-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Profesijné združenia
Finančné inštitúcie sa podľa oblastí, v ktorých poskytujú služby, organizujú v dobrovoľných záujmových združeniach. Za účelom vytvorenia spoločných pravidiel správania sa členov združenia vo vzťahu k spotrebiteľom sú prijímané kódexy, ktoré sa zaväzujú jeho členovia dodržiavať. To, či člen združenia konal v súlade so stanovenými pravidlami, preveruje orgán poverený združením, ktorý zvyčajne môže uložiť aj nápravné opatrenia alebo pokutu. Ak zastávate názor, že finančná inštitúcia porušila niektoré z pravidiel obsiahnutých v kódexe, môžete podať sťažnosť na príslušné profesijné združenie. Pred podaním sťažnosti preverte, či je predmetná finančná inštitúcia členom združenia, a uistite sa, že vytýkaný postup spoločnosti je predmetom úpravy kódexu.
- Slovenská banková asociácia
Slovenská banková asociácia sa vzhľadom na legislatívne zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa, požiadavky finančného trhu a rastúce povedomie spotrebiteľov rozhodla umožniť spotrebiteľom riešiť spotrebiteľské spory, ktoré vznikli pri poskytovaní platobných služieb, vrátane sporov súvisiacich s presunom platobného účtu a sporov vyplývajúcich z bankových obchodov prostredníctvom Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie (ďalej len „Inštitút ARS SBA“) zriadeného na tento účel. Okrem toho je Inštitút ARS SBA s účinnosťou od 1. júna 2019 oprávnený na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov súvisiacich s poskytovaním spotrebiteľských úverov podľa Zákona o spotrebiteľských úveroch, ktoré vznikli medzi spotrebiteľmi a nebankovými veriteľmi, ktorí sú členmi Asociácie leasingových spoločností Slovenskej republiky.
- Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO)
Asociácia je aj subjektom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ARSS) z poistných zmlúv medzi klientmi – spotrebiteľmi a poisťovňou – členom Slovenskej asociácie poisťovní. Pre tento účel SLASPO zriadila samostatný a nezávislý Útvar ombudsmana. Podrobnosti konania pred ombudsmanom upravuje zákon o ARSS, ako aj Pravidlá útvaru ombudsmana SLASPO pri alternatívnom riešení sporov. Tieto dokumenty a informácie o podmienkach a spôsobe podania podnetu spotrebitelia nájdu na www.poistovaciombudsman.sk.- Asociácia doplnkových dôchodkových spoločností
- Asociácia dôchodkových správcovských spoločností
- Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov
- Asociácia obchodníkov s cennými papiermi
- Asociácia poskytovateľov spotrebiteľských úverov
- Rada pre reklamu
- Slovenská asociácia správcovských spoločností
Spotrebiteľské združenia
Spotrebiteľské združenia chránia a presadzujú záujmy spotrebiteľov. Môžu vám poskytnúť informácie o vašich právach a možnostiach riešenia problému, sprostredkovať riešenie sporu pri vybavovaní reklamácie, príp. podieľať sa na presadzovaní vašich práv na orgáne dohľadu alebo na súde. Pri výbere spotrebiteľského združenia môžete vychádzať zo zoznamu na webovej stránke Ministerstva hospodárstva SR.
K uľahčeniu vášho prístupu ku kvalifikovanej pomoci majú prispieť aj poradenské centrá prevádzkované niektorými spotrebiteľskými združeniami. Môžu vám poskytnúť poradenstvo a možnosť mimosúdneho riešenia sporu s predávajúcim. Kontaktné pracoviská týchto centier sú dostupné v rámci jednotlivých samosprávnych krajov a môžete využiť aj elektronickú alebo telefonickú formu komunikácie.