-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Cezhraničné podnikanie
Právna úprava platná v Slovenskej republike, ako súčasti Európskej únie, umožňuje subjektom finančného trhu podnikať v celom Európskom hospodárskom priestore na základe zjednodušeného procesu, v rámci ktorého nie je potrebné žiadať o samostatné povolenie v každom členskom štáte. Na podnikanie v Európskom priestore sa totiž vzťahuje tzv. európsky pas, pričom príslušný proces sa nazýva passporting. Ide o situáciu, kedy subjekty majú právo využiť možnosť voľne podnikať na základe slobody poskytovania služieb alebo práva usadiť sa, prostredníctvom jednotného zjednodušeného postupu. Osobitnú úpravu cezhraničného poskytovania služieb kryptoaktív zavádza článok 65 nariadenia MiCA.
Totožné pravidlá sa uplatňujú vo viacerých sektoroch finančného trhu, pričom sú postavené na ustanoveniach Zmluvy o fungovaní EÚ. Pri cezhraničnom poskytovaní finančných služieb sa vo všeobecnosti uplatňuje zásada kontroly domovskej krajiny (Principle of Home Country Control – HCC), v zmysle ktorej nad podnikaním dohliadaného subjektu finančného trhu v inom členskom štáte vykonáva dohľad orgán dohľadu domovského členského štátu.
Orgán dohľadu členského štátu, v ktorom subjekt cezhranične poskytuje finančné služby vykonáva dohľad len vo vymedzených oblastiach, ktorými sú najmä prevencia a predchádzanie legalizácií príjmov z trestnej činnosti a financovania terorizmu (AML/CFT) a dodržiavanie tzv. pravidiel všeobecného prospechu (General Good), ktoré sú špecifické pre daný členský štát. Pri týchto prípadoch hovoríme o tzv. prelomení zásady kontroly domovskej krajiny (Principle of Home Country Control – HCC).
Právo na voľné poskytovanie služieb (Freedom to Provide Services)
Právo na voľné poskytovanie služieb pre právnické osoby so sídlom v jednom z členských štátov EÚ/EHP vyplýva z čl. 56 až 62 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. V tomto prípade má subjekt sídlo vo svojom domovskom členskom štáte a svoje služby poskytuje voľne, na cezhraničnom základe. Oznámenie o voľnom poskytovaní služby sa vykonáva medzi subjektom a orgánom dohľadu domovského členského štátu a následne medzi týmto orgánom dohľadu domovského členského štátu a orgánom dohľadu členského štátu, v ktorom subjekt zamýšľa poskytovať svoje služby.
Právo usadiť sa (Freedom of Establishment)
Právo usadiť sa pre právnické osoby v ktoromkoľvek z členských štátov EÚ/EHP vyplýva z čl. 49 až 50 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Ide o prípad, kedy je poskytovanie služieb v inom ako domovskom členskom štáte realizované napríklad prostredníctvom pobočky (so sídlom v inom ako domovskom členskom štáte). Oznámenie o práve usadiť sa a teda o zriadení pobočky sa vykonáva voči orgánu dohľadu domovského členského štátu a následne medzi týmto orgánom dohľadu domovského členského štátu a orgánom dohľadu členského štátu, v ktorom subjekt zamýšľa poskytovať svoje služby.
Oznamovacie postupy pre subjekty s povolením
- Domáce subjekty so sídlom na území Slovenskej republiky (komunikácia cez: crypto@nbs.sk). Pred samotným notifikovaním odporúčame zorganizovanie prednotifikačného stretnutia s objasnením zámeru a objasnenia si postupov.
- Zahraničné subjekty so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré chcú poskytovať svoje služby na území Slovenskej republiky (je potrebné osloviť orgán dohľadu domovského členského štátu, ktorý následne vykoná potrebné kroky).
Register subjektov
Zoznam domácich ako aj zahraničných poskytovateľov služieb kryptoaktív a iných subjektov oprávnených podnikať na území Slovenskej republiky podľa MiCA, bude po 30. 12. 2024 uvedený na stránke NBS v registri subjektov.
Pravidlá všeobecného prospechu (General Good)
Právo na voľné poskytovanie služieb a právo usadiť sa nie sú absolútne práva a môžu byť obmedzené, ak je to nevyhnutné na ochranu verejného záujmu, napríklad z dôvodu zabezpečenia ochrany investora, integrity trhu alebo finančnej stability. Pri využívaní práva na voľné poskytovanie služieb, alebo právo usadiť sa pri podnikaní v kontexte nariadenia MiCA je tak dôležité brať v úvahu obmedzenia v zmysle príslušnej národnej právnej úpravy.
Dátum poslednej aktualizácie 22. aug 2024