-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Register informácií
Informácie k nahlasovaniu registra informácií
Finančné subjekty v pôsobnosti nariadenia DORA si od 17.1.2025 ako súčasť svojho rámca riadenia IKT rizika v zmysle čl. 28(3) vedú a aktualizujú na úrovni subjektu, ako aj na subkonsolidovanej a konsolidovanej úrovni register informácií v súvislosti so všetkými zmluvnými dojednaniami o využívaní IKT služieb poskytovaných externými poskytovateľmi IKT služieb.
Štandardné vzory na účely registra informácií sú stanovené vo Vykonávacom nariadení Komisie (EÚ) 2024/2956.
Register informácií sa na základe rozhodnutia Európskych orgánov dohľadu (ESAs) prvýkrát nahlasuje k referenčnému dátumu 31.3.2025. NBS pre splnenie tejto povinnosti stanovuje termín 7.4.2025. Subjekty, ktoré majú predkladať hlásenia priamo NBS budú oslovené zo strany NBS, ktorá tieto hlásenia následne pošle do ESAs. Subjekty, ktorých materská spoločnosť je dohliadaný subjekt v pôsobnosti DORA, predkladajú register informácií tejto materskej spoločnosti, ktorá ich následne odošle svojmu domovskému orgánu dohľadu.
Pôvodne sme na workshopoch k DORA informovali, že budeme požadovať predložiť register informácií za všetky entity pod dohľadom NBS, avšak v súlade s rozhodnutím ESAs a aby sme zamedzili duplicitnému vykazovaniu, je potrebné register informácií predkladať tak, ako uvádzame vyššie. Hlásenia sa predkladajú elektronicky prostredníctvom IS ŠZP – ESAs v štruktúre a taxonómii EBA reporting framework 4.0.
Dodatočné informácie
Často kladené otázky (Q&A)
-
Je možné v rámci skupiny dohodnúť, že register bude viesť iba jedna spoločnosť za všetky? T.j. jedna spoločnosť zo skupiny by viedla register aj za sesterskú spoločnosť zo skupiny?
Na základe čl. 28 ods. 3 si finančné subjekty ako súčasť svojho rámca riadenia IKT rizika vedú a aktualizujú na úrovni subjektu, ako aj na subkonsolidovanej a konsolidovanej úrovni register informácií v súvislosti so všetkými zmluvnými dojednaniami o využívaní IKT služieb poskytovaných externými poskytovateľmi IKT služieb. Vykonávacie technické predpisy
o štandardných vzoroch na účely registra informácií obsahujú minimálny zoznam informácií, ktoré sa majú viesť o zmluvných dojednaniach, usporiadaných do tabuliek. V tabuľke RT.01.01 sa má identifikovať subjekt, ktorý vedie register v mene subjektov uvedených v tabuľke RT.01.02. Na základe atribútu RT.01.01.0040 Type of entity, subjekt, ktorý vedie register môže byť finančný aj nefinančný subjekt. Z tohto vyplýva, že áno, je možné, že v rámci skupiny bude viesť register iba jedna spoločnosť. -
RT.07.01. – nahraditeľnosť TPP v prípade zmluvy vnútri skupiny – tj. zmluva fin. subjekt – intra group provider? Príde nám, že komplexita zmluvy fin. entita – intra group provider všeobcne je veľmi veľká (táto zmluva pokrýva dodávku všetkých IKT služieb pre všetky funkcie danej fin. entity).
Atribút nahraditeľnosti poskytovateľa IKT služby obsahuje rôzne možnosti vrátane „Highly complex subsitutability“. Je na príslušnej finančnej entite ako ohodnotí vnútro skupinových poskytovateľov IKT služieb.
-
Výdavky na TPP nemajú (na rozdiel od výdavkov na zmluvu) explicitne uvedené, že sú za predchádzajúci rok. Správne predpokladáme, že výdavky na dodávateľa sú súčtom výdavkov na zmluvy s nimi, tj. výdavky na dodávateľa budú tiež za predchádzajúci rok? (pokiaľ nebudú odhadované náklady)
Náklady RT.02.01.0050 na úrovni zmluvy naozaj uvádzajú podľa popisu, že sa jedná o pohľad za predchádzajúci rok pričom náklady RT.05.01.0070 na úrovni poskytovateľa IKT služby takýto rozmer neuvádzajú. Domnievame sa však, že sa jedná o jeden a ten istý pohľad na náklady len z dvoch uhlov a to z uhla pohľadu zmluvy a z uhľa pohľadu poskytovateľa IKT služby.
-
RT.07.01. – nahraditeľnosť TPP v prípade zmluvy vnútri skupiny – tj. zmluva fin. subjekt – intra group provider? Príde nám, že komplexita zmluvy fin. entita – intra group provider všeobcne je veľmi veľká (táto zmluva pokrýva dodávku všetkých IKT služieb pre všetky funkcie danej fin. entity).
Atribút nahraditeľnosti poskytovateľa IKT služby obsahuje rôzne možnosti vrátane „Highly complex subsitutability“. Je na príslušnej finančnej entite ako ohodnotí vnútro skupinových poskytovateľov IKT služieb.
-
Pokiaľ sú finančné služby poskytované prostredníctvom systémov IKT, mali by sa považovať za IKT služby v zmysle článku 3(21) nariadenia DORA?
Finančné služby môžu zahŕňať poskytovanie aj služieb IKT. V prípade, že finančné subjekty poskytujú služby IKT iným finančným subjektom v súvislosti so svojimi finančnými službami, prijímajúce finančné subjekty by mali posúdiť, či
- služby predstavujú službu IKT podľa DORA a
- či sú poskytujúce finančné subjekty a nimi poskytované finančné služby regulované právom Únie alebo akýmkoľvek vnútroštátnym právnym predpisom členského štátu alebo tretej krajiny.
Ak sú obe podmienky splnené, daná súvisiaca služba IKT by sa mala považovať prevažne za finančnú službu a nemala by sa posudzovať ako služba IKT v zmysle článku 3(21) nariadenia DORA.
V prípade, že službu poskytuje regulovaný finančný subjekt poskytujúci regulované finančné služby, ale služba s týmito regulovanými finančnými službami nesúvisí alebo je od nich nezávislá, mala by sa táto služba považovať za službu IKT podľa článku 3(21) nariadenia DORA.
Rovnaká logika sa uplatňuje aj na pomocné služby poskytované subjektom, a to v závislosti od toho, či sú tieto pomocné služby regulovanými finančnými službami alebo službou neoddeliteľnou, neodmysliteľnou, prípravnou alebo nevyhnutnou pre poskytovanie regulovanej finančnej služby, a nie sú poskytované samostatne.
-
B_02.01.0050 – Je potrebné uvádzať náklady vrátane dane alebo bez dane? (Ročné náklady alebo odhadované náklady na zmluvné dojednanie za uplynulý rok)
Ročné náklady by ste mali vykazovať rovnako ako v rámci účtovnej závierky.