúčtovaní v lehote
uvedenej v bode 3, nemá nárok na náhradu škody14)
vzniknutej uplatnením požiadavky na odstránenie týchto chýb po určenej
lehote.
Čl. XXVII
Ak bolo pri zúčtovaní uvedené neexistujúce bankové spojenie, alebo z
iného dôvodu nemohla byť platba zúčtovaná, vráti banka príjemcu platbu
na účet platiteľa ten istý alebo nasledujúci deň po dni, kedy platbu
dostala.
Čl. XXVIII
1) Banka opraví chybné zúčtovanie15) ten istý
alebo nasledujúci pracovný deň po dni, kedy chybné zúčtovanie zistila.,
alebo sa o ňom dozvedela od klienta, prípadne od inej banky. Opravu
zúčtovania je oprávnená vykonať iba banka, ktorá chybu zavinila, a to
opravným zúčtovaním v prospech alebo na ťarchu účtu (storno). Banka
označí položku opravného zúčtovania konštantným symbolom v súlade s
prílohou č. 2 týchto zásad (premenná časť konštantného symbolu v hodnote
5).
2) Ako súčasť opravného zúčtovania banka, ktorá škodu zavinila nahradí
klientovi škodu na účet vo výške úroku z peňažných prostriedkov za
obdobie, kedy s nimi klient nemohol nakladať, prípadne ďalšiu preukázanú
škodu.
3) Pokiaľ sa opravné zúčtovanie vykonáva na ťarchu klienta inej banky, je
táto banka povinná zúčtovanie vykonať i keď v ostatných prípadoch platby
na ťarchu účtu klienta z podnetu inej banky nevykonáva.
4) Za oprávnenosť a správnosť opravného zúčtovania zodpovedá banka, ktorá
ho vykonáva. V prípade chybného vykonania opravného zúčtovania je táto
banka povinná najneskôr nasledujúci pracovný deň po dni, kedy chybu
zistila alebo sa o nej dozvedela, vrátiť peňažné prostriedky na označené
bankové spojenie.
Čl. XXIX
1) Banka je povinná o vykonaní opravného zúčtovania, ktoré vykonala po
dni zúčtovania platby, vyrozumieť ihneď písomne banku, ktorá vedie účet,
v prospech ktorého alebo na ťarchu ktorého sa opravné zúčtovanie
vykonáva.
- 14) § 376 Obchodného zákonníka.
- 15) § 711 ods. 2 Obchodného zákonníka.
2) Klienta, ktorému je v dôsledku opravného zúčtovania odpísaná suma z
účtu i klienta, ktorému je z toho istého dôvodu suma na účet pripísaná,
je povinná vyrozumieť o vykonaní opravného zúčtovania banka, ktorá vedie
jeho účet. O vykonaní opravného zúčtovania, ktoré vykonala po dni
zúčtovania platby, vyrozumie banka klienta písomne, a to v ten istý alebo
nasledujúci pracovný deň po dni, kedy opravné zúčtovanie vykonala alebo
kedy sa o jeho vykonaní dozvedela od inej banky.
D R U H Á Č A S Ť
Šeky
Čl. XXX
1) Klient môže po dohode s bankou používať šek ako platobný prostriedok
pri bezhotovostnom platení alebo na výber sumy v hotovosti v banke.
2) Šeky alebo šekovú knižku vydáva klientovi banka, ktorá vedie jeho
účet. Vzor univerzálneho šeku je uvedený v prílohe č. 4.
3) Vystavovanie šekov a ďalšie úkony týkajúce sa šekov sa riadia
osobitným zákonom16).
4) Banka dohodne s klientom, ktorého účet vedie, podmienky vydávania a
používania šekov. Klient je povinný chrániť šeky pred stratou a zneužitím
a dodržiavať podmienky používania šekov, s ktorými bol vopred bankou
oboznámený.
Čl. XXXI
1) Klient môže vystaviť na banku, ktorá vedie jeho účet
a) šek na bezhotovostný prevod čiastky zo svojho účtu v prospech účtu
prijímateľa (šek na zúčtovanie), ktorý musí byť označený na líci šeku
slovami „len na zúčtovanie“,
b) šek na výplatu hotovosti zo svojho účtu v prospech príjemcu
hotovosti (ďalej iba „pokladničný šek“).
