-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitických portfóliách NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom
- Správa o finančnej stabilite Správa o uhlíkovej stope NBS Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Stratégia dohľadu nad finančným trhom Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Spolupráca v oblasti dohľadu AML
Úrad pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (AMLA)
Finančná spravodajská jednotka (FSJ)
Ministerstvo financií SR (MF SR)
Európsky orgán dohľadu pre bankovníctvo (EBA)
Európska centrálna banka (ECB)
Slovenská banková asociácia (SBA)
Národná expertná skupina na elimináciu legalizácie príjmov z trestnej činnosti a financovania terorizmu (NES-LP)
Spolupráca s orgánmi dohľadu členských štátov EÚ
Úrad pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (AMLA)
AMLA (Authority for Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism) je nová autorita EÚ, ktorá koordinuje orgány dohľadu členských krajín EÚ s cieľom zabezpečiť správne a konzistentné uplatňovanie pravidiel EÚ. Cieľom AMLA je transformovať dohľad pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu a posilniť spoluprácu medzi finančnými spravodajskými jednotkami v EÚ.
Medzi kľúčové úlohy AMLA patrí:
- Priamy dohľad nad vybranými subjektmi finančného sektora, ktoré pôsobia na cezhraničnej báze a predstavujú vysoké riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, ako aj nepriamy dohľad nad ostatnými subjektmi vo finančnom a nefinančnom sektore (iné ako vybrané),
- Podpora a koordinácia finančných spravodajských jednotiek pri výkone analýzy prípadov na cezhraničnej báze, umožňovaním kontrolovanej výmeny informácií, poskytovaním kapacít, pokročilej analýzy údajov a správou spoločného informačného systému FIU.net,
- Vypracovanie nových vykonávacích predpisov (regulačno-technické štandardy) a usmernení.
NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/1620 z 31. mája 2024, ktorým sa zriaďuje Úrad pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1093/2010, (EÚ) č. 1094/2010 a (EÚ) č. 1095/2010.
Finančná spravodajská jednotka (FSJ)
NBS a FSJ majú zodpovednosť nad dodržiavaním legislatívy v oblasti AML/CFT v Slovenskej republike. FSJ kontroluje všetky povinné osoby (t. j. finančné aj nefinančné subjekty), NBS vykonáva dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré dohliada v zmysle zákona č. 747/2004 o dohľade nad finančným trhom.
Základný rámec spolupráce a komunikácie pri duálnom výkone dohľadu je stanovený v §29 zákona o AML a v Dohode o vzájomnej spolupráci medzi Národnou bankou Slovenska a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
Spolupráca FSJ a NBS je nevyhnutým predpokladom pre efektívny výkon dohľadu, preto FSJ a NBS majú nastavený mechanizmus pravidelných stretnutí, na ktorých sú prerokované aktuálne témy a úlohy z AML, napríklad príprava novej EU metodiky pre AML a konzultácie k čiastkovým témam, ktoré vyžadujú koordinovaný prístup obidvoch autorít. Na stretnutiach sú prekonzultované aj otázky dohľadu nad činnosťou subjektov. V rámci tejto komunikácie je konzultovaná aj príprava stanovísk pre európske inštitúcie a príprava domácej legislatívy pre AML.
Ministerstvo financií SR (MF SR)
Ďalším významným partnerom NBS v oblasti AML/CFT je MF SR, s ktorým NBS konzultuje vybrané otázky v oblasti AML/CFT, napr. vykonávanie medzinárodných sankcií, opatrenia z výboru MONEYVAL, príprava podkladov a stanovísk pre rokovanie s OECD, MMF a ďalšími medzinárodnými inštitúciami.
Európsky orgán dohľadu pre bankovníctvo (EBA)
EBA od 1. 1. 2020 získala v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2175/2019 nové kompetencie v oblasti AML/CFT a stala sa ústredným orgánom pre celý finančný trh EÚ. V rámci svojich kompetencií EBA vedie, koordinuje a monitoruje činnosť AML/CFT orgánov dohľadu v členských krajinách. Zástupcovia NBS sú členmi Stáleho výboru pre AML/CFT (AML Standing Committee) EBA. NBS sa v rámci členstva vo výbore priamo podieľa na vývoji novej legislatívy a regulácie pre AML/CFT. EBA postupne odovzdáva AML/CFT agendu európskemu orgánu dohľadu AMLA.
Európska centrálna banka (ECB)
Na základe článku 57a ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ECB a príslušné orgány dohľadu eurozóny podpísali dohodu o praktických spôsoboch výmeny informácií. Cieľom dohody je definovať praktické spôsoby výmeny informácií medzi príslušnými orgánmi dohľadu a ECB.
