-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitických portfóliách NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o uhlíkovej stope NBS Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Pôsobenie finančných inštitúcií na trhu s kryptoaktívami
Na základe nariadenia MiCA môžu na trhu s kryptoaktívami pôsobiť aj dohliadané subjekty z iných sektorov finančného trhu. Tieto subjekty môžu na trh s kryptoaktívami vstúpiť priamo prostredníctvom poskytovania služieb kryptoaktív a vydávania vlastných kryptoaktív alebo nepriamo prostredníctvom poskytovania služieb pre subjekty pôsobiace na trhu s kryptoaktívami (napr. banky môžu viesť účty poskytovateľom služieb kryptoaktív).
Poskytovanie služieb kryptoaktív na základe notifikácie
Na základe čl. 60 nariadenia MiCA môžu určené finančné inštitúcie poskytovať služby kryptoaktív aj bez toho, aby získali osobitné povolenie, na základe tzv. „notifikácie“.
Rozsah služieb kryptoaktív, ktoré môžu finančné inštitúcie notifikovať
| Služba kryptoaktív | Banka | Obchodník s cennými papiermi* | Správcovská spoločnosť* | Centrálny depozitár cenných papierov | Burza cenných papierov | Inštitúcia elektronických peňazí** | |
| 1. | Poskytovanie úschovy a správa kryptoaktív v mene klientov | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ||
| 2. | Prevádzkovanie obchodnej platformy pre kryptoaktíva | ✔ | ✔ | ✔ | |||
| 3. | Výmena kryptoaktíva za finančné prostriedky | ✔ | ✔ | ||||
| 4. | Výmena kryptoaktív za iné krypoaktíva | ✔ | ✔ | ||||
| 5. | Vykonávanie príkazov týkajúcich sa kryptoaktív v mene klientov | ✔ | ✔ | ||||
| 6. | Umiestňovanie kryptoaktív | ✔ | ✔ | ||||
| 7. | Prijímanie a postupovanie príkazov týkajúcich sa kryptoaktív v mene klientov | ✔ | ✔ | ✔ | |||
| 8. | Poskytovanie poradenstva v oblasti kryptoaktív | ✔ | ✔ | ✔ | |||
| 9. | Poskytovanie riadenia portfólia kryptoaktív | ✔ | ✔ | ✔ | |||
| 10. | Poskytovanie služieb prevodu kryptoaktív v mene klientov | ✔ |
* v rozsahu služieb kryptoaktív, ktoré sú rovnocenné s investičnými službami a činnosťami, na ktoré má povolenie
** iba pre jej vlastné tokeny elektronických peňazí
Finančné inštitúcie musia notifikovať NBS požadované informácie 40 pracovných dní pred začatím poskytovania služieb kryptoaktív. NBS do 20 pracovných dní od prijatia notifikácie posúdi, či boli poskytnuté všetky požadované informácie. V prípade, ak je notifikácia neúplná, vyzve NBS finančnú inštitúciu na doplnenie notifikácie. Finančná inštitúcia môže začať poskytovať služby kryptoaktív, až po tom, čo NBS posúdi, že notifikácia je úplná.
Notifikácia by mala obsahovať najmenej tieto informácie:
-
Základný obsah notifikácie
- plán činností
- plán na zabezpečenie kontinuity činností
- AML mechanizmy, politiky a postupy vnútornej kontroly
- technická dokumentácia systémov IKT a bezpečnostných opatrení a ich opis v netechnickom jazyku
- opis postupu oddelenia kryptoaktív a finančných prostriedkov klienta
- informácia, či služba kryptoaktív, súvisí s tokenmi naviazanými na aktíva (ART), tokenmi elektronických peňazí (EMT) alebo inými kryptoaktívami
-
Obsah notifikácie špecifický pre konkrétne služby kryptoaktív
- opis politiky úschovy a správy
- opis prevádzkových pravidiel obchodnej platformy a postupov a systému na odhaľovanie zneužívania trhu
- opis nediskriminačnej obchodnej politiky, ktorou sa riadi vzťah s klientmi a opis metodiky určovania ceny kryptoaktív, ktoré sa navrhujú na výmenu za finančné prostriedky alebo iné kryptoaktíva
- opis politiky vykonávania príkazov
- dôkaz o tom, že fyzické osoby poskytujúce poradenstvo v mene žiadajúceho poskytovateľa služieb kryptoaktív alebo riadenie portfólií v mene žiadajúceho poskytovateľa služieb kryptoaktív majú potrebné vedomosti a odborné znalosti na plnenie svojich povinností
- informácie o spôsobe, akým sa služba prevodu kryptoaktív bude poskytovať
Podrobnejšie informácie o obsahu notifikácie sa nachádzajú v príslušnom vykonávacom nariadení 2025/303.
