-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár* Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Podmienky - účty
P O D M I E N K Y
Národnej banky Slovenska z 12. júla 1996
pre vedenie účtov klientov, vykonávanie korunového platobného styku
a zúčtovanie na týchto účtoch
Národná banka Slovenska (ďalej len „NBS“) zriaďuje a vedie v
slovenskej mene účty bánk, štátneho rozpočtu, štátnych fondov, štátnych
finančných aktív a pasív, účty mimorozpočtových prostriedkov
rozpočtových organizácií, môže viesť účty právnických osôb a fyzických
osôb (podnikateľov), na základe dokladu oprávňujúceho čerpať
prostriedky zo štátneho rozpočtu (ďalej len „klient“) a
vykonáva korunový platobný styk na týchto účtoch za týchto podmienok:Časť I
Zriaďovanie a vedenie účtov
Oddiel A
Zmluva o vedení účtu
1. Útvar NBS, ktorý vykonáva účtovno-operatívnu činnosť, tzn. odbor
centrálna učtáreň, odbor 07, pobočky a expozitúry NBS (ďalej len
„pobočka“), zriaďuje klientovi účet na jeho žiadosť. Pobočka
uzatvára s klientom písomnú zmluvu o vedení účtu (ďalej len
„zmluva“) (príloha č. 1).
Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy sú tieto Podmienky Národnej banky
Slovenska pre vedenie účtov klientov, vykonávanie korunového platobného
styku a zúčtovanie na týchto účtoch (ďalej len „Podmienky
NBS“). Predpokladom uzavretia zmluvy je súhlas klienta s obsahom
zmluvy, Podmienok NBS a súhlas pobočky so žiadosťou klienta. Ak požaduje
klient vedenie väčšieho počtu účtov v tej istej pobočke, uzatvára sa s
ním písomná zmluva pre každý účet. Podmienky NBS, ktoré boli klientovi
odovzdané pri uzatváraní zmluvy o vedení prvého účtu, platia pre všetky
jeho účty vedené v pobočke. Zmluva musí byť podpísaná za každú zo
zmluvných strán osobou na to oprávnenou, u klienta jeho štatutárnym
orgánom (majiteľom účtu) alebo ním poverenou osobou.
2. Bankové spojenie klienta je predmetom bankového tajomstva. Pobočka
oznamuje bankové spojenie klienta iným osobám len na základe jeho
písomného súhlasu. Bez súhlasu klienta oznamuje pobočka bankové spojenie
len v prípadoch ustanovených osobitným
predpisom1), správnym orgánom pre účely správneho
konania a bankám za účelom správneho zúčtovania platieb s tým, že tieto
inštitúcie sú povinné zaobchádzať s týmto údajom ako s predmetom
bankového tajomstva.
3. Pobočka nezriaďuje anonymné účty.1) § 38 ods. 3 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení neskoršíchpredpisov.Oddiel B
Podklady na zriadenie účtu
4. Ak je žiadateľom o zriadenie účtu banka, pobočka zahraničnej banky,
ktorá pôsobí na území Slovenskej republiky, predkladá:
a) zmluvu o účte podpísanú žiadateľom a opatrenú odtlačkom pečiatky
(tlačivo zmluvy dostane od pracovníka pobočky),
b) výpis z obchodného registra nie starší ako 1 mesiac, prípadne jeho
fotokópiu overenú notárom, orgánom štátnej správy, ktorý vedie matriku,
alebo pracovníkom pobočky, ktorý overenie vykoná na základe
predloženého originálu,
c) povolenie na založenie banky a povolenie na výkon bankových
činností,
d) podpisové vzory osôb oprávnených disponovať s prostriedkami na účte
(tlačivo dostane od pracovníka pobočky).
5. Ak je žiadateľom o zriadenie účtu právnická osoba, ktorá nie je bankou
a zapisuje sa do obchodného registra, predkladá:
a) zmluvu o účte podpísanú žiadateľom a opatrenú odtlačkom pečiatky
tlačivo zmluvy dostane od pracovníka pobočky),
b) výpis z obchodného registra nie starší ako 1 mesiac, prípadne jeho
fotokópiu overenú notárom, orgánom štátnej správy, ktorý vedie matriku,
alebo pracovníkom pobočky, ktorý overenie vykoná na základe
predloženého originálu,
c) podpisové vzory osôb oprávnených disponovať s prostriedkami na účte
tlačivo dostane od pracovníka pobočky),
d) doklad oprávňujúci čerpať prostriedky zo štátneho rozpočtu pri
zriaďovaní výdavkových účtov štátneho rozpočtu a ak právnická osoba
vznikla zo zákona oznámi pobočke, na základe ktorého zákona vznikla,
aby si pobočka preverila jej právnu existenciu.
6. Žiadateľ o zriadenie účtu, ktorý sa nezapisuje do obchodného registra
predkladá:
a) zmluvu o účte podpísanú žiadateľom a opatrenú odtlačkom pečiatky
(tlačivo zmluvy dostane od pracovníka pobočky),
b) podpisové vzory osôb oprávnených disponovať s prostriedkami na účte
(tlačivo dostane od pracovníka pobočky),
c) originál zriaďovacej listiny (organizačného poriadku, stanov,
štatútu a pod.), príp. overenú fotokópiu spôsobom uvedeným v bode 4,
písm. b),
d) ďalšie doklady, ktoré obsahujú meno, priezvisko, funkciu oprávnených
osôb a spôsob akým sa podpisujú, ak tieto údaje nie sú uvedené v
zriaďovacej listine (napr. dekrét, živnostenský list a pod. ),
e) doklad oprávňujúci čerpať prostriedky zo štátneho rozpočtu pri
zriaďovaní výdavkových účtov štátneho rozpočtu,
f) preddavkové organizácie predkladajú naviac „Povolenie na
otvoreniu účtu“ vydané štatutárnym orgánom rozpočtovej
organizácie, ktorej je preddavková organizácia súčasťou a doklad
obsahujúci mená osôb splnomocnených štatutárnym orgánom konať za
preddavkovú organizáciu. Zmluvu o účte a podpisové vzory podpisuje za
preddavkovú organizáciu štatutárny orgán príslušnej rozpočtovej
organizácie, prípadne ním splnomocnená osoba.
