Okamžité platby a overenie prijímateľa
Superrýchle platby už naozaj pre všetkých
Od 9. októbra sú okamžité platby do 10 sekúnd dostupné pre klientov všetkých bánk v eurozóne, ktoré dnes ponúkajú bežné SEPA platby v eurách.
Tento dátum je dôležitý legislatívny míľnik – od tohto dňa musia poskytovatelia platobných služieb umožniť nielen prijímať, ale aj odosielať okamžité platby.
Novinka: služba overenia príjemcu platby
S cieľom zvýšiť bezpečnosť pri platení zavádza legislatíva aj novú službu – overenie príjemcu platby. Banky ju budú musieť svojim klientom poskytovať od 9. októbra 2025, bez poplatku, a to pre všetky štandardné aj okamžité SEPA platby.
Okamžité platby
Kým donedávna sme pri prevode peňazí z banky do banky museli čakať dva-tri dni a neskôr už len jeden pracovný deň, od 9. januára 2025 to vo vybraných bankách trvá už len sekundy. Presnejšie, prijímanie takýchto okamžitých platieb. Je to vďaka európskej legislatíve, ktorá určuje povinnosť prijímať okamžité platby pre všetky banky v eurozóne od 9. januára 2025.
Až do tohto dátumu boli okamžité platby – tak ich odosielanie, ako aj prijímanie, dobrovoľné. Od februára 2022 sa totiž banky na Slovensku, postupne zapojili do schémy okamžitých platieb.
Okamžité platby vo všetkých bankách – časové míľniky
Poskytovatelia platobných služieb, ktorí majú sídlo v eurozóne a poskytujú štandardné SEPA platby v eurách, sú povinní:
- od 9. januára 2025 poskytovať službu prijímania okamžitých platieb
- najneskôr od 9. októbra 2025 službu zasielania okamžitých platieb
- v ostatných krajinách mimo eurozóny budú okamžité platby v eurách dostupné o dva roky neskôr a to na účtoch, ktoré podporujú platby v eurách
Čo znamenajú okamžité platby v praxi
Ak pošlete peniaze z banky, ktorá podporuje odosielanie okamžitých platieb do akejkoľvek inej v rámci celej eurozóny (a je jedno, či do Trnavy, Michaloviec, alebo do Lisabonu či Helsínk), peniaze prídu do niekoľkých sekúnd. A to aj mimo pracovnej doby, počas víkendov či sviatkov, teda: 24/7/365.
Národná banka Slovenska ako súčasť Eurosystému poskytuje pre slovenský bankový trh službu vyrovnania okamžitých platieb v platobnom systéme pre okamžité platby TIPS (Target Instant Payment Settlement), ktorý prevádzkuje Eurosystém.
Od 9. januára 2025 sú do systému okamžitých platieb zapojené všetky banky a všetci klienti môžu prijímať okamžité platby na svoje účty.
Banky sa na okamžité platby museli pripraviť
Na to, aby okamžité platby fungovali hladko, banky museli upraviť svoje bankové systémy, aby okamžité platby dokázali prijímať a odosielať v časovom limite 10 sekúnd.
Benefitom pre ich klientov je okrem rýchlosti odosielania a prijímania platieb aj to, že takéto platby nemôžu stáť viac, ako dovtedy „štandardný“ prevod. Zároveň platí, že až doteraz bolo zavedenie okamžitých platieb pre banky dobrovoľné. Platí však aj to, že „štandardné“ platby nezmiznú a ak to klient banky uzná za vhodné, platbu môže poslať aj doterajším spôsobom, keď peniaze na protiúčet sú pripísané najneskôr do konca nasledujúceho pracovného dňa.
Banky nežiadajú vyššie poplatky za okamžité platby
Poplatková politika bánk je súčasťou obchodnej stratégie každej komerčnej banky. Je na banke, ako si dokáže pokryť svoje náklady. V súvislosti s poskytovaním okamžitých platieb je dôležité povedať, že slovenské banky sa rozhodli podporiť používanie okamžitých platieb hneď pri ich spustení v roku 2022 tak, že nezaviedli vyššie poplatky za spracovanie okamžitých platieb, ako majú pri bežných platbách. To znamená, že naše banky požiadavku na zachovanie rovnakej výšky poplatkov za poskytovanie okamžitých platieb spĺňajú už dnes.
Časté otázky: Okamžité platby
-
1. Čo je okamžitá platba?
Okamžitá platba je úhrada dostupná 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku, ktorá zabezpečí okamžité vyrovnanie transakcie a pripísanie prostriedkov na účet príjemcu do 10 sekúnd. Použitie okamžitých platieb nie je obmedzené, môžu ich používať spotrebitelia, podnikatelia aj veľké firmy.
-
2. Prečo sa zaviedli okamžité platby?
Dnešný svet potrebuje, aby boli platby rýchlejšie, keďže sa všetko okolo nás digitalizuje. Zároveň bolo potrebné zjednotiť poskytovanie okamžitých platieb v mene euro naprieč rôznymi krajinami, aby sa predišlo poskytovaniu tohto typu platieb len na lokálnej úrovni. Klienti tak môžu realizovať platby v eurách v reálnom čase, aj cezhranične. Nie je rozdiel v rýchlosti platby v rámci Slovenska, alebo napríklad, zo Slovenska do Portugalska. Jedinou podmienkou je to, aby boli obe banky súčasťou schémy okamžitých platieb.
