en en

Ako sa nestať dvojnásobnou obeťou kryptopodvodu?

Vymyslený príbeh z reálneho sveta

Peter pred pár mesiacmi prišiel o 12 000 eur, ktoré investoval cez podvodnú kryptoplatformu. Skúšal podať trestné oznámenie, komunikoval s políciou a zanechal svoj príbeh na online fóre, kde varoval ostatných.

O niekoľko týždňov neskôr ho kontaktoval muž predstavený ako „etický hacker“ spolupracujúci s medzinárodnou organizáciou špecializujúcou sa na obnovu ukradnutých kryptoaktív. Tvrdil, že jeho tím lokalizoval peňaženky, na ktorých sa nachádzajú Petrove stratené prostriedky, a že ich dokáže zablokovať a získať späť – stačí zaplatiť 1 000 eur ako „právny a sieťový poplatok“ potrebný na začatie procesu.

Keďže Peter získal nádej, že sa môže opäť dostať ku peniazom, ktoré stratil, zaplatil tento poplatok. Odvtedy sa „etický hacker“ odmlčal. Peter si uvedomil, že sa stal obeťou už druhého podvodu.

Opakované podvody v 5 krokoch

1. Podvodníci aktívne vyhľadávajú ľudí, ktorí už boli okradnutí – cez verejné komentáre na fórach, sociálnych sieťach, v recenziách, a niekedy aj prostredníctvom únikov osobných údajov, prípadne čerpajú informácie priamo od podvodníkov, ktorí obeť okradli prvýkrát.

2. Kontakt prebieha formou súcitnej komunikácie: podvodník tvrdí, že chápe situáciu, že „nie je ako tí podvodníci“ a že je pripravený pomôcť. Obeť tak môže nadobudnúť pocit falošnej istoty či nádeje.

3. Podvodník sa označuje za etického hackera, IT experta alebo právnika s kontaktmi na políciu. V niektorých prípadoch sa jedná aj o hodnoverne vyzerajúce, ale falošné advokátske kancelárie. Sľubuje, že dokáže vystopovať blockchainové transakcie a identifikovať cieľové peňaženky.

4. Za „spracovanie žiadosti“, „otvorenie prípadu“, alebo „sieťové náklady“ je vyžiadaný poplatok vopred – často medzi sumou 500 až 2 000 eur. Podvodník tvrdí, že bez tejto platby nie je možné začať konanie.

5. Po prijatí platby sa podvodník prestáva ozývať alebo zmizne z komunikačnej platformy. Obeť tak opätovne naletela a prišla o financie.

Vysvetlenie podvodu

Podvodníci v tomto type podvodu cielia výlučne na ľudí, ktorí už prešli finančnou stratou. Títo podvodníci sa prezentujú ako „riešitelia“ a zneužívajú emocionálne naladenie obete – jej hnev, bezmocnosť, nádej i frustráciu.

Ich komunikácia je starostlivo formulovaná: začína súcitom, pokračuje technickým vysvetlením a končí dôrazom na potrebu „okamžitého konania“. Sľubujú rýchlu lokalizáciu transakcie, vystopovanie cieľovej peňaženky a „právne kroky“ vedúce k obnoveniu majetku.

V skutočnosti však nemajú žiadne technické možnosti ani reálnu vôľu čokoľvek riešiť. Celý mechanizmus je postavený na vylákaní peňazí od obete – pod falošnou zámienkou obnovy. Naliehavosť, falošná nádej a odborný jazyk slúžia na vytvorenie ilúzie profesionality a jedinečnej príležitosti, vďaka ktorej sa údajne bude môcť obeť dostať ku svojim strateným prostriedkom.

Takýto podvod je obzvlášť zákerný, pretože útočí na už poškodeného človeka. Z psychologického hľadiska je obeť náchylná veriť, že má ešte šancu na znovuzískanie ukradnutých peňazí – najmä ak je komunikácia vedená empaticky a technicky presvedčivo. Mnohé obete sa to rozhodnú „risknúť ešte raz“, pretože si myslia, že poplatok vo výške zopár stoviek alebo tisícov eur im umožní získať odcudzené prostriedky často vo výške desiatok alebo stoviek tisíc eur.  Výsledkom však je len ďalšia strata financií.

NBS radí

Národná banka Slovenska odporúča všetkým, ktorí sa stali obeťami kryptopodvodu, aby boli mimoriadne opatrní voči ďalším kontaktom od osôb sľubujúcich obnovu prostriedkov:

  • Buďte obzvlášť opatrní, ak vás niekto kontaktuje s ponukou „pomoci“.
  • Nedôverujte neznámym entitám, ktoré požadujú úhradu vopred.
  • Podvodníci sa často vydávajú za advokátov, etických hackerov, či políciu alebo daňový úrad.
  • Overujte si meno firmy či osobu, ktorá vás kontaktovala a zistite, aké má oprávnenia či skúsenosti.

Ak máte podozrenie na podvod, kontaktujte Políciu SR.


Dátum poslednej aktualizácie 11. aug 2025