en en

Ako neinvestovať do podvodných tokenov?

Vymyslený príbeh z reálneho života

Marek, mladý a ambiciózny investor, bol nadšený možnosťou zarábať peniaze na trhoch s kryptoaktívami. Sledoval novinky a objavoval nové projekty s nádejou na nájdenie „nového Bitcoinu“ alebo nasledujúcej veľkej investičnej príležitosti.

Keď mu jeho známy odporučil možnosť investovať do revolučného tokenu s potenciálom zmeniť krypto priemysel, jeho oči sa rozžiarili. Sľuby o veľkých ziskoch a možnosti zmeny sveta ho zlákali a rozhodol sa preto investovať svoje úspory do daného tokenu.

Očakával, že jeho investícia mu prinesie nevídané zisky a možno aj finančnú nezávislosť. No jeho očakávania sa rýchlo zmenili na sklamanie, keď si uvedomil, že token, do ktorého investoval, výrazne stratil na hodnote. S poklesom hodnoty jeho investície sa tiež zvýšila neistota, čo ho priviedlo k snahe vybrať z daného tokenu aspoň určitú časť svojho vkladu. Avšak, bez ohľadu na jeho úsilie sa ku svojej investícií už nedostal, pretože projekt sa akoby razom vyparil.

Podvodné tokeny v 5 krokoch

1.Spoločnosť, jednotlivec alebo platforma vydá svoj vlastný token. Vo väčšine prípadov je ale vydavateľ aj najväčším držiteľom daných tokenov, ktorý má silu hýbať s cenou a manipulovať trh.

2.Následne prichádza ku agresívnemu marketingu, ktorý často zdôrazňuje vysokú potenciálnu ziskovosť či už skrz cenový nárast alebo vyplácanie dividend.  Predaj sa často realizuje prostredníctvom MLM (multi-level marketing) schémy s vysokými odmenami pre sprostredkovateľov.

3.Token býva zväčša predávaný buď v balíčkoch cez predajcov, na decentralizovaných krypto burzách (takzvaných DEXoch) alebo na centralizovaných krypto burzách, ktoré majú pochybnú minulosť.

4.Vydavateľ sa následne snaží predať čo najviac svojich tokenov a zároveň umelo tlačiť cenu nahor skrz manipuláciu dopytu a ponuky.

5.V prípade podvodných tokenov je možných „negatívnych koncov“ hneď niekoľko. Medzi najčastejšie patria rug pull (zmiznutie vydavateľa so získanými prostriedkami) či dump tokenu na investorov (predaj všetkých tokenov zo strany vydavateľa a spriaznených osôb, výrazné zníženie hodnoty tokenu,  ukončenie vývoja a fungovania ).

Vysvetlenie podvodu

Rast počtu kryptoaktív je skutočne raketový. Nie je to prekvapujúce, keďže vytvorenie vlastného tokenu môže ktokoľvek zvládnuť za menej ako 10 minút. Hoci táto možnosť prináša pozitívne aspekty, sú tu aj vážne nevýhody. Najzásadnejšia z nich spočíva v ľahkosti, s akou možno vytvoriť podvodné tokeny.

Dôvodov na založenie podvodných tokenov je množstvo, avšak pochopiteľne ten hlavný je snaha vydavateľa o nelegálne obohatenie sa na úkor poškodených. Vydavateľ môže byť v tomto prípade hocikto, kto daný token vytvorí. Môže to byť napríklad jednotlivec, novovznikajúca platforma či celosvetovo známa firma.

Vydavateľ môže rovnako nastaviť takmer parametre a pravidlá daného tokenu ako chce. Či už je to počet vydaných tokenov, počet vlastnených tokenov vydavateľom alebo to, či zverejní zdrojový kód alebo nie, všetko je to iba na ňom.

A práve v tom je problém s množstvom novovznikajúcich tokenov. Vydavateľ daného tokenu si môže nastaviť pravidlá tak, aby mohol v istom bode investorov do daného projektu okradnúť a zmiznúť s prostriedkami, ktoré získal od investorov.

Na to, aby dané tokeny vydavateľ predal je často použitý agresívny marketing či zavádzajúca a klamlivá reklama. Garantovanie výnosov, obrovské zisky, MLM schémy či nekončené možnosti využívania daného tokenu sú iba niekoľkými príkladmi toho, ako sa vydavateľ snaží vylákať peniaze od investorov a predať im token, ktorý v skutočnosti nemá žiadnu hodnotu či využitie.

NBS radí

Podvodné tokeny majú často niekoľko varovných signálov, ktoré sa dajú odhaliť a vedia napomôcť investorov pred tým, aby prišli o svoje peniaze. Okrem iného sa medzi takéto varovné signály radia napríklad aj:

  • Nezverejnenie zdrojového kódu.
  • Vývojári skrývajú svoju identitu, nemajú preukázateľnú históriu, alebo im chýbajú relevantné skúsenosti.
  • Projekt nedokáže jasne definovať účel svojho tokenu, prípadne je jeho využitie veľmi vágne.
  • Projekt nemá opis (whitepaper), jasnú roadmapu, alebo má slabú online komunitu.
  • Obmedzené alebo žiadne možnosti obchodovania s tokenom na serióznych burzách s kryptoaktívami.
  • Sľuby vysokých či garantovaných ziskov.
  • Agresívny marketing spojený s odmenami za privedenie nových investorov (napr. MLM).

Ak máte podozrenie na podvod, kontaktujte Políciu SR.


Dátum poslednej aktualizácie 7. máj 2024