7. Klient predkladá vyplnené tlačivo podpisových vzorov, v ktorom
splnomocňuje osoby na disponovanie s prostriedkami na svojom účte. Klient
podpisuje platobné príkazy spôsobom uvedeným v podpisových vzoroch.
Nevyplnené riadky podpisových vzorov musia byť prečiarknuté tak, aby v
nich nebolo možné nič dopisovať.
8. V podpisových vzoroch klient ďalej uvedie osoby, ktoré sú oprávnené
podpisovať doklady, pričom sa neberie ohľad na poradie, v ktorom sú
podpisy uvedené. Predložené podpisové vzory platia pre všetky účty, ktoré
má klient v NBS zriadené, pokiaľ nepredloží pre niektorý účet samostatný
podpisový vzor.
9. Podpisové vzory k účtu klienta musia byť opatrené odtlačkom pečiatky a
podpisom štatutárneho orgánu alebo ním poverenej osoby. Tlačivo
podpisových vzorov musí byť podpísané klientom pred pracovníkom pobočky,
alebo pred notárom, ktorý svojím podpisom a odtlačkom pečiatky potvrdí
pravosť podpisu. Podpisové vzory nadobúdajú platnosť nasledujúci pracovný
deň po dni doručenia.
10. Ak má pobočka pri zriaďovaní účtu alebo po jeho zriadení pochybnosti
o správnosti údajov v predložených dokladoch, je oprávnená si od klienta
vyžiadať predloženie ďalších dokladov, prípadne potvrdenie alebo overenie
týchto údajov.
11. O zriadení účtu informuje pobočka klienta písomne, zaslaním oznámenia
o otvorení účtu s uvedením jeho bankového spojenia, názvu účtu a dátumu,
od ktorého môže s prostriedkami na účte disponovať.Oddiel C
Zmeny údajov uvedených v zmluve
12. Zmenu údajov uvedených v zmluve alebo podpisových vzoroch oznamuje
klient pobočke písomne okamžite po zmene príslušných skutočností, a to:
a) pri zmene názvu, sídla alebo štatutárneho orgánu klienta predložením
príslušných dokladov ako pri uzatváraní zmluvy o účte (body 4 až 6),
b) pri zmene osôb splnomocnených klientom na disponovanie s
prostriedkami na účte, ich podpisu alebo zmeny pečiatky zaslaním nových
podpisových vzorov.
13. Písomnosti týkajúce sa zmien údajov musia byť podpísané oprávnenou
osobou. Pre pobočku sa stávajú záväznými počnúc nasledujúcim pracovným
dňom po dni, kedy jej boli doručené.Oddiel D
Druhy účtov
14. Pobočka zriaďuje pre svojich klientov najmä tieto druhy účtov:
a) bežný účet, ktorý môže byť vedený ako:
1. jednostranný a môže vykazovať len kreditný zostatok,
2. obojstranný a môže vykazovať kreditný zostatok alebo debetný
zostatok do výšky stanoveného limitu,
b) príjmový, ktorý slúži len na sústreďovanie príjmov štátneho
rozpočtu,
c) výdavkový, ktorý slúži len na úhradu výdavkov štátneho rozpočtu.Časť II
Formy disponovania s prostriedkami na účte
15. S prostriedkami na účte disponuje klient formou platobných príkazov
odovzdávaných: a) písomnou formou (tlačivá uvedené v bode 17), b) na
technických nosičoch dát odovzdávaných fyzicky alebo diaľkovým prenosom
dát (ďalej len „kompatibilné médium“).
16. Platobné príkazy odovzdáva klient spravidla pobočke, ktorá vedie jeho
účet.Oddiel A
Písomné platobné príkazy
17. Písomný platobný príkaz (ďalej len „platobný príkaz“)
predkladá klient na tlačivách vydaných, alebo schválených NBS, ku ktorým
patrí najmä:
a) príkaz na úhradu,
b) príkaz na inkaso,
c) hromadný príkaz na úhradu,
d) hromadný príkaz na inkaso,
e) trvalý príkaz na úhradu/inkaso,
f) príkaz na odvolanie/zmenu príkazu,
g) šek,
h) pokladničná zloženka.
18. Klient môže predložiť platobné príkazy uvedené v bode 17, písm. a) až
f) vyhotovené tlačiarňami výpočtovej techniky, ak obsah, formát a
usporiadanie ich tlačového vyhotovenia boli vopred s pobočkou dohodnuté
písomne s priloženým vzorom platobného príkazu vyhotoveného na
prostriedkoch výpočtovej techniky, za predpokladu, že takto predkladané
platobné príkazy sú správne, úplné a podpísané v súlade s bodom 19.
19. Platobné príkazy musia byť vyhotovené na predpísaných tlačivách,
vyplnené úplne, čitateľne a správne podľa predtlače, musia byť opatrené
odtlačkom pečiatky a podpísané podľa platných podpisových vzorov. Údaje
na platobnom príkaze nesmú byť prepisované, prečiarkované alebo inak
menené. Vyplňujú sa spôsobom zaručujúcim trvanlivosť napísaného (nie
obyčajnou ceruzou a pod.). Klient zodpovedá za úplnosť a správnosť údajov
uvedených na platobnom príkaze.