2) Klient nesmie vystaviť šek, na ktorého preplatenie nie je na účte
dostatok peňažných prostriedkov (nekrytý šek).
- 16) Zákon zmenkový a šekový č. 191/1950 Zb.
3) Šeky, ktorých výstaviteľom je banka, sa nazývajú bankové šeky (príloha
č. 5).
Čl. XXXII
1) Šek musí byť vyplnený podľa predtlače a musí obsahovať okrem
náležitostí ustanovených osobitným zákonom16) i
bankové spojenie platiteľa, konštantný symbol a číslo šeku. Na šekoch
vydaných Slovenskou štátnou sporiteľnou sa namiesto údaja „číslo
šeku“ uvádza číslo sporožírového účtu klienta. Údaje na líci šeku
nesmú byť prepisované, prečiarkované a inak menené. Údaje nesmú na líci
šeku zasahovať do bieleho pruhu umiestneného v dolnej časti šeku; tento
biely pruh môže byť na líci šeku vyplnený iba bankou, na rube šeku nesmie
byť vyplnený.
2) Šek musí byť vlastnoručne podpísaný majiteľom účtu alebo osobou
oprávnenou disponovať s peňažnými prostriedkami na účte podľa podpisového
vzoru uloženého v banke, ktorá vedie jeho účet. Ak je vystaviteľom šeku
právnická osoba, musí byť na šeku uvedené i jej označenie.
3) Na šeku na meno musí byť osoba, ktorej má byť zo šeku vyplatené,
uvedená neskráteným názvom vrátane sídla, ak ide o právnickú osobu, alebo
neskráteným menom, priezviskom a adresou, ak ide o fyzickú osobu (u
podnikateľa obchodné meno).
4) Na šeku na majiteľa uvedie vystaviteľ namiesto údajov uvedených v ods.
3 text „majiteľovi“.
Čl. XXXIII
1) Banky a iné osoby (ďalej iba „príjemca šeku“) prijímajú šeky
na základe dohody s bankou, ktorá vydáva šeky klientom. Za dohodu sa
považuje i prijatie šeku pri dodržaní týchto podmienok, prípadne ďalších
podmienok určených bankou.
2) Banky sú povinné vhodným spôsobom oboznámiť príjemcu šeku s
podmienkami prijímania šeku.
3) Banka môže určiť odlišný postup pre prijímanie vlastných šekov.
Čl. XXXIV
1) Klient je pri predložení šeku povinný preukázať svoju totožnosť. Pri
výplate šeku v hotovosti je ďalej povinný potvrdiť príjem sumy svojím
podpisom na šeku.
2) Príjemca šeku je povinný overiť totožnosť predložiteľa šeku podľa
platného preukazu totožnosti a na rube šeku poznačiť rodné číslo
predložiteľa šeku; v prípade, že nejde o slovenského občana, číslo jeho
cestovného dokladu alebo iného obdobného dokladu.
3) Ak nie je šek riadne vyplnený, alebo ak predložiteľ šeku nepreukáže
svoju totožnosť, alebo nesplní ďalšie podmienky ustanovené v týchto
zásadách, prípadne v podmienkach banky, vracia príjemca šeku
predložiteľovi šek bez preplatenia. Pokladničný šek predložený v banke,
ktorá vedie účet, na ktorého ťarchu je šek vystavený, vracia banka
predložiteľovi, ak na jeho preplatenie nie je na tomto účte dostatok
voľných peňažných prostriedkov.
Čl. XXXV
1) Šeky sa predkladajú banke na preplatenie v lehote určenej
zákonom16).
2) Za služby spojené s preplatením šeku môže banka požadovať od klienta
úhradu ceny uvedenej v sadzobníku banky (čl. XXIII).
3) Preplatené šeky sú archivované v banke, ktorá ich preplatila, po dobu
určenú zákonom17) a nie sú zasielané naspäť
banke, ktorá šeky vydala. Pre účely odstránenia chýb v zúčtovaní je banka
archivujúca šeky povinná na požiadanie zaslať banke, ktorá tlačivá šekov
vydala, fotokópiu šeku.
4) Za účelom ochrany svojich klientov si banky vzájomne oznamujú údaje o
stratených a odcudzených šekoch a vedú si o nich evidenicu.
