-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Nástroje menovej politiky
Operačný rámec Eurosystému zahŕňa nasledovný súbor menovopolitických nástrojov:
- Operácie na voľnom trhu
- Automatické operácie
- Povinné minimálne rezervy
- Signalizácia budúceho nastavenia menovej politiky
Operácie na voľnom trhu hrajú dôležitú úlohu v menovej politike Eurosystému pri riadení úrokových sadzieb, riadení likvidity na trhu a signalizovaní zámerov menovej politiky. Automatické operácie slúžia na dodávanie a sťahovanie jednodňovej likvidity, signalizovanie zámerov menovej politiky a ohraničenie jednodňových trhových úrokových sadzieb. V neposlednom rade, Eurosystém vyžaduje, aby úverové inštitúcie tvorili povinné minimálne rezervy na účtoch v Eurosystéme. Systém povinných minimálnych rezerv sleduje predovšetkým ciele stabilizovania úrokových sadzieb na peňažnom trhu a vytvárania štrukturálneho nedostatku likvidity. Signalizácia budúceho nastavenia menovej politiky (tzv. forward guidance) slúži na poskytnutie informácií o budúcich zámeroch menovej politiky, čím robí menovú politiku efektívnejšiu a nápomocnejšiu pri dosahovaní hlavného cieľa.
Rámec menovej politiky Eurosystému je formulovaný tak, aby sa zabezpečila účasť širokého okruhu akceptovateľných zmluvných strán, tzv. protistrán. Protistrana môže využiť automatické operácie Eurosystému a operácie na voľnom trhu, založené na štandardných tendroch, iba prostredníctvom národnej centrálnej banky štátu, v ktorom má sídlo. Pre uskutočnenie ostatných operácií na voľnom trhu si môže národná centrálna banka vybrať spomedzi akceptovateľných menovopolitických protistrán Eurosystému.
Riadenie likvidity
Riadenie likvidity Eurosystémom znamená dodávanie trhu také množstvo likvidity v eurách, ktoré je v súlade s cielenou úrovňou trhových krátkodobých úrokových sadzieb. Toto sa dosahuje prostredníctvom operácií na voľnom trhu a vyžaduje si dennú analýzu a predikciu likviditnej situácie eurozóny. Likviditné potreby bankového systému eurozóny sú výsledkom požiadavky povinných minimálnych rezerv úverových inštitúcií eurozóny a autonómnych faktorov, nad ktorými ECB nemá priamu kontrolu. Najvýznamnejšie autonómne faktory sú bankovky v obehu a vládne depozitá v národných centrálnych bankách.
Dátum poslednej aktualizácie 25. mar 2024