-
3. Fungujú okamžité platby len online, teda prostredníctvom internetbankingu a mobilnej aplikácie alebo aj na pobočkách?
Toto záleží od individuálneho rozhodnutia bánk. Platí však zásada, že ak banka poskytuje okamžité platby, musí umožniť klientovi ich iniciovať prostredníctvom rovnakých komunikačných kanálov, ako mu to umožňuje pre iniciovanie štandardných SEPA úhrad.
-
4. Môžu SEPA okamžité platby používať aj štáty, ktorých menou nie je euro (napr.: Spojené kráľovstvo, Švédsko či Poľsko)?
Hoci mnohé štáty zaviedli okamžité platby už dávnejšie (Maďarsko, Česko, Poľsko…), môžu sa uskutočniť len u nich doma a v domácej mene. SEPA okamžité platby, ktoré sú v súlade so schémou SEPA Instant Credit Transfer scheme, do ktorej sa zapojilo aj Slovensko, fungujú síce iba v mene euro, no cezhranične. V praxi to funguje tak, že ak je britská či dánska banka súčasťou SEPA Instant Credit Transfer schémy, táto banka je schopná prijať platby aj v mene euro a slovenský klient môže z účtu na Slovensku poslať okamžitú platbu na účet v tejto zahraničnej banke.
-
5. Aký je stav poskytovania okamžitých platieb v SR?
Od 9.10.2025 všetky slovenské banky poskytujú svojim klientom možnosť zasielania a prijímania okamžitých platieb v súlade s európskou legislatívou.
Overenie prijímateľa obmedzí podvody a preklepy v čísle účtu
Po novom pri zadávaní platby v internetbankingu alebo v bankovej aplikácii nebude stačiť len číslo účtu (IBAN). Klienti budú musieť uviesť aj meno a priezvisko príjemcu, resp. obchodné meno alebo právny názov pri firmách.
Banka príjemcu následne okamžite overí, či sa meno a číslo účtu zhodujú. Platiteľ dostane výsledok overenia do 5 sekúnd – bez toho, aby sa spracovanie platby spomalilo.
Ak sa meno a číslo účtu takmer zhodujú, systém ponúkne v odpovedi aj správne meno.
Ak sa nezhodujú, platiteľ si bude môcť vybrať:
- buď platbu potvrdí aj napriek varovaniu (na vlastné riziko),
- alebo ju zruší a údaje si overí.
Preto odporúčame pred potvrdením platby vždy skontrolovať údaje s príjemcom.
Ako služba pomôže v praxi
1. Prevencia proti podvodom
Ak vám niekto pošle číslo účtu, ale uvedie falošné meno, systém vás upozorní, že sa meno a účet nezhodujú. Ak aj napriek tomu platbu odošlete, robíte tak na vlastné riziko. (Možnosťou je však aj to, že vám podozrivá osoba bude musieť uviesť svoje pravé meno).
2. Ochrana pred preklepmi v IBAN-e
Ak pri prepisovaní čísla účtu spravíte chybu, banka vás upozorní, že meno a IBAN nesedia. Ešte pred odoslaním tak môžete chybu opraviť.
Ak si nie ste istí správnym zápisom mena či použitím diakritiky (napr. Silvia/Sylvia, Majer/Mayer, Novak/Novák), nemusíte sa báť – systém to vyhodnotí ako takmer zhodu mena a platbu môžete bez problémov potvrdiť.
Časté otázky: Overenie prijímateľa
-
1. Na čo slúži služba overenia príjemcu?
Je to služba, ktorá umožňuje platiteľovi pri iniciovaní SEPA štandardných a okamžitých platieb overiť si meno príjemcu platby voči jeho číslu účtu (IBAN ) ešte pred samotným potvrdením realizácie platby. Cieľom služby je zvýšiť bezpečnosť štandardných a okamžitých SEPA platieb.
-
2. Ako prebieha overenie mena príjemcu ?
Okrem čísla účtu (IBAN) príjemcu a sumy je potrebné pri iniciovaní platobného príkazu uviesť v prípade fyzických osôb aj meno a priezvisko príjemcu platby. V prípade právnických osôb to je obchodné meno alebo právny názov spoločnosti. Banka platiteľa pošle tieto údaje banke príjemcu, ktorá preverí zhodu uvedeného mena s menom, ktoré má zaregistrované k danému číslu účtu. O výsledku zhody mena posiela banka príjemcu odpoveď banke platiteľa, možné sú štyri odpovede : Meno príjemcu
- sa zhoduje
- sa takmer zhoduje
- sa nezhoduje
- Overenie mena príjemcu nie je možné (v prípade technického problému, keď sa nepodarilo spojiť s bankou príjemcu alebo v prípade nesprávneho formátu uvedených údajov)
-
3. Bude môcť banka účtovať klientovi poplatok za službu overenia príjemcu?
V zmysle platnej legislatívy banky za službu overenia mena príjemcu nemôžu účtovať poplatok. Služba je klientom poskytovaná bezplatne.
-
4. Keď hovoríme o novej službe overenia príjemcu dotkne sa to len platieb v rámci SR?
Služba bude poskytovaná na všetky SEPA platby a SEPA okamžité platby do všetkých krajín eurozóny. Banka teda overí meno príjemcu ako na platbu smerovanú v rámci SR, tak aj na platbu smerovanú do ktorejkoľvek banky v rámci eurozóny.
-
5. Ovplyvní služba overenia príjemcu rýchlosť prevodov?
Meno príjemcu bude overené v priebehu niekoľkých sekúnd, takže dopad na rýchlosť platby bude minimálna.
Dátum poslednej aktualizácie 8. okt 2025