Zaručené šeky
Čl. XXXVI
1) Ak je šek vystavený do výšky 6.500,- Sk, preplatí ho banka, ktorá šek
vydala, príjemcovi takéhoto šeku, ak dodržal zásady uvedené v týchto
podmienkách, vždy, bez toho, aby požadovala overovanie krytia tohoto šeku
(ďalej len „zaručený šek“).
- 17) Zákon č. 563/1991 Zb., o účtovníctve.
2) V prípade platby, alebo výberu vyššej sumy môže klient vystaviť i
niekoľko zaručených šekov, najviac však desať, alebo nezaručený šek na
vyššiu sumu, ako je uvedené v ods. 1.
3) Banka, ktorá zaručený šek vydala, preplatí banke, prípadne inému
subjektu, ktorý takýto šek akceptoval, vyplatenú sumu vždy, ak boli
dodržané zásady, uvedené v týchto podmienkach.
Čl. XXXVII
Banka, ktorá šeky vydáva, viaže prijímanie zaručeného šeku na
preukázanie totožnosti predložiteľa,alebo na predloženie záručnej karty
vydanej bankou k šekom.
Čl. XXXVIII
Príjemca zaručeného šeku je povinný kontrolovať, či suma predloženého
zaručeného šeku neprevyšuje sumu uvedenú v čl.XXXVI ods. 1 a či nebolo
predložených viac než desať zaručených šekov.
Čl. XXXIX
Ak je prijímanie zaručeného šeku viazané na preukázanie totožnosti
predložiteľa, postupuje príjemca zaručeného šeku podľa čl.XXXIV.
Čl. XL
1) Ak je prijímanie zaručeného šeku viazané na predloženie záručnej karty
vydanej k šekom, musí sa klient pri predložení zaručeného šeku preukázať
záručnou kartou a musí podpísať tento šek v prítomnosti príjemcu
zaručeného šeku.
2) Príjemca zaručeného šeku je povinný skontrolovať platnosť záručnej
karty a ďalej, či podpis predložiteľa na zaručenom šeku zodpovedá
podpisovému vzoru na záručnej karte. Príjemca zaručeného šeku skontroluje
zhodnosť ďalších údajov uvedených na tomto šeku a na záručnej karte,
najmä názov banky, ktorá šeky vydala a číslo účtu klienta; na rube
zaručeného šeku napíše číslo záručnej karty.
3) Ak predkladá klient tri alebo viac zaručených šekov súčasne, je
príjemca zaručených šekov okrem kontroly záručnej karty podľa ods. 1 a 2
povinný naviac overiť totožnosť predložiteľa a postupovať pri tom podľa
čl. XXXIV; rovnako postupuje, ak má pochybnosti o predložiteľovi jedného
alebo dvoch zaručených šekov.
Zmenky predkladané v banke
Čl. XLI
Klient môže predkladať zmenky v banke na eskont, na obstaranie inkasa,
alebo na obstaranie akceptu. Zmenka predkladaná na eskont musí
obsahovať indosament (rubopis) vyplnený na banku alebo
blankoindosament; zmenka predkladaná na obstaranie inkasa môže
obsahovať splnomocňovací indosament na banku. Odporúčaný vzor zmenky je
uvedený v prílohe č. 6.
Čl. XLII
1) Zmenka obsahuje okrem náležitostí určených osobitným
zákonom16) spravidla aj bankové spojenie
platiteľa. Zmenku, ktorá neobsahuje predpísané náležitosti alebo má iné
formálne nedostatky, vráti banka predložiteľovi bez obstarania inkasa
alebo akceptu, alebo bez vykonania eskontu.
2) Vystaviteľ, osoba, ktorej má byť zo zmenky plnené i osoba zmenkového
dlžníka musí byť na zmenke uvedená neskráteným názvom vrátane sídla, ak
ide o právnickú osobu, alebo neskráteným menom, priezviskom a adresou, ak
ide o fyzickú osobu (u podnikateľa obchodné meno).
Čl. XLIII
1) Údaje na zmenke prijatej na obstaranie inkasa musia byť bez
prepisovania, prečiarkovania a iných zmien, ktoré by vyvolali pochybnosť
o platnosti zmenky. O prijatí zmenky na obstaranie inkasa vydá banka
klientovi potvrdenie.