20. Šek musí byť vyplnený úplne, čitateľne a správne podľa predtlače a
musí obsahovať okrem náležitostí ustanovených osobitným
zákonom2) aj bankové spojenie platiteľa a
konštantný symbol. Všetky údaje musia byť vyplnené tak, aby nezasahovali
do bieleho pruhu v dolnej časti tlačiva. Kópia šeku musí obsahovať všetky
predpísané náležitosti tak, ako originál.
21. Pobočka vráti klientovi bez vykonania platobný príkaz, ktorý nespĺňa
podmienky uvedené v bode 19 a 20.
22. Odmietnutie platobného príkazu (napr. pri príkaze na inkaso pre
nesúhlas majiteľa účtu) oznamuje pobočka klientovi písomne s uvedením
dôvodu.
23. Do hromadného príkazu na úhradu a do hromadného príkazu na inkaso
môže klient zahrnúť len príkazy s rovnakým dátumom splatnosti. Hromadný
platobný príkaz môže obsahovať najviac 15 položiek.
24. Do hromadného príkazu na úhradu nemožno zahrnúť príkazy na zúčtovanie
úhrad súdnych, či správnych poplatkov, ak klient požaduje potvrdenú kópiu
príkazov na úhradu (bod 52).
25. Ak klient požaduje potvrdiť prevzatie platobného príkazu, je povinný
predložiť spolu s originálom i kópiu platobného príkazu, na ktorom mu
poverený pracovník NBS potvrdí prevzatie.
26. Odovzdané a pobočkou prijaté platobné príkazy archivuje pobočka po
dobu ustanovenú predpismi o archivácii.
27. Šekové knižky vydáva pobočka klientovi na základe písomnej žiadosti
podpísanej podľa podpisových vzorov.2) Zákon zmenkový a šekový č. 191/1950 Zb.Oddiel B
Kompatibilné médiá
28. O podmienkach disponovania formou kompatibilných médií sa uzatvára
osobitná zmluva.3)
29. Formou kompatibilného média nie je možné pobočke odovzdávať:
a) žiadosť o rezervovanie prostriedkov na účte (bod 43),
b) žiadosť o zmenu údajov v rezervovaní (bod 46),
c) príkaz na odvolanie/zmenu príkazu (body 39 až 41),
d) zadania trvalého príkazu a automatického prevodu (body 37 až 39),
e) príkaz na úhradu súdnych alebo správnych poplatkov, ak klient
požaduje potvrdenú kópiu príkazu na úhradu (bod 52),
f) príkaz na úhradu platby, ktorú je potrebné doložiť avízom.Časť III
Vykonávanie platobného styku
Oddiel A
Bezhotovostný platobný styk
30. Klient na platobných príkazoch uvádza:
a) povinne
1. bankové spojenie platiteľa (číslo účtu/kód banky),
2. bankové spojenie príjemcu (číslo účtu/kód banky),
3. sumu,
4. konštantný symbol (príloha č.
2[/category]),
5. variabilný symbol (správa pre príjemcu platby),
6. odtlačok pečiatky a podpisy podľa platných podpisových vzorov
(identifikačný kód)4),
7. dátum a miesto vystavenia,
b) nepovinne
1. špecifický symbol,
2. dátum splatnosti (dátum, kedy majú byť peňažné prostriedky
odpísané z účtu klienta),
c) doplňujúci údaj, ak s tým pobočka súhlasí.3) Podmienky Národnej banky Slovenska zo dňa 14. apríla 1994 naodovzdávanie a preberanie dát platobného styku formou kompatibilnýchmédií (čiastka 6/1994 Vestníka NBS).4) Podmienky Národnej banky Slovenska zo dňa 14. apríla 1994 naodovzdávanie a preberanie dát platobného styku formou kompatibilnýchmédií ( čiastka 6/1994 Vestníka NBS, čl. II, bod 3).
31. Konštantný, variabilný a špecifický symbol sa uvádzajú ako číselné
údaje v rozsahu najviac 10 znakov. Konštantný symbol sa uvádza záväzne
podľa zoznamu uvedeného v príloha č.
2.
Ak je konštantný symbol uvedený v záhlaví hromadného príkazu na úhradu,
neuvádza sa pri jednotlivých položkách. Variabilný symbol sa uvádza tak,
ako to požaduje príjemca platby, ak príjemca platby nepožaduje tento
údaj, môže v ňom platiteľ uviesť údaj podľa svojho uváženia (napr. číslo
faktúry, vyúčtovania, zmluvy, reklamácie, poistky atď.), alebo uvedie v
tejto rubrike číslicu 9. Pri platbách v prospech sporožírových účtov
klientov Slovenskej sporiteľne, a.s. sa v špecifickom symbole uvádza
číslo sporožírového účtu.
32. Zúčtovanie na účtoch klienta vykonáva pobočka z podnetu klienta alebo
z podnetu ním splnomocnených osôb na základe jednorazového alebo trvalého
príkazu na úhradu alebo na inkaso, s výnimkou prípadov uvedených v bode
33.
