-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Správcovia úverov
Zákon o správcoch úverov a nákupcoch úverov predstavuje novú právnu úpravu v oblasti spravovania a nákupu zlyhaných bankových úverov (tzv. NPL, angl. Non-Performing Loans).
Tento zákon mení doterajší stav tak, že v rozsahu jeho pôsobnosti sa správa úverov stáva regulovanou činnosťou, na ktorú je potrebné povolenie správcu úverov alebo oprávnenie vyplývajúce z iného povolenia na finančnom trhu (bankové povolenie alebo povolenie nebankového veriteľa podľa zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch).
-
Viac informácií
Zákon č. 106/2024 Z. z. o správcoch úverov a nákupcoch úverov, účinný od 1. júna 2024, preberá požiadavky ustanovené v smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2167 o správcoch úverov a nákupcoch úverov.
Tento zákon vytvára právny rámec v oblasti spravovania a nákupu úverov, ktorý umožňuje úverovým inštitúciám lepšie riešiť úvery, ktoré sa stanú nesplácanými, a to zlepšením podmienok pre predaj úveru tretím stranám (t. j. nákupcom úverov). Prevodom zmluvy o úvere na nákupcu úveru, ktorý má potrebný záujem podstupovať riziká a ma odborné znalosti na ich riadenie môžu úverové inštitúcie riešiť nadmerné hromadenie nesplácaných úverov, nedostatok zamestnancov alebo odborných znalostí.
Táto právna úprava sa teda vzťahuje len na úvery ktoré boli:
- poskytnuté úverovými inštitúciami,
- klasifikované ako problémové expozície v zmysle čl. 47a nariadenia CRR
- prevedené úverovou inštitúciou na kupujúceho, ktorý sám nie je úverovou inštitúciou (nákupcu úverov).
Z časového hľadiska sa táto úprava vzťahuje len na úvery prevedené najskôr v deň účinnosti zákona, teda 1. júna 2024.
Správca úverov je oprávnený vykonávať spravovanie úverov v Slovenskej republike na základe povolenia udeleného Národnou bankou Slovenska. Po predchádzajúcej notifikácii Národnej banke Slovenska v zmysle § 15 zákona o správcoch úverov môže s týmto povolením môže vykonávať správu úverov aj v iných členských štátoch.
Spravovaním úverov sa tu rozumie výlučne činnosť vykonávaná pre veriteľa inou osobou. V odvetví správy pohľadávok sa pre ňu používa aj označenie „mandátna správa“.
Pred účinnosťou zákona bolo spravovanie úverov voľnou živnosťou. Zákon o správcoch úverov mení doterajší stav tak, že v rozsahu jeho pôsobnosti sa správa úverov stáva regulovanou činnosťou, na ktorú je potrebné povolenie správcu úverov alebo oprávnenie vyplývajúce z iného povolenia na finančnom trhu (bankové povolenie alebo povolenie nebankového veriteľa podľa zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch). Vo zvyšku, teda mimo pôsobnosti tohto zákona, však správa pohľadávok zostáva naďalej voľnou živnosťou.
Subjekt, ktorý už v Slovenskej republike vykonával spravovanie úverov k 1. júnu 2024 ho bez povolenia Národnej banky Slovenska môže vykonávať najneskôr do 30. októbra 2024.
Nebankový veriteľ (subjekt s povolením podľa zákona o spotrebiteľských úveroch), ktorý má v úmysle vykonávať spravovanie úverov na území Slovenskej republiky, musí najmenej 30 dní pred jeho začatím túto skutočnosť oznámiť Národnej banke Slovenska a preukázať, že upravil svoje vnútorné predpisy a postupy v súlade so zákonom. Na základe povolenia nebankového veriteľa však nie je možné vykonávať spravovanie úverov v iných členských štátoch Európskej únie. S ohľadom na uvedené prechodné obdobie by mali nebankoví veritelia, vykonávajúci správu úverov, ktorí majú v úmysle plynule pokračovať na základe existujúceho povolenia, urobiť oznámenie Národnej banke Slovenska do 31. októbra 2024 a preukázať úpravu svojich vnútorných predpisov a postupov do 30. novembra 2024.
Legislatíva
Spravovanie úverov a podmienky povolenia
Vzory žiadostí a iných dokumentov
Zoznam dohliadaných osôb
Často kladené otázky
Informácie pre správcov úverov z iných členských štátov EÚ