en en

150. výročie spustenia parnej prevádzky na železničnej trati Bratislava – Trnava

Strieborná zberateľská eurominca v nominálnej hodnote 10 eur

Lícna strana euromince
Rubová strana euromince

Úvahy o železnici spájajúcej Bratislavu s Trnavou súvisia s plánom baróna Salomona Mayera von Rothschilda pripojiť Bratislavu k hlavnej trati Viedeň – Krakov. Rothschild dostal súhlas na výstavbu hlavnej trate 4. 3. 1836. Dňa 7. 3. 1836 podal žiadosť o povolenie výstavby odbočujúcej trate zo stanice Deutsch Wagram cez Marchegg do Bratislavy. Železnica z Bratislavy do Trnavy mala spájať päť kráľovských miest – Bratislavu, Svätý Jur, Pezinok, Modru a Trnavu. Dňa 6. 3. 1839 bolo udelené stavebné povolenie na výstavbu a prevádzku železnice, ktorá sa rozbehla 27. 9. 1840. Prevádzka konskej železnice v úseku Bratislava – Trnava bola zastavená 10. 10. 1872, keď sa začala jej prestavba na parostrojnú. Spoločnosť Považskej železnice zahájila prevádzku 1. 5. 1873 slávnostným odchodom parného vlaku z Bratislavy do Trnavy. Vlak pozostával z 12 vozňov a ťahal ho rušeň Nagy Szombat. Rušne mali tri hnacie nápravy a boli k nim privesené dvojnápravové zásobníky na vodu a uhlie, tzv. tendre a dokázali ísť rýchlosťou 45 km/hod.