-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Regulácia
Trh s kryptoaktívami sa čoskoro stane súčasťou regulovaného finančného trhu. Na vykonávanie niektorých činností súvisiacich s kryptoaktívami bude potrebné získať povolenie od príslušného orgánu dohľadu, ktorým bude v rámci Slovenskej republiky Národná banka Slovenska.
Povinnosti subjektov, ktoré chcú činnosti súvisiace s kryptoaktívami vykonávať, bližšie špecifikujú príslušné právne predpisy.
Nariadenie MiCA
MiCA je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/1114 o trhoch s kryptoaktívami (MiCA), ktoré sa týka regulácie kryptoaktív a digitálnych aktivít v rámci finančného trhu.
- vytvára jednotný regulačný rámec pre kryptoaktíva a digitálne aktivity v rámci EÚ,
- poskytuje právnu istotu v oblasti kryptoaktívnych služieb a aktív,
- stanovuje pravidlá pre poskytovateľov kryptoaktívnych služieb, vrátane výmeny kryptoaktív, vydávania tokenov a ďalších súvisiacich činností,
- kladie dôraz na transparentnosť a informovanosť,
- zahrňuje ustanovenia týkajúce sa udelenia licencií, povinností správcov aktív, transparentnosti a ďalších aspektov regulácie trhu s kryptoaktívami v EÚ.
Uplatňovať sa bude od 30. decembra 2024 a vzťahuje sa na poskytovateľov služieb kryptoaktív. Hlavy III a IV, týkajúce sa tokenov naviazaných na aktíva a tokenov elektronických peňazí, sa uplatňujú od 30. júna 2024.
Viac informácií spojených s nariadením MiCA sa dá zistiť rovnako aj prostredníctvom otázok a odpovedí, ktoré na svojich stránkach zverejňujú EBA aj ESMA.
Nariadenie TFR
TFR je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1113 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov a určitých kryptoaktív a o zmene smernice (EÚ) 2015/849.
- má za cieľ vytvoriť jednotný rámec pre vykonávanie a dohľad nad prevodmi finančných prostriedkov v rámci Európskej únie,
- prispieva k boju proti nelegálnym finančným aktivitám tým, že stanovuje pravidlá a postupy pre prevody finančných prostriedkov s cieľom prevencie prania špinavých peňazí a financovania terorizmu,
- nastavuje normy pre transparentnosť v prevodoch finančných prostriedkov, čo uľahčuje sledovanie a dohľad nad týmito transakciami,
- týka sa subjektov poskytujúcich platobné služby a prevody finančných prostriedkov,
- kladie požiadavky na finančné inštitúcie, aby zabezpečili dodržiavanie pravidiel v oblasti prevodov finančných prostriedkov.
Uplatňovať sa bude od 30. decembra 2024 a vzťahuje sa na poskytovateľov služieb kryptoaktív.
Nariadenie DORA
Vzhľadom na neustále sa zvyšujúce riziká kybernetických útokov EÚ posilňuje bezpečnosť finančného trhu prostredníctvom nového nariadenia 2022/2554 o digitálnej prevádzke a bezpečnosti (DORA).
- harmonizuje pravidlá o IT bezpečnosti naprieč celým finančným trhom,
- popri finančnom zdraví subjektov upriamuje pozornosť aj na ich udržateľnú prevádzku v prípade, ak dôjde ku kritickému narušeniu fungovania informačno-komunikačných technológií (IKT),
- požiadavky na digitálnu prevádzkovú odolnosť rozdeľuje do piatich oblastí:
- riadenie IKT rizík,
- riadenie, klasifikácia, reporting IKT incidentov,
- testovanie digitálnej prevádzkovej odolnosti,
- riadenie IKT rizika externých poskytovateľov IKT služieb (vrátane rámca dozoru),
- zdieľanie informácií.
Uplatňovať sa bude od 17. januára 2025 a vzťahuje sa na väčšinu kategórií dohliadaných subjektov s uplatnením viacerých výnimiek a tiež princípu proporcionality. Viac informácií o tomto nariadení nájdete stránke Digitálna prevádzková odolnosť (DORA).
Dátum poslednej aktualizácie 10. okt 2024