33. Bez príkazu klienta je pobočka oprávnená odpísať peňažné prostriedky
z jeho účtu:
a) na základe právoplatného a vykonateľného rozhodnutia súdu alebo
príslušného orgánu,5)
b) v prípadoch, ak je tento spôsob platenia ustanovený všeobecne
záväznými právnymi predpismi,
c) v prípadoch, ak bol tento spôsob platenia písomne dohodnutý medzi
klientom a pobočkou,
d) na úhradu cien a skutočných výdavkov za poskytnuté služby v
platobnom styku a na úhradu splatných debetných úrokov,
e) pri vykonávaní opravného zúčtovania chybne zaúčtovanej platby,
f) pri vysporiadaní účtov štátneho rozpočtu v rámci ročnej účtovnej
závierky.
34. Pobočka zabezpečí, aby bez príkazu klienta boli vykonávané platby len
v prípadoch uvedených v bode 33.
35. Pobočka zúčtováva vykonateľné príkazy do výšky voľných prostriedkov
na účte, do výšky určeného limitu debetného zostatku, alebo do výšky
povoleného limitu výdavkov uvedeného na tlačive „Oznámenie limitu
výdavkov“.
36. Ak voľné prostriedky (napr. limit výdavkov) nestačia na vykonanie
predložených príkazov, pobočka takéto príkazy eviduje a zúčtováva ich
postupne, ako to prostriedky na účte (limit) dovoľujú. Ak nestačia
prostriedky na účte na vykonanie celého príkazu, nie je pobočka povinná
vykonávať jeho čiastočnú úhradu, s výnimkou prípadov ustanovených
zákonom5).5) § 303 a nasl. Občianskeho súdneho poriadku.
37. Opakujúce sa platby pre rovnakého príjemcu splatné v určitom termíne
môže klient vykonávať na základe trvalého príkazu. Trvalý príkaz pobočka
vykonáva po určitý čas alebo do odvolania. Opakujúce sa prevody
prostriedkov medzi účtami klienta, alebo prevody pre rovnakého príjemcu,
môže klient vykonávať na základe automatického prevodu vo výške
a) celého zostatku účtu,
b) sumy vo výške limitu,
c) sumy nad určený limit zostatku účtu.
38. Trvalý príkaz a príkaz na automatický prevod dáva klient len písomnou
formou na tlačive „Trvalý príkaz na úhradu/inkaso“. Trvalý
príkaz klient predkladá najneskôr 10 pracovných dní pred dátumom prvého
požadovaného zúčtovania platby. Príkaz na automatický prevod dáva klient
so splatnosťou nasledujúceho pracovného dňa alebo s neskoršou
splatnosťou. Platby na základe trvalého príkazu vykonáva pobočka v
termínoch určených klientom. Trvalý príkaz na inkaso je možné používať
iba v rámci NBS.
39. Klient môže príkaz na automatický prevod zmeniť alebo odvolať. Trvalý
príkaz môže odvolať a nahradiť ho novým. Zmena alebo odvolanie sa
vykonáva písomnou formou na tlačive „Príkaz na odvolanie/zmenu
príkazu“. Pobočke musí byť doručený príkaz na odvolanie trvalého
príkazu alebo automatického prevodu najneskôr 10 pracovných dní pred
dátumom požadovaného odvolania. Zmena automatického prevodu sa vykonáva
so splatnosťou nasledujúceho pracovného dňa.
40. Klient môže jednorazový príkaz evidovaný v pobočke, ktorého splatnosť
ešte neuplynula, alebo ktorý nebol zúčtovaný pre nedostatok prostriedkov
zmeniť alebo odvolať. Na odvolanie alebo zmenu príkazu používa klient
tlačivo „Príkaz na odvolanie/zmenu príkazu“. Ak ide o príkaz,
ktorého splatnosť ešte neuplynula, pobočka takúto dispozíciu vykoná, ak
jej bola doručená dva pracovné dni pred splatnosťou pôvodného príkazu.
41. Ak odvolá klient jednorazový alebo trvalý príkaz, vyplňuje na tlačive
„Príkaz na odvolanie/zmenu príkazu“ všetky údaje zhodné s
pôvodným príkazom. Pri zmene údajov vyplňuje jednotlivé údaje podľa
pôvodného príkazu s výnimkou menených údajov, ktoré vyplňuje už zmenené.
Jedným príkazom sa môže meniť najviac 9 údajov. Zmenu dátumu splatnosti
môže klient v ten istý deň požadovať len raz.
42. Klient môže požiadať, aby predkladaný príkaz na úhradu bol zúčtovaný
prednostne. V tomto prípade uvedie v konštantnom symbole na prvom mieste
sprava číslicu „4“. Takéto platby sa realizujú pri zachovaní
časového poradia v rámci prednostných platieb. Toto poradie nemožno
meniť. O prednostné uhradenie platby môže klient požiadať na predkladanom
príkaze aj slovnou dispozíciou o prednostné uhradenie platby. Tieto
platby sa realizujú len v prípade, ak na ich realizáciu sú voľné
prostriedky. Klient môže dodatočne požiadať, aby príkaz, ktorý je v banke
evidovaný a ktorého splatnosť ešte nenastala alebo nebol ešte
realizovaný, bol zúčtovaný prednostne. V tomto prípade uvedie na tlačive
„Príkaz na odvolanie/zmenu príkazu“ určený konštantný symbol s
premennou číslicou „4“. Príkaz musí pobočke predložiť najmenej
2 pracovné dni pred splatnosťou príkazu.
