-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Rizikovo-orientovaný prístup
Risk Based Approach (RBA)
Prístup založený na riziku, teda rizikovo-orientovaný prístup je základným pilierom efektívneho fungovania celého AML/CFT systému. Tento prístup znamená, že krajiny, orgány dohľadu a dohliadané subjekty identifikujú, vyhodnotia a pochopia riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, ktorému sú vystavené a prijmú príslušné zmierňujúce opatrenia, ktoré sú primerané úrovni identifikovaných rizík.
Ak krajiny, príslušné orgány a aj subjekty identifikujú nižšie riziká, môžu sa rozhodnúť prijať zjednodušené („slabšie“) opatrenia a naopak, ak identifikujú vyššie riziká, musia prijať zvýšené („silnejšie“) opatrenia. Opatrenia prijaté k identifikovaným rizikám by vždy mali byť primerané. Princíp primeranosti je hlavným prvkom pre účinné a efektívne zmierňovanie ML/TF rizík.
Táto flexibilita umožňuje efektívnejšie využitie zdrojov, pretože dohliadané subjekty, krajiny a orgány dohľadu môžu rozhodnúť o najefektívnejšom spôsobe zmiernenia rizík, ktoré identifikovali v súvislosti s praním špinavých peňazí a financovaním terorizmu. Umožňuje im to efektívne vynakladať svoje zdroje (materiálne, personálne, technické, časové a pod.) a prijať zvýšené opatrenia v situáciách, keď sú riziká vyššie a na druhej strane uplatňovať zjednodušené opatrenia, keď sú riziká nižšie.
NBS zohľadňuje pri zaradení dohliadaných subjektov do jednotlivých kategórií rizík najmä tieto rizikové faktory:
- veľkosť dohliadaného subjektu (podiel na trhu, podiel produktov životného poistenia na celkovej produkcii, podiel produktov investičného životného poistenia na celkovej produkcii),
- vlastnícka štruktúra dohliadaného subjektu (či je dohliadaný subjekt medzinárodná, zahraničná alebo domáca inštitúcia, materská spoločnosť, dcérska spoločnosť, pobočka alebo iný typ organizačnej zložky),
- povesť a bezúhonnosť vrcholového manažmentu,
- geografická oblasť obchodnej činnosti (predovšetkým ak je vykonávaná vo vysokorizikových tretích krajinách),
- celková hodnota/veľkosť produktov (vrátane uvedenia produktov, kde môžu klienti používať hotovosť, objem cezhraničných obchodov),
- použitie distribučných kanálov (interná sieť, samostatný finančný agent, viazaný finančný agent),
- efektívnosť útvaru Compliance a činnosti vnútorného auditu v dohliadanom subjekte (vrátane účinnosti sledovania a ohlasovania neobvyklých obchodných operácií (NOO),
- bezúhonnosť zamestnancov dohliadaného subjektu a vedomosti zamestnancov o opatreniach v oblasti AML/CFT (preverovanie zamestnancov, školenia v oblasti AML/CFT),
- profil klientskej základne (rizikové kategórie klientov, druhy starostlivosti, štatistiky obchodov klientov a iné),
- iné rizikové faktory (napr. dĺžka výkonu obchodnej činnosti, likvidita a solventnosť).
Schematické znázornenie aplikovania rizikovo-orientovaného prístupu možno vidieť na obrázku nižšie. Zo schémy vyplýva, že uplatňovanie RBA prístupu nie je možné vnímať ako jednorazový proces, ale je to kontinuálny proces, ktorého dôležitou súčasťou je aj priebežný monitoring a prehodnocovanie existujúcich rizík s cieľom identifikovať nové, resp. novovznikajúce riziká, ku ktorým je opäť potrebné prijať primerané opatrenia.
-
Právny a legislatívny rámec pre rizikovo orientovaný prístup
- 4. AML smernica, čl. 7, 8, čl. 15-18, 18a, 19-20, Prílohy č. 1-3
- Zákon č. 297/2008 z. z. , § 10, 11,12, 20, 20a, 26a, Príloha č. 2
- EBA publikácie k rizikovo orientovanému prístupu
- FATF publikácie k rizikovo orientovanému prístupu