-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Pilier I – Kvantitatívne požiadavky
-
Výpočet kapitálovej požiadavky na solventnosť
-
Akým spôsobom sa počíta mitigačný efekt zaistenia v module Nonlife CAT, ak sa zaistná zmluva aplikuje na viacero živlov na jednom kontrakte?
Pre uplatnenie mitigačného efektu zaistenie je podstatné Usmernenie 15 z Usmernení k uplatňovaniu pasívneho zaistenia k podmodulu upisovacieho rizika neživotného poistenia.
Vo vysvetľujúcom texte k usmerneniu, ktorý je zverejnený v dokumente „Final Report on Public Consultation No. 14/036 on Guidelines on application of outwards reinsurance arrangements to the non-life underwriting risk sub-module“, je uvedených 5 agregačných úrovní, pričom napríklad „stop-loss“ zaistenie sa aplikuje väčšinou na celkové poistné plnenia, a preto vo výpočte sa tiež aplikuje na najvyššie agregačné úrovne.
V takomto prípade je potrebné zmluvu zohľadniť po agregácii brutto strát na úrovni 3 t.j. podmodul prírodných katastrof. Avšak nie je potrebné spätne rozčleniť diverzifikáciu a potom aplikovať zaistenie a následne len sčítať. Postup by mal byť taký, že na úrovni 3 sa po agregácii brutto straty priamo aplikuje zaistná zmluva, pričom si musíte dať pozor na jej podmienky (akékoľvek obmedzenia, napríklad časové, počet udalostí, …).(Zverejnené 24.11.2016)
-
Akým spôsobom sa počíta mitigačný efekt zaistenia v module Nonlife CAT, ak sa zaistná zmluva aplikuje na viacero živlov na jednom kontrakte?
-
Výpočet technických rezerv
-
Zákon o solventnosti II zrušuje okrem iného aj opatrenie o maximálnej technickej úrokovej miere. Plánuje NBS ponechať inštitút maximálnej technickej úrokovej miery v nejakom ďalšom osobitnom opatrení?
NBS nemôže ustanoviť vykonávacím predpisom k zákonu nové povinnosti. Podľa doteraz platného zákona č. 8/2008 Z. z. o poisťovníctve bola povinnosť dodržiavať maximálnu technickú úrokovú mieru stanovená v § 29 a NBS opatrením len stanovila jej výšku. Podľa zákona č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve rovnaké ustanovenie je len pre poisťovne v osobitnom režime (t.j. poisťovne, ktoré sú vylúčené z pôsobnosti smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/138/ES (Solventnosť II), a pre tento účel NBS vydá opatrenie o maximálnej technickej úrokovej miere.
(Zverejnené pred 7.4.2016)
-
Zákon o solventnosti II zrušuje okrem iného aj opatrenie o maximálnej technickej úrokovej miere. Plánuje NBS ponechať inštitút maximálnej technickej úrokovej miery v nejakom ďalšom osobitnom opatrení?
-
Oceňovanie
-
Je Doplnková správcovská spoločnosť finančná alebo úverová inštitúcia?
V smernici je definícia finančnej alebo úverovej inštitúcie v článku 92 ods. 2. Ak sa zameriame len na finančné spoločnosti tie sú definované v článku 4 odsek 5 smernice c. 2006/48/ES, t.j. finančná inštitúcia je podnik, ktorý nie je úverovou inštitúciou a ktorého hlavným predmetom činnosti je nadobúdať podiely alebo vykonávať jednu alebo viac z činností uvedených v prílohe I body 2 až 12.
V prílohe pod bodom 7 je činnosť „Obchodovanie na vlastný účet alebo účet klientov s: nástrojmi peňažného trhu, devízami, finančnými termínovými obchodmi a opciami, kurzovými a úrokovými nástrojmi alebo prevoditeľnými cennými papiermi“ a pod bodom 11 „Správa portfólia a poradenstvo“.
Predmetom činnosti Doplnkovej správcovskej spoločnosti je riadenie investícii, ktorým sa rozumie zhodnocovanie majetku v dôchodkovom fonde na základe rozhodovania dôchodkovej správcovskej spoločnosti . Túto činnosť je možné zaradiť pod činnosti 7 a 11 prílohy I smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2006/48/ES o začatí a vykonávaní činností úverových inštitúcií, a preto Doplnková správcovská spoločnosť je finančná alebo úverová inštitúcia.
Následne je potrebné odpočítať časť účastí vo finančných alebo úverových inštitúciách, ktorá prevyšuje 10 % zo splateného základného imania, emisného ážia a rezervy z precenenia. To neplatí v prípade strategickej účasti, t. j. za splnenia podmienok podľa článku 171 Delegovaného nariadenia Komisie 2015/35.(Zverejnené pred 7.4.2016)
-
Je Doplnková správcovská spoločnosť finančná alebo úverová inštitúcia?
-
Iné kvantitatívne požiadavky
-
Je možné vytvoriť spoločný štatút fondu pre viac vlastných fondov s poukázaním na špecifiká jednotlivých fondov?
Štatút vlastného fondu podľa § 64 ods. 6 zákona č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov je potrebné vypracovať pre každý vlastný fond poisťovne samostatne.
(Zverejnené pred 7.4.2016)
-
Je možné vytvoriť spoločný štatút fondu pre viac vlastných fondov s poukázaním na špecifiká jednotlivých fondov?
Dátum poslednej aktualizácie 27. feb 2023