43. Klient môže požiadať o rezervovanie prostriedkov tlačivom
„Žiadosť o rezervovanie prostriedkov na účte“. Klient uvádza na
tlačive príslušný znak rezervy a znak účelu čerpania podľa prílohe č. 2. Pobočka vykonáva rezervovanie
prostriedkov po dobu požadovanú klientom alebo po dobu potrebnú na
nahromadenie potrebnej sumy. Doba požadovaného rezervovania prostriedkov
na mzdy nemôže prekročiť 4 pracovné dni, v prípade výberu prostriedkov
krátkou cestou mimo NBS 5 až 6 pracovných dní. Doba rezervovania
prostriedkov na iné účely nemôže prekročiť 10 pracovných dní. Žiadosť o
rezervovanie prostriedkov musí byť pobočke predložená najmenej 1 pracovný
deň pred začiatkom doby požadovaného rezervovania. Ak ju dostane neskôr,
skracuje sa tým doba rezervovania. Klient môže požiadať o 15 rezerv na
účte súbežne.
44. Ak klient požiada o prednostné uhradenie platby v čase rezervovania
prostriedkov, v dôsledku prednostnej úhrady nemusí dôjsť k rezervovaniu
sumy v požadovanej výške. Tento príkaz môže byť zrealizovaný len so
súhlasom pobočky.
45. Klient môže viazať použitie rezervovaných prostriedkov na ďalšie
podmienky (napr. na možnosť prevodu týchto prostriedkov len na určený
účet príjemcu).
46. Po dobu rezervovania prostriedkov na účte môže klient žiadať o zmenu
údajov uvedených v žiadosti o rezervovanie, a to na tlačive „Žiadosť
o zmenu údajov v rezervovaní“. Žiadosť musí dostať pobočka najneskôr
2 pracovné dni pred skončením požadovaného rezervovania.
47. Rezervované a nevyčerpané prostriedky, pobočka podľa dispozície
klienta ponechá počas dohodnutej lehoty na účte klienta, alebo ich
rozpustí pre bežné použitie na účte klienta.
48. Klient môže požiadať o vinkulovanie (viazanie) prostriedkov na svojom
účte v prospech určitého subjektu predložením tlačiva „Žiadosť o
vinkulovanie“, ktoré vyplní podľa predtlače.
49. Žiadosť o vinkulovanie prostriedkov klient pobočke predloží najneskôr
3 pracovné dni pred začiatkom doby požadovaného začatia vinkulovania.
50. Pobočka vydá klientovi na požiadanie potvrdenie o tom, že na jeho
účte sú viazané prostriedky v prospech určitého subjektu po obstaraní
neúčtovných vstupov a po prijatí zostavy o rezervovaní prostriedkov.
51. Na príjmových a výdavkových účtoch štátneho rozpočtu je možné
uskutočniť vinkuláciu s dátumom ukončenia viazania najneskôr 20.12.
príslušného kalendárneho roka.6)
52. Ak klient potrebuje od pobočky doklad o zaplatení niektorej platby
(napr. súdneho alebo správneho poplatku), vystaví jednotlivý príkaz na
úhradu dvojmo a druhé vyhotovenie výrazne označí doložkou DUPLIKÁT.
Duplikát opatrí pracovník pobočky odtlačkom dispozičnej pečiatky až po
úhrade, overenej na výpise z účtu a potom ho vráti dohodnutým spôsobom
klientovi.Oddiel B
Hotovostný platobný styk
53. Klient môže vykonávať platby v hotovosti:
a) zložením hotovosti v pobočke na pripísanie peňažných prostriedkov v
prospech účtu príjemcu, ktorého účet je vedený v NBS (klienta NBS),
b) šekom vystaveným na výplatu sumy v hotovosti (pokladničný šek) .
54. Ak klient zloží hotovosť podľa bodu 53, písm. a) a platba nebola
zrealizovaná z dôvodu neexistujúceho čísla účtu príjemcu, pobočka pripíše
zloženú sumu na účet klienta – zložiteľa hotovosti.
55. Pri každom zložení a výbere hotovosti je klient povinný preukázať
svoju totožnosť predložením občianskeho preukazu7). Cudzí štátny
príslušník alebo štátny príslušník Slovenskej republiky s trvalým pobytom
v zahraničí je povinný sa preukázať cestovným pasom.
56. Klient môže vyberať prostriedky zo svojho účtu na pokladničný šek v
pobočke, ktorá vedie jeho účet. Táto pobočka vyplatí klientovi sumu do
výšky zostatku na účte, prípadne určeného limitu debetného zostatku. Ak
na účte nie je dostatok prostriedkov alebo je prekročený určený limit
debetného zostatku, vráti šek bez vyplatenia šekovej sumy.6) § 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z.z.o rozpočtových pravidlách. 7) § 1 ods. 1 zákona Národnej radySlovenskej republiky č. 162/1993 Z.z. o občianskych preukazoch.
57. Pokladničný šek musí byť vyplnený spôsobom uvedeným v bode 20. Ak má
byť šek vyplatený určitej osobe, musí byť vystavený na jej meno, s
uvedením jej neskráteného mena, priezviska a adresy. U právnickej osoby
musí byť uvedený neskrátený názov vrátane sídla. Ak ide o dlhé názvy,
alebo o zaužívané skrátené podoby, ktoré sa používajú v skrátenej forme
(ako napr. trieda SNP), možno použitie skrátenej podoby pripustiť. Ak má
byť šek vyplatený majiteľovi šeku (jeho predložiteľovi), uvádza sa na
šeku text „majiteľovi“.
58. Šek, ktorý má byť vyplatený alebo zúčtovaný vnútroštátne, treba
pobočke predložiť v lehote do 8 kalendárnych dní odo dňa jeho vystavenia;
deň vystavenia sa do tejto lehoty nepočíta.8)
59. Klient môže pravidelne vyberať na základe písomnej zmluvy (ďalej len
„vyberanie hotovosti krátkou cestou“) peňažné prostriedky zo
svojho účtu pokladničným šekom v pobočke NBS (v ktorej nemá vedený účet),
v inej banke, prípadne na pošte, v dohodnutých prípadoch (napr. na bežné
výdavky, na mzdy), v dohodnutej výške a termínoch. Bližšie podmienky
vyberania hotovosti krátkou cestou sú ustanovené v prílohy č. 3.
