-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Platobné inštitúcie a AISP
Platobná inštitúcia (PI) je právnickou osobou so sídlom a ústredím na území Slovenskej republiky, ktorá má povolenie od NBS na poskytovanie platobných služieb, pričom najmenej jednu platobnú službu podľa udeleného povolenia musí poskytovať na území Slovenskej republiky. Okrem platobných služieb môže vykonávať aj ďalšie obchodné činnosti, ale nemôže prijímať vklady.
Poskytovateľ služieb informovania o platobnom účte (AISP) je fyzická osoba s miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá je zapísaná do živnostenského registra alebo právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá je zapísaná do obchodného registra, pričom môže poskytovať výhradne platobnú službu informovania o platobnom účte, a to na základe rozhodnutia o registrácii na poskytovanie takej platobnej služby vydaného NBS. PI aj AISP podliehajú podmienkam a požiadavkám podľa ZoPS a ďalšej legislatívy. Na základe oznámenia doručeného NBS môžu pôsobiť v celom EHP. V prípade obchodného modelu, v ktorom pri poskytovaní služby AIS particupuje aj IT spoločnosť, je potrebné dôkladne zvážiť, ktorý zo subjektov potrebuje podať žiadosť o registráciu, prip. či sa musia registrovať obidva subjekty.
Platobná služba (§ 2 ods. 1 ZoPS) | Príklad |
---|---|
a) vklad finančných prostriedkov v hotovosti na platobný účet a vykonávanie všetkých úkonov súvisiacich s vedením platobného účtu, | Vkladanie hotovosti na platobný účet na pobočke, resp. prostredníctvom bankomatu. Platobný účet možno definovať ako účet vedený v mene jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií. |
b) výber finančných prostriedkov v hotovosti z platobného účtu a vykonávanie všetkých úkonov súvisiacich s vedením platobného účtu, | Výbery hotovosti z platobného účtu na pobočke resp. prostredníctvom bankomatu. |
c) vykonávanie platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb úhradou, prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku, inkasom. | Vklad, výber alebo prevod finančných prostriedkov na pokyn platiteľa alebo v jeho mene alebo na pokyn príjemcu poskytovateľovi platobných služieb, formou úhrady, platobnými prostriedkami, resp. formou inkasa, vrátane jednorazového inkasa. |
d) vykonávanie platobných operácií z úveru poskytnutého používateľovi platobných služieb1. formou povoleného prečerpania platobného účtu, a to úhradou, prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku, inkasom, alebo2. formou úverového rámca prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku, | Tie, ktoré sú uvedené v platobnej službe c), ale z kontokorentného úveru alebo úverového rámca. |
e) vydávanie platobného prostriedku alebo prijímanie platobných operácií, | Tzv. „merchant acquiring“, t.j. prijímanie a spracovanie kartových transakcií pre internetových obchodníkov.Vydávanie platobných kariet resp. iných platobných prostriedkov ako internet banking, mobilná aplikácia a pod. |
f) poukazovanie peňazí, | Prevod peňazí bez vedenia platobných účtov. |
g) platobná iniciačná služba, | Zadanie platobného príkazu prostredníctvom tzv. tretej strany z platobného účtu používateľa platobných služieb vedeného u iného poskytovateľa platobných služieb. |
h) služba informovania o platobnom účte. | Služba, ktorá umožňuje používateľovi platobných služieb poskytnúť konsolidované informácie o jednom alebo viacerých platobných účtoch vedených u jedného alebo viacerých poskytovateľov platobných služieb. |
Platobné služby môžu poskytovať len poskytovatelia platobných služieb s príslušným povolením, resp. registráciou a to najčastejšie subjekty, ktoré sú spolu s vybranými požiadavkami na ich podnikanie uvedené v tabuľke nižšie.
Platobné služby | Vydávanie el. peňazí | Predpoklad na začatie vykonávania činnosti | Právna forma | Základné imanie | |
---|---|---|---|---|---|
Banka | ✔ | ✔ | bankové povolenie | akciová spoločnosť | 16 600 000 eur |
Platobná inštitúcia | ✔ | X | povolenie na poskytovanie platobných služieb | právnická osoba | 125 000 eur |
Poskytovateľ platobných služieb v obmedzenom rozsahu | ✔ | X | rozhodnutie o registrácii na poskytovanie platobnej služby podľa § 2 ods. 1 písm. a) až f) ZoPS | právnická osoba | 125 000 eur |
Poskytovateľ služieb informovania o platobnom účte | ✔ | X | rozhodnutie o registrácii na poskytovanie platobnej služby § 2 ods. 1 písm. h) ZoPS | fyzická osoba podnikateľ /právnická osoba | nevyžaduje sa |
Inštitúcia elektronických peňazí | ✔ | ✔ | povolenie na vydávanie a správu elektronických peňazí/ povolenie na poskytovanie platobných služieb | právnická osoba | 350 000 eur |
Inštitúcia elektronických peňazí v obmedzenom rozsahu | ✔ | ✔ | povolenie na vydávanie a správu elektronických peňazí/ povolenie na poskytovanie platobných služieb | právnická osoba | 350 000 eur |
Platobná inštitúcia (PI), ktorá má povolenie iného príslušného vnútroštátneho orgánu v EHP môže poskytovať svoje služby aj v Slovenskej republike. V rámci tohto „európskeho pasu“ môže inštitúcia podnikať buď prostredníctvom pobočky PI, agenta PI z EHS, alebo na základe voľného cezhraničného poskytovania služieb. Nižšie sumarizujeme podoby, v akých môže platobná inštitúcia (PI) pôsobiť v Slovenskej republike:
platobná inštitúcia (PI)
agent PI z EHS
posk. plat. služieb v obmedzenom rozsahu
voľne cezhranične pôsobiaca PI
pobočka PI z EHS
Pobočkou sa na účely ZoPS rozumie organizačná zložka platobnej inštitúcie umiestnená na území Slovenskej republiky alebo mimo územia Slovenskej republiky. Agent PI z EHS je fyzická alebo právnická osoba, ktorá pri poskytovaní platobných služieb koná v mene PI.