-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Informácia o regulačných poplatkoch a platbách za cezhraničné činnosti
Regulačné poplatky a platby
Posledná aktualizácia: 14.2.2024
Táto stránka obsahuje informácie o poplatkoch a platbách vyberaných Národnou bankou Slovenska za vykonávanie jeho povinností v súvislosti s cezhraničnými činnosťami správcov AIF, správcov EuSEF, správcov EuVECA a správcovských spoločností PKIPCP uvedených v článku 10 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1156 z 20. júna 2019, ktorým sa uľahčuje cezhraničná distribúcia podnikov kolektívneho investovania.
Poplatky a platby za notifikáciu cezhraničnej distribúcie fondov UCITS, AIF, EuVECA a EuSEF na území Slovenskej republiky:
Národná banka Slovenska nevyberá žiadne poplatky a platby za notifikáciu cezhraničnej distribúcie podľa článku 10 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1156 z 20. júna 2019, ktorým sa uľahčuje cezhraničná distribúcia podnikov kolektívneho investovania:
a) Cezhraničná distribúcia PKIPCP (UCITS):
Národná banka Slovenska neúčtuje žiadne poplatky a platby správcovskej spoločnosti PKIPCP (UCITS) v súvislosti s notifikáciou cezhraničnej distribúcie fondu PKIPCP (UCITS) na území Slovenskej republiky.
b) Cezhraničná distribúcia AIF iným ako neprofesionálnym investorom
Národná banka Slovenska neúčtuje poplatky a platby správcovi AIF z EÚ v súvislosti s notifikáciou cezhraničnej distribúcie AIF na území Slovenskej republiky ako ani správcovi AIF z krajiny mimo EÚ (s riadnym povolením podľa čl. 37 Smernice AIFMD) v súvislosti s notifikáciou cezhraničnej distribúcie AIF na území Slovenskej republiky.
V prípade, ak je správca AIF z krajiny mimo EÚ povinný získať povolenie podľa článku 37 Smernice AIFMD (§ 66c zákona o kolektívnom investovaní) v Slovenskej republike z dôvodu, že Slovenská republika by bola referenčným členským štátom, je správca AIF povinný zaplatiť poplatok podľa opatrenia Národnej banky Slovenska z 25. mája 2021 č. 5/2021 o poplatkoch za úkony Národnej banky Slovenska (príloha, časť 2 – Kapitálové trhy, bod 1 – Poverenia, písm. d ) činnosť neeurópskej správcovskej spoločnosti, a to vo výške 1700 EUR).
c) Cezhraničná distribúcia AIF neprofesionálnym investorom
Akákoľvek distribúcia zahraničného AIF neprofesionálnym investorom v Slovenskej republike podlieha povoľovaciemu konaniu podľa § 148 zákona o kolektívnom investovaní, t. j. Národná banka Slovenska udeľuje povolenie správcovi AIF z krajiny mimo EÚ alebo z EÚ na základe čl. 43 Smernice AIFMD, aby bolo možné cezhranične distribuovať AIF neprofesionálnym investorom v Slovenskej republike.
Povoľovacie konanie podlieha poplatkom podľa opatrenia Národnej banky Slovenska z 25. mája 2021 č. 5/2021 o poplatkoch za úkony Národnej banky Slovenska (príloha, časť 2 – Kapitálové trhy, bod 1 – Povolenia , písmeno h) distribúcia zahraničných cenných papierov alebo majetkových účastí alternatívnych investičných fondov na území Slovenskej republiky retailovým investorom, a to v hodnote 1 700 EUR).
Okrem toho správca AIF, ktorému bolo udelené povolenie podľa § 148 zákona o kolektívnom investovaní, podlieha povinnosti platiť ročné príspevky Národnej banke Slovenska podľa § 1 ods. 1 a ods. 3 písm. i) Rozhodnutia NBS č. 6/2023 z 22. mája 2023 o určení ročných príspevkov a o osobitnom príspevku dohliadaných subjektov finančného trhu na rok 2024, v paušálnej výške 3 400 EUR (ďalej len „Rozhodnutie NBS č. 6/2023“).
Poplatky a platby za cezhraničné spravovanie UCITS, AIF, EuVECA a EuSEF vytvorených na území Slovenskej republiky:
a) Poplatky za riadenie
Druh poplatku: Ročný príspevok dohliadaného subjektu za vykonávanie dohľadu a súvisiacich činností Národnej banky Slovenska
Dohliadaný subjekt: zahraničná správcovská spoločnosť, ktorá na území Slovenskej republiky bez zriadenia pobočky alebo prostredníctvom pobočky vytvára a spravuje fondy podľa zákona č. 203/2011 Z.z. o kolektívnom investovaní.
Právny základ: § 40 ods. 1 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 1 ods. 3 písm. e) Rozhodnutia NBS č. 6/2023.
Suma: Výška príspevku je určená v § 1 ods. 3 písm. e) Rozhodnutia NBS č. 6/2023, a to percentom z objemu aktív dohliadaného subjektu. Základ sadzby príspevku určuje § 2 Rozhodnutia NBS č. 6/2023.
Výšku príspevku oznamuje Národná banka Slovenska v oznámení o kontrolnom výpočte výšky ročného príspevku a oznámení o výške osobitného príspevku.
Rozhodnutia Národnej banky Slovenska k príspevkom dohliadaných subjektov sú zverejnené v osobitnej sekcii Legislatíva súvisiaca s poplatkami a ročnými príspevkami.
Periodicita: 1x za kalendárny rok
Splatnosť: Dohliadaný subjekt je povinný uhradiť ročný príspevok:
a) ak ročný príspevok prevyšuje sumu 300 eur, uhrádza sa v štyroch rovnakých splátkach; prvá splátka sa uhrádza do 20. januára 2024, druhá splátka do 20. apríla 2024, tretia splátka do 20. júla 2024 a štvrtá splátka do 20. októbra 2024,
b) ak ročný príspevok alebo osobitný príspevok neprevyšuje sumu 300 eur, uhrádza sa jednou splátkou do 20. januára 2024.
Ostatné informácie: Postup pri výpočte výšky ročného príspevku vrátane detailov platby (IBAN a špecifické symboly) je uvedený v § 5 až 8 Rozhodnutia NBS č. 6/2023.
Upozornenie:
Poplatky alebo platby uvedené v tomto dokumente sú tie, ktoré vyberá Národná banka Slovenska. Pri uvádzaní UCITS alebo AIF na trh v Slovenskej republike však môžu vzniknúť iné náklady súvisiace s administratívnymi povinnosťami, poradenstvom tretích strán alebo komerčným vývojom. Národná banka Slovenska nie je zodpovedná za údržbu externých webových sídiel a nie je zodpovedná za žiadne chyby ani opomenutia na žiadnom externom webovom sídle, na ktoré odkazujú hypertextové odkazy na tejto webovej stránke.