-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
EMIR
EMIR (The European Market Infrastructure Regulation) je nariadenie o európskej trhovej infraštruktúre, ktoré stanovuje pravidlá pre derivátové zmluvy uzatvorené mimo regulovaného trhu (OTC), centrálne protistrany a archívy obchodných údajov.
-
Čo je cieľom nariadenia EMIR?
- zvýšiť transparentnosť na trhoch s OTC derivátmi
- zmierniť kreditné riziko
- znížiť operačné riziko
-
Subjekty dotknuté nariadením EMIR
- finančné protistrany uzatvárajúce derivátové transakcie
- nefinančné protistrany uzatvárajúce derivátové transakcie
- centrálne protistrany a ich zúčtovací členovia
- obchodné miesta
- archívy obchodných údajov
-
Hlavné povinnosti a požiadavky vyplývajúce z nariadenia EMIR
- ohlasovacia povinnosť
- zúčtovacia povinnosť
- postupy zmierňovania rizík
- požiadavky na archívy obchodných údajov
- organizačné požiadavky, požiadavky na obozretné podnikanie centrálnych protistrán a pravidlá ich podnikateľskej činnosti
-
Legislatíva
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 zo 4. júla 2012 o mimoburzových derivátoch, centrálnych protistranách a archívoch obchodných údajov (ďalej len „nariadenie EMIR“ ) nadobudlo účinnosť 16. augusta 2012.
Nariadenie EMIR bolo doplnené
- Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/834 z 20. mája 2019, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 648/2012, pokiaľ ide o zúčtovaciu povinnosť, pozastavenie uplatňovania zúčtovacej povinnosti, požiadavky na ohlasovanie, postupy zmierňovania rizika pri zmluvách o mimoburzových derivátoch nezúčtovaných centrálnou protistranou, registráciu archívov obchodných údajov a dohľad nad nimi a požiadavky na archívy obchodných údajov („EMIR Refit“), nadobudlo účinnosť 17. júna 2021.
- Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2099 z 23. októbra 2019, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 648/2012, pokiaľ ide o postupy a príslušné orgány na povoľovanie centrálnych protistrán a požiadavky na uznávanie centrálnych protistrán z tretích krajín („EMIR 2.2“)
Povinnosti uložené nariadením EMIR sú ďalej podrobnejšie upravené v príslušných delegovaných a vykonávacích aktoch Európskej komisie (RTS, ITS). Nájdete ich tu, alebo tu.
-
Finančné protistrany (FC)
Finančné protistrany povolené v súlade s príslušnou smernicou EÚ
- banka
- obchodník s cennými papiermi
- poisťovňa, zaisťovňa
- podnik kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov (PKIPCP) a v relevantnom prípade jeho správcovská spoločnosť
- alternatívny investičný fond (AIF) usadený v EÚ, alebo spravovaný správcom AIF a v relevantnom prípade jeho správca AIF usadený v EÚ
- doplnková dôchodková spoločnosť a doplnkové dôchodkové fondy, ktoré spravuje
- centrálny depozitár cenných papierov
Vymedzenie finančných protistrán je v článku 2 bod 8 nariadenia EMIR v znení nariadenia 2019/834.
-
Ohlasovacia povinnosť
Finančná protistrana je povinná zabezpečiť, aby sa ohlásila každá zmluva o derivátoch, každá zmena zmluvy alebo ukončenie takejto zmluvy archívom obchodných údajov.
Finančné protistrany sú v mene oboch protistrán výlučne zodpovedné, a to aj právne zodpovedné, za ohlasovanie údajov o zmluvách o OTC derivátoch uzatvorených s nefinančnou protistranou, ktorá vypočítava svoje pozície a výsledok výpočtu neprekročí v jednej alebo viacerých triedach OTC derivátov zúčtovacie prahové hodnoty, ako aj za zabezpečenie správnosti ohlasovaných údajov.
Správcovské spoločnosti, ktoré spravujú UCITS fondy alebo AIF a doplnkové dôchodkové spoločnosti, ktoré spravujú doplnkové dôchodkové fondy sú zodpovedné a to aj právne zodpovedné za ohlasovanie údajov o OTC derivátoch, kde sú protistranou tieto spravované fondy ako aj za zabezpečenie správnosti ohlasovaných údajov.
-
Zúčtovacia povinnosť
Finančná protistrana uzatvárajúca zmluvy o mimoburzových (OTC) derivátoch je povinná zúčtovávať OTC derivátové transakcie, ktoré sa týkajú triedy OTC derivátov vyhlásenej za triedu podliehajúcu zúčtovacej povinnosti cez centrálnu protistranu, ak hodnota ich transakcií prekračuje ktorúkoľvek zo stanovených zúčtovacích prahových hodnôt alebo nevypočítava pozície v OTC derivátových kontraktoch.
