-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Často kladené otázky
- Musí držiteľ povolenia na poskytovanie spotrebiteľských úverov bez obmedzenia rozsahu poskytovania spotrebiteľských úverov udeleného podľa zákona č. 129/2010 Z. z. požiadať o udelenie licencie podľa zákona č. 106/2024 Z. z., ak chce vykonávať správu a nákup úverov?
Správu a nákup úverov, spadajúcich do pôsobnosti zákona č. 106/2024 Z.z. o správcoch úverov a nákupcoch úverov, môže držiteľ povolenia na poskytovanie spotrebiteľských úverov bez obmedzenia rozsahu (tzv. nebankový veriteľ) vykonávať na území Slovenskej republiky na základe tohto povolenia.
Podľa § 20f zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch v znení účinnom od 1. júna 2024 veriteľ, ktorý má v úmysle vykonávať spravovanie úverov poskytnutých úverovými inštitúciami v zmysle definície podľa § 2 písm. j) zákona o správcoch úverov, musí najmenej 30 dní pred jeho začatím túto skutočnosť oznámiť Národnej banke Slovenska a preukázať, že upravil svoje vnútorné predpisy a postupy tak, aby na účely vykonávania spravovania úverov obsahovali:
- postupy pri spravovaní úverov,
- primerané postupy proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu,
- spoľahlivé mechanizmy správy a riadenia a primerané mechanizmy vnútornej kontroly vrátane riadenia rizík a účtovných postupov, ktoré zabezpečujú dodržiavanie práv dlžníka a súlad s právnymi predpismi upravujúcimi práva veriteľa podľa zmluvy o úvere alebo samotnú zmluvu o úvere.
Podľa § 20l zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch v znení účinnom od 1. júna 2024 nebankový veriteľ, ktorý v Slovenskej republike vykonáva spravovanie úverov podľa predpisov účinných do 31. mája 2024, postupuje podľa zákona o správcoch úverov najneskôr od 1. decembra 2024, pričom do 30. novembra 2024 preukáže, že upravil svoje vnútorné predpisy a postupy v súlade s § 20f zákona o spotrebiteľských úveroch tak, ako je uvedené vyššie.
Veriteľ, ktorý má v úmysle pri vykonávaní spravovania úverov prijímať a držať finančné prostriedky od dlžníkov, musí okrem splnenia podmienok uvedených vyššie mať v banke alebo v pobočke zahraničnej banky na tento účel zriadený samostatný platobný účet, na ktorý sa budú pripisovať všetky finančné prostriedky prijaté od dlžníkov.
Na záver je potrebné uviesť, že z povolenia na poskytovanie spotrebiteľských úverov bez obmedzenia rozsahu nevyplýva oprávnenie vykonávať spravovanie úverov v iných členských štátoch Európskej únie.