2) Banka oznamuje splatnosť zmenky a podľa splatnosti predloží zmenku
zmenkovému dlžníkovi v zákonnej dobe na zaplatenie. Zmenková suma môže
byť zaplatená v hotovosti alebo bezhotovostne. Ak sa predpokladá
bezhotovostné platenie, upozorní banka zmenkového dlžníka na
nadchádzajúcu splatnosť zmenky tak, aby predložil banke príkaz na úhradu
vyhotovený na podklade údajov uvedených na zmenke v lehote uvedenej v
čl.XXI ods. 1.
3) Ak dlžník zmenkovú sumu v dobe splatnosti nezaplatí, postupuje banka
podľa príkazu klienta alebo podľa dohody s ním.
Čl. XLIV
Klient sa môže s bankou písomne dohodnúť, že bude banka z jeho účtu
odpisovať sumy jednotlivých zmeniek, v ktorých vystupuje klient ako
zmenkový dlžník, ak budú tieto zmenky ich majitelia predkladať banke na
obstaranie inkasa.
Čl. XLV
1) Pri eskonte zmenky vykonáva majiteľ zmenky jej úplatný prevod na
banku. Údaje na lícnej strane zmenky predkladanej na eskont nesmú byť
prepisované, prečiarkované ani inak menené. Banka preplatí predložiteľovi
zmenku podľa dohody v hotovosti alebo bezhotovostne a stáva sa jej
majiteľom.
2) Klient je pri predložení zmenky banke na eskont výplatou sumy v
hotovosti povinný preukázať svoju totožnosť.
3) Banka podľa splatnosti zmenky požaduje v zákonnej lehote zaplatenie
sumy uvedenej na zmenke od zmenkového dlžníka. Pokiaľ zmenkový dlžník
zmenku nezaplatí, postupuje banka podľa osobitného
zákona16).
4) Banka sa môže dohodnúť s klientom, ktorého zmenku eskontovala, že si
vyberie z jeho účtu sumu uvedenú na zmenke, ak nebude eskontovaná zmenka
v deň splatnosti zaplatená.
5) Ak bola eskontovaná zmenka, ktorá neobsahovala doložku oslobodzujúcu
majiteľa zmenky od povinnosti obstarať protest pre neplatenie, a ak
nezaplatí zmenkový dlžník zmenkovú sumu, obstará banka protest a vydá
klientovi zmenku s protestnou listinou.
Čl. XLVI
1) Po zaplatení zmenky vydá banka zmenkovému dlžníkovi zmenku obsahujúcu
potvrdenie o zaplatení a podpisy podľa podpisových vzorov banky.
2) Zmenku nie je môžné použiť ako účtovný doklad alebo príkaz na
zúčtovanie; pri bezhotovostnom platení je podkladom pre vyhotovenie
príkazu na zúčtovanie.
Bankové platobné karty
Čl. XLVII
1) Banková platobná karta (ďalej iba „platobná karta“), ktorou
klient vykonáva bezhotovostné platby a výbery hotovosti z účtu vedeného v
banke, je platobný prostriedok, ktorého fyzikálne charakteristiky vrátane
materiálu, konštrukcie, vlastnosti a rozmerov musia byť v súlade s
medzinárodnými technickými normami vydávanými Medzinárodnou organizáciou
pre normalizáciu (normy ISO).
2) Platobná karta musí obsahovať tieto náležitosti:
a) označenie vydávateľa platobnej karty,
b) meno držiteľa platobnej karty, prípadne identifikáciu držiteľa
platobnej karty napr. rodné číslo, podpis),
c) číslo platobnej karty,
d) dobu platnosti,
e) nosič na záznam dát (magnetický prúžok , mikročip, optický alebo
iný špeciálny nosič na záznam dát) .
3) Platobné karty podľa ods. 1 sú oprávnené vydávať iba banky.
Čl. XLVIII
1) Platobnú kartu vydáva klientovi banka, ktorá vedie jeho účet. Banka
môže vydať k jednému účtu niekoľko platobných kariet, a to pre majiteľa
účtu a osoby, ktoré sú oprávnené disponovať s peňažnými prostriedkami na
účte.
2) Banka dohodne s klientom, ktorého účet vedie, podmienky vydávania a
používania platobnej karty, najmä rozsah a spôsob vykonávania platobných
operácií prostredníctvom platobnej karty, dobu jej platnosti, výšku, do
akej môžu byť platobné operácie prostredníctvom platobnej karty
uskutočňované.