Pri koncipovaní dohody boli zohľadnené:
- úlohy a povinnosti príslušných orgánov v oblasti predchádzania zneužívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí a financovania terorizmu (ML/TF);
- úlohy a povinnosti ECB v oblasti prudenciálneho dohľadu podľa Nariadenia Rady (EÚ) č.1024/2013 z 15. októbra 2013 , ktorým sa Európska centrálna banka poveruje osobitnými úlohami, pokiaľ ide o politiky týkajúce sa prudenciálneho dohľadu nad úverovými inštitúciami;
- dôležitosť výmeny informácií medzi príslušnými orgánmi a ECB za ich vyššie uvedené úlohy;
- potreba zvýšenia účinnosti režimu boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu v EÚ.
MULTILATERAL AGREEMENT ON THE PRACTICAL MODALITIES FOR EXCHANGE OF INFORMATION PURSUANT TO ARTICLE 57a(2) OF DIRECTIVE (EU) 2015/849
Slovenská banková asociácia (SBA)
V rámci spolupráce s domácimi autoritami NBS spolupracuje aj s SBA ako autoritou, ktorá zastupuje záujmy bánk a môže tak vplývať na právny a ekonomický rámec, v ktorom vykonávajú obchodné aktivity a poskytujú služby klientom.
Komunikácia NBS a SBA vplýva na kvalitu legislatívy a podmienok podnikania v bankovom sektore, čo má v konečnom dôsledku pozitívny význam na kvalitu finančných služieb v SR. V oblasti AML/CFT NBS komunikuje so SBA prostredníctvom Komisie pre AML/Compliance, v rámci ktorej sú s AML manažérmi bánk pravidelne konzultované dôležité projekty (napr. Národné hodnotenie rizík, hodnotenie SR výborom MONEYVAL, pripravovaná regulácia európskych orgánov dohľadu), ako aj vzdelávanie k aktuálnym témam z oblasti AML/CFT. Na rokovania Komisie pre AML/Compliance sú často pozvaní zástupcovia NBS a FSJ.
Národná expertná skupina na elimináciu legalizácie príjmov z trestnej činnosti a financovania terorizmu (NES-LP)
NES-LP bola zriadená 2002. Vedúcim NES-LP je riaditeľ FSJ. Hlavnou úlohou skupiny je vytvárať koncepčné a efektívne riešenia aktuálnych problémov a prijímať konkrétne úlohy v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí, financovaniu terorizmu a financovaniu zbraní hromadného ničenia. Ďalšou úlohou NES-LP je koordinovať prierezové projekty z oblasti AML/CFT – napríklad Národné hodnotenie rizík, plnenie záverov zo správy MONEYVAL a pod.
Členmi skupiny sú všetky inštitúcie, ktoré plnia úlohy v národnom AML/CFT systéme (NBS, Ministerstvo vnútra SR, Generálna prokuratúra SR, Ministerstvo financií SR, SIS, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí, Ministerstvo hospodárstva SR, Vojenské spravodajstvo).
Spolupráca s orgánmi dohľadu členských štátov EÚ
Národná banka Slovenska spolupracuje a vymieňa si informácie v rozsahu potrebnom na plnenie úloh a za podmienok ustanovených zákonom o dohľade nad finančným trhom a osobitnými predpismi s Európskou centrálnou bankou, s účastníkmi Európskeho systému finančného dohľadu, so zahraničnými orgánmi dohľadu v oblasti finančného trhu.
Podľa Usmernení EBA JC 2019 81 o AML kolégiách je AML kolégium tvorené hlavným orgánom dohľadu, stálymi členmi a pozorovateľmi. Cieľom kolégia je poskytovať stálu platformu na spoluprácu a výmenu informácií medzi hlavným orgánom dohľadu, členmi a pozorovateľmi na účely dohľadu nad finančnou inštitúciou pôsobiacou na cezhraničnom základe.
Prostredníctvom kolégií pre AML/CFT NBS komunikuje s inými orgánmi dohľadu najmä v prípade subjektov s cezhraničným pôsobením.
AML kolégiá sú pre orgány dohľadu cenným zdrojom informácií pre ďalšie skvalitnenie výkonu dohľadu, najmä pri koordinovanom prístupe, ktorý je dôležitý pri subjektoch, ktoré majú široké cezhraničné pôsobenie vo viacerých krajinách. V rámci AML kolégií orgány dohľadu posudzujú úroveň ML/TF rizík subjektov, kvalitu AML systémov, vnútorných kontrolných mechanizmov subjektov a pod. Z doterajšej praxe možno povedať, že AML kolégiá v praxi potvrdili svoje opodstatnenie, najmä v súvislosti s rastúcim významom medzinárodnej spolupráce orgánov dohľadu v oblasti AML/CFT.
NBS ako orgán dohľadu má podpísané medzinárodné dohody a zmluvy týkajúce sa spolupráce pri dohľade nad subjektmi finančného trhu.