V prípade, ak finančná inštitúcia uvažuje nad notifikáciou služieb kryptoaktív, mala by ešte pred zaslaním samotnej notifikácie kontaktovať NBS prostredníctvom emailu: crypto@nbs.sk
Vydávanie kryptoaktív finančnými inštitúciami
Bližšie informácie o vydávaní kryptoaktív sa nachádzajú na webe NBS či priamo na stránke zameranej na FAQ. Nariadenie MiCA nebráni žiadnej finančnej inštitúcií vydávať kryptoaktíva iné ako tokeny elektronických peňazí (EMT) a tokeny naviazané na aktíva (ART).
Vydávanie stablecoinov finančnými inštitúciami na základe notifikácie
| Banka | Inštitúcia elektronických peňazí | |
| Token elektronických peňazí (EMT) | ✔ | ✔ |
| Token naviazaný na aktíva | ✔ |
Na vydávanie EMT musia banky a inštitúcie elektronických peňazí spolu s notifikáciou predložiť NBS aj biely doklad o kryptoaktívach (whitepaper), ktorý následne zverejnia na svojom webe.
Na vydávanie ART musia okrem notifikácie mať od NBS schválený príslušný biely doklad o kryptoaktívach (whitepaper), ktorý následne zverejnia na svojom webe.
V prípade, ak finančná inštitúcia uvažuje nad vydávaním vlastných kryptoaktív, mala by ešte pred zaslaním samotnej notifikácie a bieleho dokladu o kryptoaktívach (whitepaper) kontaktovať NBS prostredníctvom emailu: crypto@nbs.sk
Poskytovanie služieb pre subjekty pôsobiace na trhu s kryptoaktívami
Finančné inštitúcie môžu poskytovať svoje služby poskytovateľom služieb kryptoaktív a emitentom stablecoinov (EMT, ART) a iných kryptoaktív. Pri poskytovaní niektorých finančných služieb týmto subjektom sa finančné inštitúcie vystavujú dodatočným rizikám, ktoré je potrebné adresovať.
Špecifickou službou, ktorú poskytovatelia platobných služieb, môžu poskytovať subjektom pôsobiacim na trhu s kryptoaktívami je vedenie účtov. Poskytovatelia platobných služieb sú pri vedení účtov povinní prijať a v praxi uplatňovať účinné politiky a postupy na riadenie rizík spojených s týmito subjektami v súlade s platnou legislatívou. Nižšie sú uvedené kľúčové odporúčania.
| Regulačná oblasť | Odporúčania pre poskytovateľa platobných služieb | Kľúčové aspekty | Právny základ |
| CASP povolenie | Overiť, či klient disponuje platným povolením na poskytovanie služieb v oblasti kryptoaktív. | Analýza rizík spojených s konkrétnym typom obchodného modelu a poskytovaných služieb. | Nariadenie MiCA |
| AML / CFT | Dôsledný onboarding a následné uplatňovanie opatrení starostlivosti vo vzťahu ku CASP klientovi počas celého trvania obchodného vzťahu. | Posúdenie primeranosti a funkčnosti interných postupov klienta v oblasti AML/CFT. Identifikácia a overenie KÚV a preskúmanie vlastníckej a riadiacej štruktúry. Zistenie pôvodu finančných prostriedkov a majetku. | AML zákon |
| Analýza on-chain transakcií | Zaviesť postupy na posúdenie, či klient využíva nástroje na analýzu on-chain transakcií, ak je to relevantné pre jeho obchodný model (napr. pri interakcii s nehosťovanými peňaženkami), vrátane preukázania zmluvného vzťahu s poskytovateľom nástroja. | Overenie existencie a funkčnosti zavedených nástrojov na sledovanie transakcií na blockchaine. Hodnotenie schopnosti klienta identifikovať a riadiť riziká spojené s transakciami na blockchaine, vrátane možného prepojenia na nezákonné činnosti. | Usmernenia EBA o ML/TF |
| Priebežné monitorovanie a hlásenie | Zabezpečiť priebežné monitorovanie obchodného vzťahu a vykonávaných transakcií s cieľom identifikovať a včasne hlásiť neobvyklé obchodné operácie (NOO) finančnej spravodajskej jednotke prezídia PZ SR. | Nastavenie detekčných scenárov prispôsobených rizikovému profilu klienta. Pravidelné vyhodnocovanie klientskeho portfólia CASP, vrátane možnosti vyžiadať si vzorku jeho klientov a posúdiť na nich uplatnenú starostlivosť. | AML zákon |
| Prevody kryptoaktív (TFR) | Preverovať plnenie povinností týkajúcich sa informácií sprevádzajúcich prevody kryptoaktív u klienta CASPa. | Overenie technickej a procesnej pripravenosti na získavanie, uchovávanie a poskytovanie úplných informácií o platiteľovi a príjemcovi. | Nariadenie TFR |
Dátum poslednej aktualizácie 11. júl 2025