-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitických portfóliách NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Centrálne protistrany (CCP)
Centrálna protistrana (CCP) je vymedzená v článku 2 ods.1 nariadenia EMIR ako právnická osoba, ktorá vstupuje medzi protistrany zmlúv obchodovaných na jednom alebo viacerých finančných trhoch a stáva sa kupujúcim voči všetkým predávajúcim a predávajúcim voči všetkým kupujúcim.
-
Kto môže vykonávať činnosť centrálnej protistrany?
Ak má právnická osoba usadená v Únii v úmysle poskytovať zúčtovacie služby ako centrálna protistrana, alebo zamýšľa rozšíriť svoju obchodnú činnosť o ďalšie služby alebo činnosti, a to aj o nefinančné nástroje vhodné na centrálne zúčtovanie v centrálnej protistrane, po splnení požiadaviek podľa EMIR požiada o udelenie/rozšírenie povolenia príslušný orgán členského štátu, v ktorom je usadená.
Takéto povolenie platí pre celé územie Únie.
Zoznam autorizovaných centrálnych protistrán (CCPs), s povolením na poskytovanie zúčtovacích služieb a vykonávanie činnosti v EÚ podľa nariadenia EMIR.
Centrálne protistrany tretích krajín – TC CCPs uznané orgánom ESMA na poskytovanie zúčtovacích služieb a vykonávanie činnosti v EÚ podľa nariadenia EMIR.
-
Ako získa centrálna protistrana povolenie na činnosť?
Orgán ESMA zriadi centrálnu databázu, ktorá slúži príslušným národným orgánom a orgánu ESMA a prostredníctvom ktorej centrálna protistrana doručí žiadosť vrátane všetkých dokumentov a prostredníctvom ktorej dostane centrálna protistrana povolenie, alebo zamietnutie svojej žiadosti.
Viac informácií o centrálnych protistranách nájdete na webovom sídle ESMA.