60. Klient je povinný chrániť šeky pred stratou, zneužitím, poškodením a
dodržiavať podmienky používania šekov, s ktorými bol vopred pobočkou
oboznámený.
61. V prípade straty alebo odcudzenia šekov je klient povinný ihneď
nahlásiť túto skutočnosť pobočke, ktorá tieto šeky vydala.Časť IV
Lehoty zúčtovania
62. Klient predkladá platobné príkazy pobočke najneskôr 2 pracovné dni
pred dňom, v ktorom požaduje odpísať prostriedky zo svojho účtu, ak nie
je dohodnutá iná lehota. Deň odpísania prostriedkov z účtu uvádza na
príkaze ako deň splatnosti. Lehota na odovzdanie trvalých príkazov a
príkazov na automatické prevody je uvedená v bode 38.
63. Príkazy prostredníctvom kompatibilných médií odovzdáva klient v
lehote dohodnutej v zmluve o odovzdávaní dát na kompatibilných médiách.
64. Pobočka odpíše prostriedky z účtu klienta v deň splatnosti, ktorý je
vyznačený na príkaze.8) § 29 zákona zmenkového a šekového č. 191/1950 Zb.
65. Ak neuvedie klient na príkaze dátum splatnosti, alebo ak dostane
pobočka vykonateľný príkaz s vyznačeným dňom splatnosti 1 pracovný deň
pred splatnosťou alebo neskôr, odpíše peňažné prostriedky z účtu
najneskôr druhý pracovný deň po dni, kedy príkaz dostala.
66. Ak pripadne deň splatnosti príkazu na deň pracovného pokoja alebo
pracovného voľna, odpíše pobočka prostriedky z účtu klienta nasledujúci
pracovný deň po dni pracovného pokoja alebo pracovného voľna.
67. Odpísanie peňažných prostriedkov z účtu platiteľa a ich pripísanie na
účet príjemcu sa z hľadiska počítania lehoty považuje za dve samostatné
účtovania.Časť V
Správa o zúčtovaní, chyby zúčtovania
Oddiel A
Správa o zúčtovaní
68. Pobočka informuje klienta o stave a pohybe prostriedkov na účte a o
vykonaní platieb správou o zúčtovaní, ktorá má formu výpisov z účtu a
súpisiek alebo zostáv. Jedna strana výpisu obsahuje maximálne 3 položky.
Ak bolo v rámci dňa realizovaných maximálne 6 položiek, klient dostane
dve strany výpisu. Výpis obsahuje jednotlivé položky a ich súhrn. Ak bolo
v rámci dňa realizovaných viac než 6 položiek, k výpisu z účtu klient
dostane súpisku, pričom jedna strana súpisky obsahuje maximálne 15
položiek.
69. Pobočka zasiela klientovi správy o zúčtovaní poštou, alebo ich
odovzdáva osobne, alebo iným spôsobom, napr. výberom z osobitných
schránok. Konkrétny spôsob odovzdávania správ o zúčtovaní sa dohodne v
zmluve o účte.
70. Správu o zúčtovaní pobočka klientovi odovzdáva pri každom pohybe na
účte nasledujúci pracovný deň po zúčtovaní platieb alebo v dohodnutých
intervaloch a to formou správ o zúčtovaní za jednotlivé dni spolu.
71. Ak má klient uzavretú s NBS zmluvu o odovzdávaní a preberaní dát
platobného styku formou kompatibilných médií, odovzdáva pobočka okrem
správy o zúčtovaní kompatibilné médium so záznamom jednotlivých položiek,
z ktorých boli vytvorené súhrny zahrnuté v správe o zúčtovaní. V tomto
prípade pobočka už nevyhotovuje súpisky. Bližšie podmienky upravuje
zmluva o odovzdávaní a preberaní dát platobného styku formou
kompatibilných médií.
72. Správa o zúčtovaní obsahuje najmä:
a) označenie klienta,
b) dátum vykonania platby,
c) identifikáciu zúčtovaných položiek,
d) počiatočný a konečný zostatok účtu.
73. Zúčtovanie úrokov, cien a náhrad označuje pobočka v správe o
zúčtovaní uvedením príslušných údajov v rubrike pre konštantný,
variabilný prípadne špecifický symbol.
74. Klient je povinný po tom, čo dostal správu o zúčtovaní skontrolovať
nadväznosť zúčtovania, správnosť stavu prostriedkov na účte, správnosť
vykonania platieb a na zistené chyby, prípadne na nezúčtovanie
vykonateľných príkazov bez meškania upozorniť pobočku, ktorá prevzala
platobný príkaz.
75. O zostatku na účte k poslednému dňu v roku informuje pobočka klienta
samostatnou správou o zúčtovaní (Oznámenie zostatkov účtov k 31.12.
………).
76. Správnosť zostatku na účte k poslednému dňu v roku potvrdzuje majiteľ
účtu, prípadne osoby ním splnomocnené v podpisových vzoroch, pobočke
najneskôr do 14 kalendárnych dní od dátumu odoslania oznámenia zostatkov
účtov, prípadne v tejto lehote uplatní námietky. Ak pobočka nedostane v
uvedenej lehote námietky klienta, ani potvrdenie o správnosti zostatku na
účte, pokladá zostatky účtov za schválené. Tým nie je dotknuté právo
majiteľa účtu reklamovať zistené chyby.
