-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
- Dohľad nad finančným trhom
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár* Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné štúdie Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
AML/CFT
Ochrana pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a pred financovaním terorizmu
Legislatívny rámec pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu zaznamenal v posledných rokoch dynamický vývoj na medzinárodnej, európskej ako aj na slovenskej úrovni.
Oblasť boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu („AML/CFT“) sa stáva čoraz dôležitejšou témou odborných, ale aj verejných diskusií. Okrem iného aj v súvislosti s rastúcim trendom využívania inovatívnych riešení a digitálnych technológií, ktoré prinášajú nové obchodné modely, nové finančné služby, prinášajú vyšší nový komfort pre spotrebiteľov. Pohyb finančných prostriedkov môže byť vďaka novým technológiám veľmi rýchly a prakticky neobmedzený aj z geografického hľadiska. Popri nesporných prínosoch moderné technológie na druhej strane prinášajú aj nové riziká, a výzvy pre orgány dohľadu.
Posledný vývoj v európskej legislatíve sa zameral na posilnenie rámca pre AML/CFT.
-
Hlavné piliere zmien AML
- Aktualizácia globálnych štandardov (40 odporúčaní) FATF
- 4. AML smernica, vyžadujúca od členských krajín rizikovo-orientovaný prístup pri hodnotení rizík prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, na zvýšenie efektivity AML opatrení
- 5. AML smernica, ktorá od krajín vyžaduje registre konečných užívateľov výhod a registre platobných účtov, zaviedla aj definíciu virtuálnych mien
- Nariadenie EÚ č. 2015/847 o údajoch o platiteľovi a príjemcovi, ktoré sprevádzajú prevody finančných prostriedkov
- Zákon č. 297/2008 o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Posilnenie mandátu Európskeho orgánu pre bankovníctvo /EBA/, ktorý sa dňom 1.1.2020 v oblasti AML/CFT stal ústredným orgánom dohľadu pre celý finančný trh EÚ
- Akčný plán Európskej komisie pre komplexnú AML/CFT politiku Únie