- Podľa článku 4a ods. 1 písm. a) nariadenia EMIR finančná protistrana, ktorá nadobúda pozície v zmluvách o OTC derivátoch, môže každých 12 mesiacov vypočítať svoju kumulovanú priemernú pozíciu ku koncu mesiaca za predchádzajúcich 12 mesiacov.
- Ak finančná protistrana nevypočíta svoje pozície alebo výsledok tohto výpočtu prekročí akékoľvek zúčtovacie prahové hodnoty podľa čl. 11 ods. 4 delegovaného nariadenia Komisie č. 149/2013, finančná protistrana bezodkladne oznámi túto skutočnosť orgánu ESMA (EMIR-notifications@esma.europa.eu) a Národnej banke Slovenska (EMIR-notifications@nbs.sk), a v prípade potreby uvedie obdobie, na ktoré sa výpočet vzťahuje. Vo vzore oznámenia (notification template) v záložke „Table for notification“ v stĺpci H (Positions calculated against the clearing threshold) uvedie „No„
Finančná protistrana začne podliehať zúčtovacej povinnosti pre OTC derivátové kontrakty uzatvorené alebo obnovené viac ako 4 mesiace po tomto oznámení.
-
Povinnosť ohlasovať NBS počet nepotvrdených OTC transakcií
Finančné protistrany majú podľa čl. 12 ods. 4 delegovaného nariadenia Komisie (EU) č. 149/2013 povinnosť každý mesiac ohlasovať počet nepotvrdených OTC transakcií s derivátmi, ktoré neboli zúčtované s centrálnou protistranou.
Príloha: Vzor hlásenia o počte nepotvrdených obchodov s derivátmi uzatvorenými mimo regulovaného trhu finančnými protistranami (v slovenskom jazyku)
-
Postupy zmierňovania rizík
Finančná protistrana pre OTC derivátové transakcie nezúčtované centrálnou protistranou musí mať zavedené primerané postupy a mechanizmy na meranie, monitorovanie a zmierňovanie prevádzkového rizika a kreditného rizika protistrany.
-
Nefinančné protistrany (NFC)
Nefinančná protistrana je podnik so sídlom v Európskej únii iný ako finančná protistrana a centrálna protistrana.
V podmienkach SR je dôchodková správcovská spoločnosť (je regulovaná, ale nie na základe smernice EÚ) a fondy, ktoré spravuje nefinančnou protistranou podľa nariadenia EMIR.
Vymedzenie nefinančnej protistrany je v článku 2 bod 9 nariadenia EMIR.
-
Ohlasovacia povinnosť
Nefinančná protistrana je povinná zabezpečiť, aby sa ohlásila každá zmluva o derivátoch, každá zmena zmluvy alebo ukončenie takejto zmluvy archívom obchodných údajov, ak nevypočítava svoje pozície alebo výsledok výpočtu neprekročí v jednej alebo viacerých triedach OTC derivátov zúčtovacie prahové hodnoty a je zodpovedná za zabezpečenie správnosti ohlasovaných údajov.
-
Zúčtovacia povinnosť
Nefinančná protistrana uzatvárajúca zmluvy o mimoburzových (OTC) derivátoch je povinná zúčtovávať OTC derivátové transakcie, ktoré sa týkajú triedy OTC derivátov vyhlásenej za triedu podliehajúcu zúčtovacej povinnosti cez centrálnu protistranu, ak hodnota ich transakcií prekračuje ktorúkoľvek zo stanovených zúčtovacích prahových hodnôt alebo nevypočítava pozície v OTC derivátových kontraktoch.
Podľa článku 10 ods. 1 písm. a) nariadenia EMIR nefinančná protistrana, ktorá nadobúda pozície v zmluvách o mimoburzových derivátoch, môže každých 12 mesiacov vypočítať svoju kumulovanú priemernú pozíciu ku koncu mesiaca za predchádzajúcich 12 mesiacov.
- Ak nefinančná protistrana nevypočíta svoje pozície, alebo výsledok tohto výpočtu prekročí v prípade jednej alebo viacerých tried mimoburzových derivátov zúčtovacie prahové hodnoty, uvedená nefinančná protistrana bezodkladne oznámi túto skutočnosť orgánu ESMA (EMIR-notifications@esma.europa.eu) a Národnej banke Slovenska (EMIR-notifications@nbs.sk), a v prípade potreby uvedie obdobie, na ktoré sa výpočet vzťahuje. Vo vzore oznámenia (notification template) v záložke „Table for notification“ v stĺpci H (Positions calculated against the clearing threshold) uvedie „No„
-
Postupy zmierňovania rizík
Nefinančná protistrana pre OTC derivátové transakcie nezúčtované centrálnou protistranou musí mať zavedené primerané postupy a mechanizmy na meranie, monitorovanie a zmierňovanie prevádzkového rizika a kreditného rizika protistrany.