77. Na žiadosť klienta ako osobitnú službu môže pobočka vyhotovovať
jednotlivé doklady k položkám, ktoré boli na účtoch klienta zúčtované z
podnetu iných príkazcov. Doklady obsahujú rovnaké údaje ako jednotlivé
položky uvedené v súpiske. Pobočka môže na žiadosť klienta poskytnúť ako
osobitnú službu i vyhotovenie:
a) kópie správ o zúčtovaní,
b) zostavu o nevykonaných platbách klienta, ktoré pobočka eviduje, a to
spravidla jedenkrát mesačne.Oddiel B
Chyby v zúčtovaní
78. Klient je povinný oznámiť chyby v zúčtovaní a uplatniť požiadavku na
ich odstránenie v pobočke, ktorá vedie jeho účet bez zbytočného odkladu,
najneskôr v lehote do 6 mesiacov od vzniku chyby. Pobočka prešetrí
požiadavku klienta a odstráni chyby, ktoré spôsobila chybným zúčtovaním.
Ak bolo chybné zúčtovanie zavinené inou bankou, požiada túto banku o
opravu chybného zúčtovania.
79. Ak vykoná pobočka platbu chybne, odstráni chybu opravným zúčtovaním v
ten istý, alebo nasledujúci pracovný deň po dni, kedy chybné zúčtovanie
zistila, alebo sa o ňom dozvedela. Pobočka vykoná opravu zúčtovanej
položky tiež na oprávnený podnet banky obchodného partnera klienta. O
vykonaní opravného zúčtovania informuje pobočka klienta v správe o
zúčtovaní. Položka, u ktorej bolo vykonané opravné zúčtovanie, je
označená v konštantnom symbole na prvom mieste sprava číslicou
„5“.
80. Ak pobočka stornuje platbu v inom účtovnom dni ako bolo realizované
pôvodné účtovanie, vystaví k stornovanej platbe avízo pre prijímateľa
platby, alebo platiteľa. V avíze uvedie všetky údaje pôvodného príkazu
klienta a vysvetlí dôvody vykonania storna. Avízo zašle spolu so správou
o zúčtovaní. Ak ide o klienta inej pobočky, zašle avízo príslušnej
pobočke, ktorá doručí zaslané avíza svojim klientom. K platbám
stornovaným z podnetu pobočky v ten istý deň pobočka avíza nevystavuje.
81. Ako súčasť opravného zúčtovania nahradí pobočka klientovi škodu vo
výške úroku z peňažných prostriedkov na účte za obdobie, kedy s nimi
klient nemohol disponovať. Ak vznikne v dôsledku chybného zúčtovania,
alebo nezúčtovania vykonateľného príkazu klientovi ďalšia škoda,
uplatňuje si ju v pobočke, ktorá prevzala príkaz na zúčtovanie.
82. Ak neoznámi klient pobočke chyby v zúčtovaní v lehote uvedenej v bode
78, nemá nárok na náhradu vzniknutej škody.9)
83. Ak klient na príkaze uviedol neexistujúce bankové spojenie príjemcu v
inej banke, vráti pobočka platbu na účet klienta spravidla v ten istý
deň, kedy platbu dostala. Ak je zistené neexistujúce bankové spojenie
príjemcu len v niektorých položkách hromadného platobného príkazu,
pobočka tieto nesprávne platby vráti späť na účet platiteľa a správne
platby zúčtuje podľa platobného dokladu klienta. Platbu s neexistujúcim
bankovým spojením príjemcu má klient v správe o zúčtovaní. Táto platba je
označená v konštantnom symbole na piatom mieste sprava číslicou 6 (pri
inkase), alebo číslicou 7 (pri úhrade). Ak klient na príkaze uviedol
neexistujúce bankové spojenie príjemcu v NBS, platba nie je realizovaná a
klient je informovaný dokladom o odmietnutí platby.Časť VI
Ceny za služby v platobnom styku
84. Za úkony a činnosti vykonané v platobnom styku účtuje pobočka
klientovi ceny, ktorých výška je uvedená v platnom Sadzobníku cien
Národnej banky Slovenska za služby v korunovom platobnom styku a
zúčtovaní a za peňažné služby na pokladničnom úseku (ďalej len
„sadzobník“) (prílohe č. 4).
Ak pobočka na žiadosť klienta kreditný zostatok na účte neúročí, neúčtuje
klientovi ceny za vedenie tohto účtu a zúčtovanie položiek. Za úkony a
činnosti v sadzobníku neuvedené, účtuje pobočka ceny dohodnuté s
klientom.9) § 376 Obchodného zákonníka.
85. Okrem cien uvedených v sadzobníku alebo dohodnutých s klientom,
účtuje pobočka klientovi náhradu skutočných výdavkov za úkony vykonané z
podnetu alebo v prospech klienta, (napr. telegram, ďalekopis, poštovné) a
tiež náhradu cien uhradzovaných bankou v záujme klienta iným inštitúciám.
86. Splatné ceny zúčtováva pobočka z vlastného podnetu na ťarchu bežného
účtu klienta alebo účtu dohodnutého s klientom (netýka sa účtov štátneho
rozpočtu).
87. Ceny za vedenie účtu a za položky zúčtované na účtoch štátneho
rozpočtu NBS účtuje z vlastného podnetu na ťarchu dohodnutého účtu s
Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len
„ministerstvo“). Ostatné ceny za služby v platobnom styku si
hradí každý klient sám.
