-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Usmernenie ESMA z 10. novembra 2016 č. ESMA/2016/1477 – Usmernenia o nariadení o zneužívaní trhu – Osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu
Osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu
V súlade s článkom 11 ods. 1 nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 596/2014 zo 16. apríla 2014 o zneužívaní trhu (nariadenie o zneužívaní trhu) a o zrušení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/6/ES a smerníc Komisie 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES (ďalej len „nariadenie MAR“) skúmanie trhu zahŕňa poskytnutie informácií jednému alebo viacerým potenciálnym investorom, s cieľom posúdiť ich záujem o možnú transakciu, zo strany emitenta, subjektu sekundárne ponúkajúceho finančný nástroj, účastníka trhu s emisnými kvótami alebo tretej osoby. V rámci skúmania trhu pritom môžu byť poskytnuté aj dôverné informácie.
Za účelom znížiť riziko šírenia dôverných informácií oznámených v priebehu vykonávania skúmania trhu Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) podľa článku 11 ods. 11 nariadenia MAR dňa 10. novembra 2016 vydal Usmernenia o nariadení o zneužívaní trhu ESMA/2016/1477 – Osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu. Usmernenia sú určené pre osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu, a príslušné orgány.
V súlade s článkom 11 ods. 11 nariadenia MAR usmernenia bližšie vymedzujú
- faktory, ktoré je potrebné zvážiť v rámci posúdenia, či informácie poskytnuté pri skúmaní trhu sú dôvernými informáciami,
- opatrenia, ktoré je potrebné prijať, ak boli poskytnuté dôverné informácie,
- záznamy, ktoré je potrebné uchovávať za účelom preukázania splnenia stanovených podmienok v súlade s článkom 8 a článkom 10 nariadenia MAR.
Podľa usmernenia, osoba, pre ktorú sa vykonáva skúmanie trhu:
- vypracuje a zabezpečí vykonávanie interných postupov upravujúcich určenie kontaktných osôb, určenie a využívanie stanovených informačných kanálov, poverenie a vyškolenie príslušných zamestnancov, tok dôverných informácií;
- zabezpečí primeranú odbornú prípravu príslušných zamestnancov za účelom dodržiavania stanovených postupov a príslušných predpisov podľa článku 8 a článku 10 nariadenia MAR;
- má možnosť oznámiť účastníkovi trhu zverejňujúcemu informácie, že si neželá vykonávať budúce skúmanie trhu buď ku všetkým potenciálnym transakciám, alebo ku konkrétnym typom potenciálnych transakcií;
- posúdi, či informácie, ktorými disponuje v dôsledku skúmania trhu, sú dôvernými informáciami;
- identifikuje všetkých emitentov a finančné nástroje vzťahujúce sa na dôverné informácie, ktorými táto osoba disponuje;
- podpíše, prípadne predloží vlastné zápisnice alebo poznámky o nezaznamenaných stretnutiach/rozhovoroch s účastníkom trhu zverejňujúcim informácie;
- uchováva záznamy o stanovených skutočnostiach na trvalom nosiči údajov po dobu najmenej piatich rokov.
V súlade s článkom 16 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1095/2010 z 24. novembra 2010, ktorým sa zriaďuje Európsky orgán dohľadu (Európsky orgán pre cenné papiere a trhy) a ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie č. 716/2009/ES a zrušuje rozhodnutie Komisie 2009/77/ESNárodná banka Slovenska ako príslušný orgán vo vzťahu k nariadeniu MAR potvrdila svoj úmysel dodržiavať a riadiť sa týmito usmerneniami od
1. júla 2017. Národná banka Slovenska očakáva, že účastníci finančných trhov vynaložia všetko úsilie na dodržiavanie týchto usmernení.
Osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu
V súlade s článkom 11 ods. 1 nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 596/2014 zo 16. apríla 2014 o zneužívaní trhu (nariadenie o zneužívaní trhu) a o zrušení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/6/ES a smerníc Komisie 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES (ďalej len „nariadenie MAR“) skúmanie trhu zahŕňa poskytnutie informácií jednému alebo viacerým potenciálnym investorom, s cieľom posúdiť ich záujem o možnú transakciu, zo strany emitenta, subjektu sekundárne ponúkajúceho finančný nástroj, účastníka trhu s emisnými kvótami alebo tretej osoby. V rámci skúmania trhu pritom môžu byť poskytnuté aj dôverné informácie.
Za účelom znížiť riziko šírenia dôverných informácií oznámených v priebehu vykonávania skúmania trhu Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) podľa článku 11 ods. 11 nariadenia MAR dňa 10. novembra 2016 vydal Usmernenia o nariadení o zneužívaní trhu ESMA/2016/1477 – Osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu. Usmernenia sú určené pre osoby, pre ktoré sa vykonáva skúmanie trhu, a príslušné orgány.
V súlade s článkom 11 ods. 11 nariadenia MAR usmernenia bližšie vymedzujú
- faktory, ktoré je potrebné zvážiť v rámci posúdenia, či informácie poskytnuté pri skúmaní trhu sú dôvernými informáciami,
- opatrenia, ktoré je potrebné prijať, ak boli poskytnuté dôverné informácie,
- záznamy, ktoré je potrebné uchovávať za účelom preukázania splnenia stanovených podmienok v súlade s článkom 8 a článkom 10 nariadenia MAR.
Podľa usmernenia, osoba, pre ktorú sa vykonáva skúmanie trhu:
- vypracuje a zabezpečí vykonávanie interných postupov upravujúcich určenie kontaktných osôb, určenie a využívanie stanovených informačných kanálov, poverenie a vyškolenie príslušných zamestnancov, tok dôverných informácií;
- zabezpečí primeranú odbornú prípravu príslušných zamestnancov za účelom dodržiavania stanovených postupov a príslušných predpisov podľa článku 8 a článku 10 nariadenia MAR;
- má možnosť oznámiť účastníkovi trhu zverejňujúcemu informácie, že si neželá vykonávať budúce skúmanie trhu buď ku všetkým potenciálnym transakciám, alebo ku konkrétnym typom potenciálnych transakcií;
- posúdi, či informácie, ktorými disponuje v dôsledku skúmania trhu, sú dôvernými informáciami;
- identifikuje všetkých emitentov a finančné nástroje vzťahujúce sa na dôverné informácie, ktorými táto osoba disponuje;
- podpíše, prípadne predloží vlastné zápisnice alebo poznámky o nezaznamenaných stretnutiach/rozhovoroch s účastníkom trhu zverejňujúcim informácie;
- uchováva záznamy o stanovených skutočnostiach na trvalom nosiči údajov po dobu najmenej piatich rokov.
V súlade s článkom 16 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1095/2010 z 24. novembra 2010, ktorým sa zriaďuje Európsky orgán dohľadu (Európsky orgán pre cenné papiere a trhy) a ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie č. 716/2009/ES a zrušuje rozhodnutie Komisie 2009/77/ESNárodná banka Slovenska ako príslušný orgán vo vzťahu k nariadeniu MAR potvrdila svoj úmysel dodržiavať a riadiť sa týmito usmerneniami od
1. júla 2017. Národná banka Slovenska očakáva, že účastníci finančných trhov vynaložia všetko úsilie na dodržiavanie týchto usmernení.