-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Usmernenie k oznámeniu finančnej protistrany o prekročení zúčtovacej prahovej hodnoty, o ďalšom neprekračovaní zúčtovacej prahovej hodnoty a nevypočítavaní pozícií OTC derivátových kontraktov
Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) na svojom webovom sídle zverejnil informácie týkajúce sa nariadenia (EU) 2019/834, ktorým sa mení nariadenie EMIR (EMIR Refit). EMIR Refit stanovuje nový režim na určenie, kedy finančné protistrany (FC) podliehajú zúčtovacej povinnosti. Informácie ESMA obsahujú aj vzor oznámenia (notification template) a adresu, kde sa má takéto oznámenie zaslať (EMIR-notifications@esma.europa.eu)
Viac informácií nájdete tu:
Takéto isté oznámenia (podľa vzoru ESMA), keď FC prekročia alebo už ďalej neprekračujú zúčtovaciu prahovú hodnotu, FC so sídlom v Slovenskej republike použijú aj pre zaslanie Národnej banke Slovenska.
Rovnako takéto isté oznámenia (podľa vzoru ESMA), keď FC nevypočítavajú svoje pozície OTC derivátových kontraktov, FC so sídlom v Slovenskej republike použijú aj pre zaslanie Národnej banke Slovenska. V takomto prípade sa vo vzore oznámenia (notification template) v záložke „Table for notification“ v stĺpci H (Positions calculated against the clearing threshold) uvedie „No„.
Ak FC nevypočítavajú svoje pozície, alebo ak výsledok výpočtu prekročí akúkoľvek zúčtovaciu prahovú hodnotu, FC to okamžite oznámia ESMA a Národnej banke Slovenska a začnú podliehať zúčtovacej povinnosti pre OTC derivátové kontrakty uzatvorené alebo obnovené viac ako 4 mesiace po tomto oznámení
FC zasielajú oznámenia Národnej banke Slovenska na mailovú adresu:
Odporúčame sledovať aktuálne informácie a aktuálnu verziu vzoru oznámenia na webovom sídle ESMA, ako aj Otázky a odpovede (Q&A) ESMA.
Zúčtovacie prahové hodnoty na účely zúčtovacej povinnosti stanovuje Delegované nariadenie Komisie č. 149/2013 z 19. decembra 2012, ktorým sa dopĺňa nariadenie č. 648/2012 pokiaľ ide o regulačné technické normy týkajúce sa nepriamych zúčtovacích mechanizmov, zúčtovacej povinnosti, verejného archívu, prístupu k miestu obchodovania, nefinančných protistrán , postupov zmierňovania rizika pre zmluvy o mimoburzových derivátoch, ktoré centrálna protistrana nezúčtovala (ďalej len „delegované nariadenie Komisie“), ktoré nadobudlo účinnosť dňa 15. 3. 2013.
Podľa čl. 11 ods. 4 delegovaného nariadenia Komisie zúčtovacie prahové hodnoty sú:
- 1 miliarda EUR hrubej nominálnej hodnoty v prípade OTC kreditných derivátov;
- 1 miliarda EUR hrubej nominálnej hodnoty v prípade OTC akciových derivátov;
- 3 miliardy EUR hrubej nominálnej hodnoty OTC úrokových derivátov;
- 3 miliardy EUR hrubej nominálnej hodnoty v prípade OTC menových derivátov;
- 3 miliardy EUR hrubej nominálnej hodnoty v prípade OTC komoditných derivátov a ostatných OTC derivátov, ktoré nie sú stanovené v písmenách a) až d)“.
V zmysle čl. 4a ods. 3 EMIR (doplnený EMIR Refit) finančná protistrana zahrnie do výpočtu pozícií OTC derivátov všetky zmluvy o OTC derivátoch, ktoré uzavrela táto finančná protistrana alebo iné subjekty v rámci skupiny, do ktorej táto finančná protistrana patrí.