-
Ohlasovacia povinnosť
Výnimky pre transakcie v rámci skupiny
-
Výnimky zo zúčtovacej povinnosti
Protistrany, ktoré patria do rovnakej skupiny, musia písomne oznámiť na základe článku 4 bod 2 nariadenia EMIR svojim príslušným orgánom, že majú záujem využiť výnimku pre zúčtovanie zmlúv o mimoburzových derivátoch, ktoré spolu uzatvoria.
Príloha 1: OTC deriváty vyhlásené za triedu podliehajúcu zúčtovacej povinnosti (budú priebežne aktualizované)
Príloha 3: Zoznam krajín, ku ktorým Komisia prijala vykonávací akt podľa článku 13 ods. 2 (bude priebežne aktualizovaný)
Príloha 4: Návod na vyplnenie niektorých polí vo vzore oznámenia alebo žiadosti
-
Výnimky z maržových požiadaviek
Protistrany, ktoré patria do rovnakej skupiny, a ktoré si chcú uplatniť výnimku z maržových požiadaviek, majú podľa článku 11 nariadenia EMIR povinnosť požiadať príslušný orgán o udelenie výnimky a predložiť dôkazy, že spĺňajú požiadavky na udelenie takejto výnimky.
Príloha 1: Zoznam krajín, ku ktorým Komisia prijala vykonávací akt podľa článku 13 ods. 2 EMIR (bude sa priebežne aktualizovať)
Príloha 2: Článok 18, 19, 20 delegovaného nariadenia komisie (EÚ) č. 149/2013 z 19. decembra 2012
Príloha 4: Zoznam trhov, ktoré sa majú považovať za rovnocenné s regulovaným trhom v Únii pre účely definície OTC derivátov (bude sa priebežne aktualizovať)
Príloha 5: Návod na vyplnenie niektorých polí vo vzore oznámenia alebo žiadosti
-
Výnimky z ohlasovacej povinnosti
Podľa článku 9 ods. 1 EMIR v znení nariadenia 2019/834 (EMIR Refit) sa ohlasovacia povinnosť nevzťahuje na derivátové kontrakty v rámci tej istej skupiny, ak je aspoň jedna z protistrán nefinančnou protistranou, alebo by sa kvalifikovala ako nefinančná protistrana, ak by bola usadená v Únii pri splnení týchto predpokladov:
a) obe protistrany sú v plnom rozsahu zahrnuté do rovnakej konsolidácie,
b) podliehajú primeraným centralizovaným postupom hodnotenia, merania a kontroly rizík, a
c) materský podnik nie je finančnou protistranou.
Protistrany oznámia svoj zámer uplatňovať túto výnimku svojim príslušným orgánom (NBS).Usmernenie k uplatňovaniu výnimiek z ohlasovacej povinnosti na derivátové transakcie v rámci tej istej skupiny podľa článku 9 ods. 1 EMIR v znení nariadenia 2019/834
Príloha 2: Návod na vyplnenie niektorých polí vo vzore oznámenia
Výnimky pre systémy dôchodkového zabezpečenia
-
Výnimka zo zúčtovacej povinnosti
Výnimka sa dočasne a za stanovených podmienok vzťahuje na OTC deriváty, ktoré sú objektívne merateľné ako zmierňujúce investičné riziká priamo súvisiace s finančnou solventnosťou systémov dôchodkového zabezpečenia (čl. 89 EMIR).
Systémy dôchodkového zabezpečenia
- podľa čl. 2 ods. 10 písm. a) a b) EMIR (zahŕňa III. Pilier) majú výnimku zo zúčtovacej povinnosť do 18. júna 2023
podľa čl. 2 ods. 10 písm. c) a d) EMIR ( zahŕňa I. a II. pilier) môžu požiadať o prechodné výnimky zo zúčtovacej povinnosti do 18. júna 2023
Systémy dôchodkového zabezpečenia uvedené v článku 2 bod 10 písm. c) a d) EMIR (zahŕňa I. a II. pilier), ktoré chcú uplatniť výnimku zo zúčtovacej povinnosti podľa článku 89 bod 1, musia požiadať o jej udelenie príslušný orgán, ktorý po posúdení všetkých dôkazov rozhodne o jej udelení.
NBS udelí výnimku len ak sa v plnom rozsahu presvedčí, že požadujúci subjekt bude mať ťažkosti so splnením požiadaviek súvisiacich s variačnou maržou.
Iné užitočné informácie
Iné užitočné informácie nájdete aj na webom sídle ESMA:
Otázky a odpovede ESMA k vykonávaniu nariadenia EMIR
Verejný register k zúčtovacej povinnosti podľa nariadenia EMIR obsahuje triedy OTC derivátov, ktoré sú predmetom povinného zúčtovania, vrátane dátumu platnosti povinnosti a triedy OTC derivátov, ktoré sú oprávnené zúčtovávať EU CCPs
Zoznam autorizovaných centrálnych protistrán (CCPs), ktoré môžu poskytovať služby a vykonávať činnosť v EÚ