88. Ceny za služby v platobnom styku sa účtujú:
a) paušálnou sumou
1. za vedenie účtov,
2. za opakujúce sa osobitné služby a mimoriadne práce poskytované
klientovi,
b) sumou evidovanou počítačom za každú položku,
c) sumou vypočítanou pobočkou
1. za osobitné služby a mimoriadne práce poskytované klientovi
jednorázovo,
2. za skutočné vlastné a cudzie výdavky,
3. za služby na pokladničnom úseku.
89. Ceny zúčtované automatizovane, teda paušálnou sumou, alebo sumou
evidovanou počítačom za každú likvidačnú položku sa zúčtujú spravidla
štvrťročne spätne, ostatné sa zúčtujú spravidla po ich zistení, najneskôr
k poslednému dňu v mesiaci podľa dohody s klientom.
90. Ceny možno účtovať i podľa osobitných dohôd (položka 11,12 príloha č. 5).Časť VII
Úročenie účtov
91. Zostatky účtov úročí pobočka klientovi platnými úrokovými sadzbami,
ktoré pre príslušné obdobie schvaľuje Banková rada NBS. Aktuálne úrokové
sadzby sú pre informáciu klienta k dispozícií v pobočke. Klient sa môže
úročenia svojich kreditných zostatkov na účte vzdať s tým, že mu pobočka
nebude účtovať z týchto účtov ceny za vedenie účtu a ceny za zúčtované
položky. Klient oznámi túto požiadavku pobočke listom podpísaným
oprávnenou osobou. Tento list klient predkladá len pri zmene skutočnosti
uvedenej v zmluve o účte (napr. ak v zmluve žiadal účet úročiť a teraz sa
rozhodol pre neúročenie).
92. Úročenie na účte klienta začína dňom zúčtovania peňažných
prostriedkov na jeho účte a končí dňom predchádzajúcim dňu ich výberu
alebo prevodu. Pri úročení sa počíta mesiac za 30 dní a rok za 360 dní.
93. Pobočka zúčtuje klientovi úroky z vlastného podnetu štvrťročne na
ťarchu, prípadne v prospech príslušného účtu, alebo účtu dohodnutého s
klientom, prípadne ministerstvom, ak nie je v zmluve dohodnuté inak. O
ich zúčtovaní informuje klienta v správe o zúčtovaní.Časť VIII
Zrušenie účtov
94. Klient môže zmluvu o vedení účtu, ktorého vedenie nevyplýva zo
všeobecne záväzných právnych predpisov, príp. dohody s ministerstvom,
vypovedať písomne s účinnosťou k poslednému dňu mesiaca nasledujúceho po
mesiaci, v ktorom bola pobočke výpoveď doručená.
95. Pobočka môže zmluvu o vedení účtu, ktorého vedenie nevyplýva zo
všeobecne záväzných právnych predpisov, príp. dohody s ministerstvom,
vypovedať písomne s účinnosťou k poslednému dňu mesiaca nasledujúceho po
mesiaci, v ktorom bola klientovi doručená výpoveď. Pobočka môže zrušiť
účty klienta z vlastného podnetu, príp. z podnetu ministerstva ak pominie
dôvod, na ktorý bol účet zriadený, po uplynutí lehoty, na ktorú bol
zriadený alebo na základe oznámenia o zániku klienta.
96. Zostatok na účte vysporiada pobočka podľa dispozície oprávnenej
osoby, alebo ustanoveného likvidátora. Ak neurčí oprávnená osoba, alebo
ustanovený likvidátor do doby účinnosti výpovede zmluvy, ako má byť
zostatok na účte vysporiadaný, eviduje pobočka zostatok na účte do doby,
pokiaľ má klient podľa všeobecne záväzného právneho
predpisu10) naň nárok. Pokiaľ pobočka eviduje
nezúčtované príkazy, naloží s nimi podľa dispozície oprávnenej osoby,
alebo ustanoveného likvidátora. Zostatok na účte od nadobudnutia
účinnosti výpovede pobočka neúročí.
97. Pri zrušení účtu klienta prevádza pobočka jeho zostatok po odpočítaní
svojich splatných pohľadávok voči klientovi a nákladov spojených s
prevodom zostatku na iný účet podľa dispozície oprávnenej osoby, prípadne
ustanoveného likvidátora, alebo vyplatí sumu v hotovosti. Ku dňu zrušenia
účtu vypočíta pobočka úroky, ktoré spolu s pomernou časťou cien a náhrad
zúčtováva do 14 kalendárnych dní po dni, ku ktorému bol účet zrušený.
98. Klient vráti pobočke, ktorá vydala šeky, nespotrebované tlačivá šekov
najneskôr 8 pracovných dní pred dňom, ku ktorému má byť posledný účet
klienta zrušený. Ak nemá tlačivá šekov, odovzdá pobočke písomné
vyhlásenie, v ktorom uvedie túto skutočnosť. Toto vyhlásenie eviduje
pobočka v dokumentácii k účtu klienta.10) § 396 a § 397 Obchodného zákonníka.Časť IX
Prechodné a záverečné ustanovenia
99. Podmienky NBS neupravujú zriaďovanie a vedenie účtov peňažných rezerv
bánk.
100. Ak dôjde k zmene týchto Podmienok NBS alebo ich príloh, poskytne
pobočka klientovi ich nové znenie.
101. Zrušujú sa Podmienky NBS z 5. augusta 1993 pre vedenie účtov
klientov, vykonávanie platobného styku a zúčtovanie na týchto účtoch.
102. Podľa týchto Podmienok NBS vrátane ich prílohy č. 5 sa postupuje dňom 1.10.1996.
Vladimír Masár, v.r.
guvernér
príloh Podmienok NBS pre
vedenie účtov klientov, vykonávanie korunového platobného styku a
zúčtovanie na týchto účtoch