-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Regulácia a pracovné rámce
Funkcia oversightu je ukotvená ako v európskom, tak aj v národnom práve.
Oversight je jednou zo základných úloh Eurosystému/ESCB a je neoddeliteľnou súčasťou európskeho inštitucionálneho práva, upravený článkom 3 (1) Štatútu ESCB a takisto článkom 127 (2) Zmluvy o fungovaní EÚ.
V Slovenskej republike je oversight zakotvený v Zákone č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Banková rada Národnej banky Slovenska (ďalej len NBS) schválila politiku pre výkon oversightu v NBS – Politika oversightu NBS – dohľad nad platobnými systémami a platobnými nástrojmi.
NBS ako súčasť Eurosystému uplatňuje na výkon oversightu výhradne reguláciu Eurosystému. Rada guvernérov ECB odsúhlasila ako základné oversight štandardy Eurosystému tzv. CPSS – IOSCO Principles for Financial Market Infrastructures (ďalej len PFMIs), ktorých prevzatie Eurosystémom vymedzuje Nariadenie Európskej centrálnej banky (EÚ) 2017/2095 z 3. novembra 2017, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2157/1999 o práve Európskej centrálnej banky ukladať sankcie (ECB/2017/34).
Pre účely oversightu platobných systémov boli PFMIs implementované do Nariadenia ECB (EÚ) 2017/2094 o požiadavkách v oblasti dohľadu nad systémovo dôležitými platobnými systémami (ďalej len Nariadenie o SIPS).
Súčasťou Nariadenia o SIPS je aj dokument Revised oversight framework for retail payment systems. Tento revidovaný pracovný rámec oversightu pre retailové platobné systémy člení retailové platobné systémy podľa ich významu do viacerých kategórií. Ku každej kategórii sú priradené príslušné PFMIs, voči ktorým sa retailové platobné systémy musia hodnotiť.
V rámci SEPA (Single Euro Payment Area) prichádza k vzájomnému prepájaniu retailových platobných systémov, t. z. k otváraniu liniek na zabezpečenie cezhraničného spracovania platieb. V takom prípade musia tieto systémy spĺňať ako príslušné PFMIs, tak navyše aj Oversight expectations for links between retail payment systems.
Na účely oversightu elektronických platobných nástrojov vypracoval Eurosystém v roku 2021 špecifický rámec oversightu – Pracovný rámec Eurosystému pre elektronické platobné nástroje, schémy a dojednania (PISA framework). Tento pracovný rámec pokrýva elektronické platobné nástroje, schémy a dojednania.
Dňa 3. decembra 2018 ECB publikovala dokument Cyber resilience Oversight Expectations (CROE), ktorý poskytuje finančným trhovým infraštruktúram vodítko ako trvalo zabezpečiť ich kybernetickú odolnosť a overseerom metodológiu a jasný výklad ich zodpovednosti pri hodnotení kybernetických rizík finančných trhových infraštruktúr.