3) Klient je povinný chrániť platobnú kartu pred stratou a zneužitím a
dodržiavať podmienky používania platobnej karty, s ktorými bol vopred
bankou oboznámený.
Čl. XLIX
1) Za konečnú úpravu platobnej karty vrátane údajov týkajúcich sa jej
držiteľa zodpovedá banka, ktorá platobnú kartu vydala.
2) Údaje zaznamenané na nosiči dát na platobnej karte (čl.XLVII ods. 2
písm. e/) sú predmetom bankového tajomstva a banka je povinná ich
zabezpečiť pred zneužitím.
Čl. L
Údaje obsiahnuté na platobnej karte môžu byť snímané prostredníctvom
elektronických snímacích zariadení z nosiča dát, alebo mechanicky.
Platobné karty určené k mechanickému snímaniu musia byť vybavené i
viditeľným reliéfnym záznamom, ktorý slúži k mechanickému snímaniu
údajov obsiahnutých na platobnej karte a na ich kontrolu.
Čl. LI
1) Platobná karta je majetkom banky, ktorá ju vydala a ktorá je oprávnená
v prípadoch určených týmito podmienkami (čl. LIV ods. 2) alebo
podmienkami banky, požadovať od držiteľa platobnej karty jej vrátenie.
2) Platobné karty, ktoré boli vrátené alebo stiahnuté z obehu, je banka,
ktorá ich vydala, povinná znehodnotiť.
Čl. LII
1) Banka a iná osoba (ďalej len „príjemca platby“) prijíma
platby vykonávané prostredníctvom platobných kariet na základe dohody s
bankou, ktorá vydáva platobné karty klientom. Za dohodu sa považuje i
prijatie platby prostredníctvom platobnej karty, alebo umožnenie výberu
peňažných prostriedkov v hotovosti platobnou kartou pri dodržiavaní
týchto podmienok, prípadne ďalších podmienok určených bankou, ktorá
platobnú kartu vydala.
2) Banky sú povinné vhodným spôsobom zoznámiť príjemcu platby s
podmienkami prijímania platobných kariet.
Čl. LIII
1) Banka, ktorá platobné karty vydáva, viaže používanie platobnej karty
na správnu voľbu osobného identifikačného kódu alebo preukázanie
totožnosti predložiteľa, prípadne na overenie jeho podpisu podľa
podpisového vzoru uvedeného na platobnej karte. Osobný identifikačný kód
musí byť zabezpečený proti zneužitiu.
2) Príjemca platby je povinný pri platobných kartách, ktorých používanie
je viazané na preukázanie totožnosti predložiteľa, overiť totožnosť
predložiteľa platobnej karty podľa platného preukazu totožnosti a pri
platobných kartách, ktorých používanie je viazané na overenie podpisu,
overiť, či podpis predložiteľa odpovedá podpisovému vzoru na platobnej
karte.
Čl. LIV
1) Za účelom ochrany svojich klientov si banky vzájomne oznamujú údaje o
stratených, odcudzených a zneužitých platobných kartách a vedú ich
evidenciu.
2) Ak držiteľ platobnej karty vykoná platbu alebo výber hotovosti
prostredníctvom platobnej karty vo výške, ktorá nie je krytá zostatkom na
účte, alebo pokiaľ sa banka odôvodnene obáva zneužitia platobnej karty,
môže banka zamedziť klientovi používanie takej platobnej karty, zaradiť
ju do evidencie podľa ods. 1 a žiadať jej vrátenie.
T R E T I A Č A S Ť
Záverečné ustanovenia
Čl. LV
Banky si môžu vypracovať vlastné podmienky na vedenie účtov klientom a
vykonávanie platobného styku a zúčtovanie na týchto účtoch, ktoré musia
byť v súlade s týmito podmienkami.
Čl. LVI
Zrušujú sa Všeobecné obchodné podmienky, ktorými sa určujú zásady
vedenia účtov klientov v bankách a zásady vykonávania platobného styku
a zúčtovania na týchto účtoch (zverejnené v oznamovacej časti Vestníka
ŠBČS č. 17/1992).
Čl. LVII
Tieto podmienky nadobúdajú účinnosť dňom vydania.
guvernér
Vypracoval : JUDr. D. Rybovič č.t.319 2744
JUDr. K. Krippel č.t.319 2652